De eerste voorspellingen voor de detailhandelsverkopen in het komende jaar zullen trager zijn en consumenten zullen bewuster te werk gaan bij hun aankopen. Maar er is ook goed nieuws. De meeste kopers die meubels kopen, zullen in de winkel zijn. De eerste en meest voor de hand liggende reden is dat klanten het gekochte meubelstuk willen voelen en uitproberen. Maar de tweede reden is verrassend: ze willen praten met iemand met ervaring, iemand die ze kunnen vertrouwen, iemand die de producten en fabrikanten kent. Tegen deze achtergrond bieden wij je vijf eenvoudige verkoopstrategieën om meer verkopen te stimuleren, zodat je vrachtwagens vol meubels verkoopt.
Concentreer je op de behoeften van de klant
Smalltalk en flauwe grappen maken is niet hoe je vertrouwen creëert; het is hoe je tweedehands auto's verkoopt. Oprechte vragen stellen over de behoeften van de klant en dan luisteren creëert vertrouwen. De meeste klanten hebben een vaag idee van wat ze willen als ze binnenkomen. Als je ze dit verbaal laat uiten, zal hun gedachtegang vaak verduidelijken. En je zorgt ervoor dat ze zich op hun gemak voelen en niet onder druk worden gezet. Dit gesprek lijkt vanzelfsprekend, maar gebeurt zelden.
Onthoud dat het een persoonlijke ervaring is
Denk eraan om rekening te houden met de sociale behoefte van klanten. Ze willen een expert die de tijd neemt om ze te leren kennen. Om er zeker van te zijn dat veel klanten alleen maar op pad zijn omdat ze zich vervelen of op zoek zijn naar een aankomende uitverkoop; negeer ze niet. Ze kunnen een goudmijn zijn als je ze leert kennen. Houd daarom iedereen die je ontmoet bij en leer essentiële details die verder gaan dan hun contactgegevens.
Houd contact met de klant
De meeste klanten zijn niet 'rond aan het shoppen' of 'gewoon aan het kijken'. Ze zijn op zoek naar iemand die ze kunnen vertrouwen en die hen aanbevelingen kan geven. De meeste klanten zijn geen interieurontwerpers. Dus hulp met kleuren, arrangementen, combinaties en accessoires is heel belangrijk voor het opbouwen van de relatie. En als je eenmaal hun contactgegevens hebt, kun je regelmatig productsuggesties sturen. Kortom, wees hun vriend in de meubelbranche.
Toon maximaal drie keuzes
Sociale wetenschappers vertellen ons dat we overweldigd raken door meer dan drie keuzes, wat je misschien zelf ook wel ervaart als je op zoek gaat naar nieuwe bedrijfswagens voor je meubelwinkel. Dan treedt beslissingsverlamming op. Goede verkopers presenteren twee stukken, waardoor het nog toegankelijker wordt. Dan is de keuze niet of je iets koopt, maar welk item je koopt.
Gebruik automatisering
Het klinkt tegenstrijdig, maar als je persoonlijke suggesties en verkoopmeldingen naar iedereen stuurt die je dagelijks tegenkomt, heb je hulp nodig. De gemiddelde meubelverkoper kan ergens tussen de 1000 en 2000 klanten hebben, dus het creëren van personalisatie op schaal vereist enige automatisering. We raden je aan om hier gebruik van te maken bij het verkopen van meubels, wat mogelijk is met behulp van diverse apps, tools en platformen.