Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Kunstenares gaat samenwerking aan met Dutch Wall Decor

''InCoDa heeft de primeur van de muurvolle schilderijen, die net even wat anders zijn''

De schilderijen van de Rotterdamse kunstenaar en illustrator Martine Kolmeijer creëren een 'droomachtig universum'. De afbeeldingen zijn volgens haar elegant, dramatisch, organisch, nostalgisch, 'ademend' en soms psychedelisch, net als de natuur. In samenwerking met Dutch Wall Decor (DWD) is er een serie reproducties ontstaan: muurvullende schilderijen, die net even wat anders zijn. Wonen360 sprak met de kunstenares hoe deze collecties tot stand zijn gekomen en wat ze verwacht van de beurs InCoDa, waar haar werken gepresenteerd zullen worden.

Wat inspireerde je om met fotowanden te beginnen als onderdeel van je kunstwerk, en hoe verschilt deze aanpak van je traditionele schilderijen?
''In mijn schilderijen en illustraties zit vaak veel detail en er is dus veel te zien. Het werk leent zich daardoor goed voor reproducties op groter formaat. Zelf vind ik het fijn als je kunt 'verdwalen' in een werk. En met een groter formaat gaat dat makkelijker.

Bij het maken van een schilderij start je met een idee en een leeg canvas. Schilderen is een proces van reageren op hoe het idee uit je handen komt. En hoe verder het schilderij vordert, hoe meer het zijn eigen verhaal vertelt. Het vormt zich dus al doende.

Bij de speciaal voor DWD bewerkte reproducties bestaat er al een 'afbeelding' (het oorspronkelijke schilderij), dus het vertrekpunt is anders. De vraag is dan: wat straalt het uit, welke andere kleuren kan ik gebruiken en welke sfeer heeft het dan? Hetzelfde schilderij dus, maar met een ander effect door het spelen met kleur en metallics.

Daarnaast moet ik ook toegepaster bezig zijn. Bij het maken van een schilderij gaat het uitsluitend om het schilderij zelf, maar bij de bewerking van het fotobestand vraag ik me af wat dit in het grotere geheel van een ruimte of interieur doet. Het gaat dan óók om de hele (mogelijke) omgeving; het schilderij wordt onderdeel van een interieur. Sterker nog: het wordt onderdeel van de ruimte omdat het strak tegen de muur zit.''

Kun je iets meer vertellen over de keuze van kleuren en metallics in de bewerkte versies van je schilderijen?
''Het bewerken gaf eindeloos veel mogelijkheden om te experimenteren met het effect van andere kleuren. Voor deze eerste serie ben ik vrij dicht bij de originelen gebleven. Zachte tinten voor een rustige uitstraling van 'White Noise Frequency', een fluor explosie bij het psychedelische 'Down the Rabbit Hole' en wat betreft de hartjes van 'Love Stories'…ik hoop dat ze een glimlach teweegbrengen :).'Boogie of the Heart' - het enige kledingstuk in deze serie - is vooral het verhaal van de broek zelf en had niet veel nodig qua kleurbewerkingen. In rood (het origineel), zwart en rood-zwart, eventueel met een beetje metallic goud of zilver, zijn de bewerkingen subtieler. Ook de ondergrond - glad of met wat structuur - is hier van invloed. Kies je voor glad, dan is de uitstraling meer 'pop'. Kies je voor een lichte structuur, dan wordt hij iets dromeriger, nostalgischer.

Over de mogelijkheid van metallics was ik meteen enthousiast! De subtiele schittering geeft naast een extra kleurschakering een sprankeling aan het geheel. Metallics geven daardoor meer de mogelijkheid om met licht te spelen. De wand wordt dan een samenspel met het moment van de dag, de seizoenen, de lichtinval.''

Welke uitdagingen heb je ondervonden bij het vertalen van je schilderijen naar fotowanden en hoe heb je deze overwonnen?
''Met elke bewerking voelde het toch alsof het schilderij min of meer opnieuw gemaakt moest worden. Hoe gedragen de kleuren zich in een bewerking? Welke schakering moet het precies zijn? Blijft er wel samenhang en wat doet het met de sfeer?

Verder moesten bij sommige reproducties de afmetingen of de verhoudingen iets aangepast worden - de bedoeling was dat dit gebeurde zonder dat het ontwerp of de uitstraling aangetast werd. Dat was vooral een technische ingreep. Wat hoop je dat mensen ervaren wanneer ze jouw fotowanden in hun interieur zien? Is er een specifieke boodschap of gevoel dat je wilt overbrengen?

Doordat de originelen met de hand gemaakt zijn met olieverf op doek, zie je alles: de penseelstreken, de draden van het doek, het ambacht, de autonomie. Dat schept intimiteit. Ik hoop dat het gevoel ontstaat even uit het hier-en-nu te stappen en in een andere wereld te belanden, in een ander verhaal, in een droomwereld - jouw droom. De ruimte wordt dan ook méér jouw ruimte. Doordat een print zo strak op de muur zit, wordt het echt onderdeel van de ruimte; zoals gezegd 'is' het in zekere zin de ruimte - anders dan een schilderij dat je altijd kunt verplaatsen. Het subtiele gevoel van een schilderij blijft wel: de aandacht, het persoonlijke handschrift, de sfeer, de luxe uitstraling.''

Heb je plannen om in de toekomst nog verder te experimenteren met andere vormen van reproducties of innovaties in je werk?
''Ja, zeker! Deze serie is nu nieuw ontstaan en ik was zelf blij verrast door de kwaliteit van de prints en het effect als het eenmaal op de muur zit. Het zijn de schilderijen, maar dan 'strakker' en in hun eigen uitvoering net zo echt. Ik zou deze serie graag uitbreiden met andere werken en ook met nieuwe kleurbewerkingen - nog meer keuze dus in afbeeldingen, patronen, kleuren, kledingstukken. Het streven is een aparte 'Art Collection' catalogus uit te brengen. Daarnaast richt ik me op het uitbrengen van 'fine art prints' in beperkte, gesigneerde oplagen.''

Wat verwacht je van de beurs InCoDa?
''InCoDa heeft de primeur! Tijdens die dagen worden de wallmurals door DWD gelanceerd en gepresenteerd aan professionals in de woning- en projectinrichting. De combinatie met kunst en de hoge kwaliteit van de materialen maakt het een nieuw en uniek product met een bijzondere toegevoegde waarde aan de styling en afwerking van een ruimte. We hopen professionals in het vakgebied te inspireren en mooie contacten te leggen en samenwerkingen aan te gaan.''

Wil je verder nog iets delen?
''Het is een prachtig idee dat de afbeeldingen niet tot de schilderijen zelf beperkt blijven, maar verspreid worden door middel van de wallmurals. Dat ze op verschillende plekken hangen - soms een stukje, soms in z'n geheel - doet voor mij heel organisch aan. Ze 'leven' op verschillende locaties waar ze wordt gezien en ervaren. Alle reproducties tezamen voelen dan als een zich uitbreidend kunstwerk op zich. De ontwerpen zijn opgenomen in de 'Erismann ZOOOM' catalogus.''

InCoDa wordt op 22, 23 & 24 sept '24 gehouden in Gorinchem.

Meer informatie:
Dutch Wall Decor - Martine Kolmeijer
[email protected]
www.dwd.nu