Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Retailers uit de slaapbranche verklaren dagbladen de oorlog

In de Vlaamse retailwereld heerst onrust door de recente gebeurtenissen rondom de verkoop van slaapcomfortproducten door Mediahuis. Pascal Mannekens, eigenaar van Bedking - Ergopolis, heeft via een LinkedIn-post zijn bezorgdheid geuit over wat hij beschrijft als bedrieglijke praktijken van Ads&Data, een partner van Mediahuis.

Naar het blijkt hebben verschillende retailers klachten ingediend bij Testaankoop en de Economische Inspectie. De kritiek richt zich voornamelijk op de online en gedrukte advertenties van Mediahuis, die grote kortingen op boxsprings en matrassen beloven, soms tot -71%. De reclameclaims worden in twijfel getrokken door retailers, die stellen dat de originele prijzen nooit worden getoond en dat de geadverteerde kortingen misleidend zijn. Dit heeft geleid tot beschuldigingen van oneerlijke concurrentie, vooral omdat Mediahuis, traditioneel gezien als een mediabedrijf, nu lijkt te opereren als een retailer zonder fysieke winkels.



In een reactie op deze ontwikkelingen heeft de Interieur Unie, een brancheorganisatie voor interieurzaken, haar leden opgeroepen tot actie. In mei heeft de unie al gereageerd door een deurwaarder in te schakelen en nu moedigt ze haar leden aan om klachten in te dienen bij de economische inspectie en Test Aankoop. Daarnaast overwegen sommige leden hun reclamebudgetten voor 2025 geheel te bevriezen als teken van protest. De situatie heeft geleid tot vragen over de rol van Mediahuis in de retailmarkt.

Met uitgebreide advertentiecampagnes in eigen kranten zoals Het Nieuwsblad en De Standaard, vraagt de Interieur Unie zich af of Mediahuis de grenzen van eerlijke concurrentie overschrijdt. Retailers worden aangemoedigd om hun ongenoegen te uiten en de samenwerking met Ads&Data, de reclameregie van Mediahuis, te heroverwegen. Deze strijd in het Vlaamse retailland is nog lang niet voorbij. Met klachten die worden ingediend en een roep om actie vanuit de Interieur Unie, lijkt het erop dat de sector zich schrap zet voor een langdurig conflict over de ethiek van reclame en de definitie van retail in het digitale tijdperk. Retailers en consumenten kijken nu gespannen toe hoe deze situatie zich verder zal ontwikkelen.

Interieur Unie is een Belgische federatie die de sector-specifieke belangen behartigt van alle retailers in de wooninrichting. Daarnaast is het een spreekbuis voor de sector naar haar stakeholders (fabrikanten, politiek, pers, consument), ook een expertisecentrum die haar leden federeert, informeert, faciliteert en inspireert.

Mediahuis is de uitgever van de Vlaamse kranten De Standaard, Het Nieuwsblad, Gazet van Antwerpen, De Gentenaar, Het Belang van Limburg en Metro en de Nederlandse kranten De Limburger, NRC Handelsblad, De Telegraaf, Metro en de dagbladen van Holland Media Combinatie.

Lees hier het complete artikel.