Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Tuinbranche en doe-het-zelfmarkt dupe van natte voorjaar

'De Nederlandse markt weerspiegelt de regenachtige zomer'

Het Europees kampioenschap voetbal heeft zowel de Fast Moving Consumer Goods (FMCG) als de Tech and Durables (T&D) markt in Nederland beïnvloed. Vooral grotere Technical Consumer Goods (TCG) en typische snacks waren veel meer in trek, wat voldeed aan de verwachtingen van retailers voor deze sportzomer. Het regenachtige weer leidde echter tot een merkbare daling van de vraag naar andere productcategorieën, zoals tuinbenodigdheden.

Hoe de FMCG- en T&D-sectoren zich in het algemeen hebben ontwikkeld en wat experts van NIQ en GfK voorspellen voor de tweede helft van het jaar, wordt gedetailleerd beschreven in deze editie van de NIQ Retail Spend Barometer. Het combineert gegevens van NIQ en GfK om een zo uitgebreid mogelijk inzicht te bieden in het marktpotentieel en de ontwikkelingen in FMCG- en T&D-markten.

Over het algemeen stond de periode van mei tot en met juni 2024 in het teken van promotionele activiteiten van retailers rondom het Europees Kampioenschap. Voor TCG leidde dit tot een marktherstel in de laatste weken van Q2 2024, wat resulteerde in een omzetstijging van 2,3 procent voor Q2 als geheel, met name gedreven door tv's (15 procent meer verkochte eenheden) en videoprojectoren (95 procent meer verkochte eenheden).


Foto: Dreamstime.

De Nederlandse markt weerspiegelt de regenachtige zomer
Het tweede kwartaal van 2024 was erg koud en regenachtig in vergelijking met dezelfde periode in 2023, die werd gekenmerkt door verschillende hittegolven. Zo daalde de omzet van ventilatoren en airconditioning ten opzichte van 2023 met 44 procent. In de doe-het-zelf & doe-het-zelfmarkt, waar tuinbenodigdheden onder vallen, leidde het weer tot een omzetdaling van 4 procent ten opzichte van Q2 2023. Deze daling was te danken aan productcategorieën zoals Outdoor BBQ's (15 procent minder verkochte eenheden) en tuinstokken (15 procent minder verkochte eenheden) en sproeiers (10 procent minder verkochte eenheden). Zelfs in de modemarkt is het regenachtige weer terug te zien: door het slechte weer kochten consumenten in Nederland minder nieuwe zomerkleding, wat resulteerde in een omzetdaling van 2,7 procent.

FMCG-categorieën die typisch zijn voor de vroege zomermaanden bleven ook achter in vergelijking met de hete vroege zomer van 2023: in Q2 2024 daalde de verkoop van ijs met 6 procent; Terwijl zonnebrandproducten zoals zonnebrandcrème, zonnespray of aftersun verzorgingsproducten in dezelfde periode met 18,9 procent daalden. Dit weerspiegelt dat ondanks de langetermijneffecten van klimaatverandering, die de verkoopperiode voor deze producten kunnen verlengen, het weer nog steeds een zeer tastbare impact heeft op de verkoop.

Marktontwikkelingen steeds diverser, promotiestrategie een grote succesfactor
Over het algemeen herstelt de Nederlandse markt zich van verschillende crises op rij: Veel categorieën bevinden zich nog steeds boven het niveau van 2019 (voordat de grotere crises plaatsvonden), wat aantoont dat de markt zich over het algemeen op een positieve manier ontwikkelt. Na de effecten van COVID, inflatie en de Russische aanval op Oekraïne worden de ontwikkelingen van prijs- en verkoopeenheden minder extreem; waardoor categorie specifieke trends kunnen worden waargenomen.

"Om succesvol te zijn in zo'n gedifferentieerde marktomgeving, moeten retailers rekening houden met drie factoren: assortiment, prijs en promotie. Vooral promotie is de laatste jaren een substantiële factor geworden, aangezien consumenten hebben geleerd om bij aankopen te kijken en actief te zoeken naar promoties", zegt Jasper Bins, Retail Vertical Director Benelux, NIQ en GfK. "Voor de tweede helft van 2024 zullen grote promotionele evenementen zoals Black Friday nog belangrijker zijn, aangezien consumenten terughoudend zullen zijn met het vooraf kopen van die bekende evenementen. Retailers zullen moeten deelnemen met interessante aanbiedingen, maar deze nog steeds in evenwicht brengen met andere factoren, vooral de standaardprijs tijdens de rest van het jaar om hun marges te beschermen."

Over het onderzoek
De NIQ Retail Spend Barometer onderzoekt de consumentenbestedingen aan FMCG- en T&D-producten in Nederland. Het houdt echte verkoopcijfers bij en meet veranderingen in eerdere aankooptrends. De FMCG-categorieën die aan bod komen, omvatten voedsel, kruidenierswaren, bederfelijke waren en bijna-voedsel, en de T&D-categorieën omvatten technische consumptiegoederen, huishoudelijke apparaten, doe-het-zelf en kleding. De gegevens zijn afkomstig van NielsenIQ en GfK retail market measurement, die samen de verkopen van meer dan 350.000 retailpartners wereldwijd meten.

Bron: NielsenIQ / GfK

Publicatiedatum: