Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
DIY-, vloeren- en keukenzaken zetten juist meer om

Meubelwinkels zien omzet teruglopen

De detailhandel zette in het tweede kwartaal van 2024 1,2 procent meer om dan in dezelfde periode een jaar eerder. Het verkoopvolume was 1,3 procent hoger. Doe-het-zelfwinkels, vloerenzaken en keukenbedrijven verkochten 0,8% meer. De volumes stegen zelfs met 4,3%. Bij winkels in overige huishoudartikelen - waaronder meubels en verlichting vallen - was de omzet lager. De omzet daalde met -7,6% en het volume met -0,6%. Dit meldt het CBS op basis van nieuwe kwartaalcijfers over de detailhandel.

In het tweede kwartaal was de omzetstijging toe te schrijven aan een hoger verkoopvolume, de verkoopprijzen waren gemiddeld vrijwel gelijk aan een jaar eerder (-0,1 procent).



Minder omzet in voeding en genotmiddelen
In het tweede kwartaal daalde de omzet in de winkels in voeding en genotmiddelen met bijna 1 procent vergeleken met een jaar eerder. Supermarkten behaalden een lagere omzet terwijl speciaalzaken – zoals kaaswinkels en slagerijen – een hogere omzet hadden. Voor supermarkten gold ook dat de hoeveelheid verkochte producten afnam (met 3,6 procent) vergeleken met hetzelfde kwartaal in het jaar ervoor. Bij speciaalzaken nam het verkoopvolume toe met 0,2 procent.

In de non-foodsector nam de omzet met 2,4 procent toe vergeleken met het tweede kwartaal van 2023. Ook werden er meer goederen verkocht (3,7 procent). Vooral drogisterijen, doe-het-zelfwinkels en winkels in consumentenelektronica verkochten meer. Bij kledingwinkels, winkels in recreatieartikelen en winkels in overige huishoudartikelen - zoals meubels en verlichting - was de omzet lager.


Doe-het-zelfwinkels, vloerenzaken en keukenbedrijven verkochten 0,8% meer. De volumes stegen zelfs met 4,3%. Bij winkels in overige huishoudartikelen - waaronder meubels en verlichting vallen - was de omzet lager. De omzet daalde met -7,6% en het volume met -0,6%.

Webwinkels zetten meer om
In het tweede kwartaal van 2024 nam de online omzet van detailhandelaren toe met 4 procent vergeleken met dezelfde periode een jaar eerder. Bij winkels die alleen online verkopen groeide de omzet in het tweede kwartaal met ruim 9 procent. Bij detaillisten die hun producten zowel online verkopen als via een fysieke winkel, ook wel multichannelers genoemd, nam de online omzet af met -2,5 procent.

66 faillissementen in tweede kwartaal
In het tweede kwartaal zijn 66 bedrijven in de detailhandel failliet verklaard. Dat is een toename van 12 procent vergeleken met het tweede kwartaal van 2023, toen werden 59 faillissementen uitgesproken. Het aantal faillissementen nam onder detailhandelaren minder sterk toe dan onder alle bedrijven (34 procent). Van alle uitgesproken faillissementen in het tweede kwartaal was ruim 6 procent een bedrijf in de detailhandel.



Detailhandelaren negatief over het economisch klimaat
Aan het begin van het derde kwartaal van 2024 verwachtten meer detailhandelaren een negatieve dan een positieve ontwikkeling van het economisch klimaat in de komende drie maanden. Per saldo bijna 8 procent van de ondernemers verwachtte een verslechtering. In het derde kwartaal van 2023 was dit ook bijna 8 procent.

Detailhandelaren waren daarmee pessimistischer dan gemiddeld. Per saldo bijna 2 procent van alle ondernemers in Nederland is negatief gestemd over het economisch klimaat in de komende drie maanden.

Publicatiedatum: