Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Sigrid Ruigrok, naast mede-eigenaar slaapwinkel ook -coach:

"Kennis over het fenomeen slapen helpt je op de winkelvloer"

Na bijna twintig jaar slaapwinkels gerund te hebben in Hilversum en Utrecht, besloot Sigrid Ruigrok een aantal jaar geleden het roer om te gooien. De zaak in de mediastad werd door Sigrid en haar man gesloten. Niet omdat de verkopen in de winkel terugliepen, maar omdat ze meer tijd wilde besteden aan haar nieuwe passie. Met haar onderneming Slaapinzicht gebruikt ze haar expertise om mensen te coachen in slaap. "Naast de winkel in Utrecht draai ik tegenwoordig veel uren als slaapcoach."

Van 0 naar 100
Na jarenlang werkzaam geweest te zijn als grafisch- en interieurontwerper, vertrok Sigrid in 2002 naar Parijs voor een sabbatical van een aantal maanden. "Toen mijn geld op was, zocht ik in Nederland allerlei werk. Ik werd gevraagd om als invalkracht te gaan werken in een beddenspeciaalzaak. Ik had geen enkel idee van bedden, laat staan kennis over de producten", vertelt ze lachend. Destijds wist ze nog niet dat dit de eerste stappen waren van een carrière in de slaapbranche.


Sigrid Ruigrok, mede-eigenaar van Domstad Slaapspecialist en oprichter van Slaapinzicht.

Hart verloren aan...
Ze werd niet alleen verliefd op de sector, maar ook op de eigenaar van de beddenspeciaalzaak. Ze kregen een relatie en tot de dag van vandaag zijn ze getrouwd. "Ik ben er sinds 2003 komen werken en nooit meer weggegaan uit die winkels: Gooische en Domstad Slaapspecialist. Ongeveer 19 jaar lang heb ik de winkel in Hilversum gerund totdat we die in 2022 hebben gesloten. Het was een goedlopende winkel, maar ik wilde heel graag veel meer tijd besteden aan Slaapinzicht, mijn bedrijf als slaapcoach/expert." Domstad Slaapspecialist in Utrecht is wel open gebleven. Dit is een multi-brand store, wat betekent dat klanten in één winkel verschillende bekende merken kunnen vergelijken.

Nieuwe passie
Door de jaren heen heeft Sigrid regelmatig mensen over de winkelvloer gehad met slaapproblemen, die niet alleen maar opgelost kunnen worden met een nieuw matras of een ander kussen. Dit zette haar aan het denken. "Zo'n vier jaar geleden besloot ik dat ik veel meer wilde weten over het fenomeen slapen. Niet alleen om ze op de winkelvloer beter te kunnen helpen, maar ook om mijn eigen bedrijf op te richten. Mensen die een nieuw bed kopen, hebben daar vaak hele hoge verwachtingen van. Ze denken soms dat het al hun slaapproblemen verhelpt, maar dat is natuurlijk niet zo. Voor een kwalitatief goede slaap komt nog veel meer kijken."

Onderscheiden door ervaring
De ervaring die Sigrid op de winkelvloer heeft opgedaan, zet ze ook in als slaapcoach. Met haar kennis en kunde probeert ze zich te onderscheiden van andere coaches. "Ik weet ook (bijna) alles over slaapcomfort. Het maakt mijn aanbod en aanpak completer. Ik heb niet alleen de skills om mensen met slaapproblemen te helpen, maar kan ze ook vragen wat voor een bed ze hebben en onderzoeken of dat invloed heeft op hun nachtrust." Zo geeft ze regelmatig masterclasses voor vrouwen in de overgang. Sigrid kan hen alles vertellen over wat ze met het bed en bedtextiel kunnen doen om bijvoorbeeld nachtelijk zweten dragelijker te maken.


Domstad Slaapspecialist in Utrecht.

Broodnodige kennis voor op de werkvloer
Maar het werkt ook de andere kant op. De kennis die ze heeft als slaapcoach helpt haar in de winkel. "Daarom zou ik graag winkelpersoneel trainen, of een masterclass geven bij beddenwinkels, zodat het personeel een breder en diepgaander verhaal heeft. Op deze manier kunnen ze beter advies geven", legt Sigrid uit. Ze geeft een aantal voorbeelden: "Dat kan onder andere gaan over snurken, lighoudingen, een avondroutine, temperatuur, of hoe een ideale slaapkamer eruitziet."

Als we Sigrid vragen wat belangrijke punten zijn die winkelpersoneel zou moeten weten, zegt ze: "Och, dat kunnen er zoveel zijn." Volgens haar moet je jezelf eerst afvragen waarom we eigenlijk slapen en wat er allemaal in het lichaam gebeurt. "Als je deze kennis hebt, dan zul je slaap serieuzer gaan nemen. Misschien wel als heilig verklaren, net als ik. Als winkelpersoneel meer weet over slaap, dan kun je de klanten ook beter begrijpen en helpen."

Koude(n) tip en kwakzalverij
Als mede-eigenaar van een slaapwinkel en slaapcoach weet Sigrid als geen ander wat de laatste trends en ontwikkelingen zijn in de branche. "De opkomst van producten die de temperatuur in bed kunnen beïnvloeden, kunnen echt een toevoeging zijn. Er valt nog veel winst te behalen met producten die verkoelend werken. De temperatuur in de slaapkamer en in bed is namelijk van grote invloed op de nachtrust."

Tegelijkertijd ziet ze ontwikkelingen in de markt waarover ze minder enthousiast is. "Er zijn veel producten, zoals bepaalde kussens of gadgets, te koop die pretenderen de oplossing te zijn voor mensen met slaapproblemen. En dat is vaak niet het geval. Niks is zo persoonlijk als slaap. Dus wat voor de een wel werkt, werkt voor de ander niet."



Eyeopeners
Stress is een veelvoorkomende reden waarom de nachtrust verstoord kan worden. En dat vraagt vaak om aanpassingen op verschillende vlakken van iemands leven, net zoals voeding en beweging. Ook deze factoren hebben een grote invloed op de slaap. "Dat onderschatten veel mensen. Bij bedrijven is het de kunst om ze te laten inzien dat slaaptekort en ziekteverzuim vaak hand in hand gaan. Als bedrijven willen investeren in de vitaliteit van hun personeel, dan zie je dat het ziekteverzuim omlaag gaat. Als ik een masterclass of training geef bij een bedrijf, instelling of school, dan geef ik de deelnemers eyeopeners waarmee ze meteen aan de slag kunnen", vertelt Sigrid, die hier vrijwel altijd enthousiaste reacties over krijgt.

Gewoontedieren
Ten slotte kaart Sigrid aan dat het niet altijd even gemakkelijk is mensen te helpen. "Mensen zijn gewoontedieren, en vaak komen slaapproblemen door eigen gedrag of overtuigingen", stelt ze. "Het is soms lastig om coachees te laten inzien dat ze zelf de reden zijn waarom ze niet goed slapen. En dat goed slapen vraagt om andere dingen dan allerlei gadgets die verkocht worden. Slapen is een natuurlijk proces; het zou bij de meeste mensen echt vanzelf moeten kunnen gaan." En juist daarom blijft Sigrid zich inzetten met Slaapinzicht, om nog meer mensen aan een goede nachtrust te helpen.

Meer informatie:
Slaapinzicht
+31 6 22449066
[email protected]
www.slaapinzicht.nl

Domstad Slaapspecialist
Mariaplaats 3
3511 LH Utrecht
+31 (0)30 231 02 48
[email protected]
www.domstadslaapspecialist.nl