Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Interieurlabel gaat met familiebedrijf Eijerkamp in zee

CEO Henk Teunissen van Rivièra Maison ziet voldoende lichtpuntjes voor de rest van het jaar

Voor de woonbranche was het natuurlijk geen geweldig half jaar, zegt CEO Henk Teunissen van Rivièra Maison, als hem gevraagd wordt om terug te blikken op de eerste zeven maanden van 2024. Ook zijn bedrijf moet alles in het werk stellen om de omzet op peil te houden. Daarin slaagt het Amsterdamse bedrijf wonderwel, want de verkopen voor het najaar in de showroom op het hoofdkwartier plusten met 8 procent, ook al was vooraf gerekend op een nog iets hogere groei. Daarnaast kreeg het internationale interieurlabel er in het buitenland een kleine 20 nieuwe klanten bij en in Nederland zelfs 24. Meest in het oog springende: Eijerkamp met twee vestigingen.


CEO Henk Teunissen van Rivièra Maison is over de rest van 2024 positief gestemd.

"Ik zie behoorlijk wat lichtpuntjes voor de rest van 2024," vervolgt Henk. "We hebben de strategie van ons bedrijf meer verlegd naar de wholesale, waarbij we onze eigen winkels als showroom gebruiken. Online blijven we sterk aanwezig. Daarnaast hebben we alle meubels in een datasysteem staan. Onze wholesale klanten kunnen via een digitale tool complete interieurs in de woonkamers van hun klanten intekenen. Dat werkt omzetverhogend, want vaak gaat het om orders van al gauw zo'n 15.000 tot 30.000 euro. De traffic van klanten die voor een stoel of bijzettafeltje komen neemt echter af."

Onder de nieuwe buitenlandse klanten zit onder meer een Duitse onderneming met 10 grote woonwinkels in het beste segment. In Nederland gaat het om interieurzaken, accessoireswinkels en tuincentra. "Heel fijn is ook dat we een samenwerking aan het opzetten zijn met Eijerkamp. Het gerenommeerde bedrijf bestond vorig jaar 95 jaar, wij 75. Vorig jaar hebben we elkaar na bijna tien jaar weer teruggevonden. Dat heeft geresulteerd in een gezamenlijke collectie van meubelen die op twee winkelplatforms van elk zo'n 200 m² terug zijn te vinden in Zutphen en Veenendaal."


De families Teunissen en Eijerkamp in een gezellig onderonsje, met v.l.n.r. Sjors Teunissen (zittend), Evert-Jan Eijerkamp, Henk Teunissen, Bess Teunissen, creatief directeur Nico Tijsen van Rivièra Maison en Lotte Eijerkamp.

"We zijn er nu de laatste hand aan het leggen. Dit geeft zeker een boost aan de wholesale. Eijerkamp is van oudsher een begrip in Nederland. Directeur Evert-Jan ken ik al jaren, terwijl zijn dochter Lotte van dezelfde generatie is als mijn jongste dochter Bess, die verantwoordelijk is voor de collecties. Omdat we familiebedrijven zijn, hebben we veel raakvlakken. De jonge garde - ook mijn zoon Sjors, die de dagelijkse leiding in handen heeft, is er nauw bij betrokken - is flink gas aan het geven. Ik ben heel enthousiast over deze samenwerking. We moeten officieel nog beginnen, maar de eerste bank is er al verkocht. Daarnaast hebben we samen een speciale tafel ontwikkeld die alleen bij Eijerkamp verkrijgbaar is", benadrukt Henk.


De nieuwe Vicenza-bank, waarvan Henk Teunissen denkt dat het een klapper wordt.

Maison&Objet
In september neemt Rivièra Maison deel aan Maison&Objet. "Mijn verwachtingen voor Parijs zijn best goed, ook al staan er een hoop collega's niet. Ik denk dat veel winkeliers zullen komen kijken en kopen, omdat ze allemaal op zoek zijn naar iets nieuws. De consument wil meer beleving, gaat verder weg op vakantie, wil meer meemaken, maar verwacht ook meer beleving in woonwinkels. De horeca zal in de komende periode een stapje terug moeten doen, omdat mensen straks weer meer willen cocoonen, om thuis familie en vrienden te ontvangen en samen te eten en te genieten. En dan moet het daar wel behaaglijk zijn. In die zin verwacht ik zeker voor interieurzaken een opleving, maar dan moet je wel iets nieuws te bieden hebben. Je kunt niet met je armen over elkaar blijven afwachten en dezelfde handel aanbieden als een jaar geleden. Met hard werken kom je er," zegt Henk. "Maar... klanten staan niet voor je woonwinkel te dringen met het geld in de achterzak. Je moet met innovatieve en kwalitatief goede producten komen. Als Rivièra Maison hebben we dat warme thuisgevoel dat mensen straks zoeken in huis. We hebben nu bijvoorbeeld de super zittende Vicenza-bank gelanceerd, waarvan de verwachtingen hooggespannen zijn. Ik denk dat het een klapper wordt, want het is de meest comfortabele zit ooit," weet Henk.

Containervervoer
Op logistiek gebied heeft ook Rivièra Maison als volumehandelaar te dealen met de nog steeds veel te hoge containertarieven, terwijl rederijen miljardenwinsten boeken. "Het is echt een drama, al zijn wij in de gelukkige omstandigheid dat we een vast contract hebben. Maar dat wil niet alles zeggen, want soms is er niet eens een container beschikbaar.

Iedereen klaagt, want die hoge tarieven jagen ook de inflatie weer op. Wijzelf verhogen voorlopig geen prijzen, maar we zitten wel te kijken wat we ermee gaan doen. Het duurt vaak twee maanden voordat een container op z'n bestemming arriveert, als hij al niet weken achter elkaar op een kade blijft staan," moppert Henk. "Maar ja, we zullen moeten roeien met de riemen die we hebben. Hoe het ook zij, voor de rest van het jaar ben ik zeker positief gestemd. De verkopen zullen ongetwijfeld aantrekken."

Wil je een afspraak inplannen om de showroom in Amsterdam te bezoeken? Neem dan contact op met het salesteam via [email protected] voor het maken van een afspraak.

Meer informatie:
Rivièra Maison
www.rivieramaison.com