Verladers moeten tot 2025 rekening houden met aanhoudende volatiliteit in de containervervoer-markten. Lars Jensen, CEO van Vespucci Maritime, verwacht geen directe verlichting van verstoringen en hoge vrachttarieven, zelfs niet met de heropening van het Suezkanaal. Vespucci Maritime is een consultancybedrijf gespecialiseerd in de scheepvaart- en logistieke sector.
In een recente podcast besprak Jensen de impact van de crisis in de Rode Zee. Als deze crisis aanhoudt en een deel van de containervloot om Zuid-Afrika blijft varen, blijft de scheepvaartcapaciteit beperkt en zullen verstoringen blijven optreden. Zelfs bij een oplossing van de crisis zal het herstellen van de netwerken tijd kosten, wat zal leiden tot blijvend hoge tarieven en volatiliteit.
Jensen voorziet dat als het Suezkanaal heropend wordt, er aanvankelijk een overschot aan capaciteit zal zijn, maar dit zal niet onmiddellijk leiden tot een drastische daling van de tarieven. Tot 2025 zullen de tarieven waarschijnlijk verzachten, hoewel ze in het derde kwartaal mogelijk niet de huidige niveaus zullen bereiken door de voortdurende levering van nieuwe schepen.