Met slechts drieduizend euro spaargeld en zonder enige ervaring in de meubelbranche richtte Femke Furnée in 2013 FEST Amsterdam op. Ruim een decennium later zijn de winkels van het interieurbedrijf te vinden door heel Nederland en België. In totaal kent het label zeven verschillende filialen: Amsterdam (West en De Pijp), Utrecht, Rotterdam, Antwerpen, Gent en Brussel.
Ondanks dat de winkels door een ringetje te halen zijn en het merk naam heeft gemaakt, zijn de huidige uitdagende tijden in de retailsector fataal geworden voor FEST. Deze week is het moederbedrijf Mena Exploitatie B.V., handelend onder FEST en FEST Amsterdam, door de rechtbank Amsterdam in staat van faillissement verklaard. Ernst-Jan Beerdsen is benoemd tot curator.
De winkel van Fest in Amsterdam.
Hoe het allemaal begon
Het verhaal van FEST begon toen oprichter Femke 11 jaar geleden haar eigen appartement aan het inrichten was. "Waarom is het zo moeilijk om mooie meubelen te vinden voor een redelijke prijs?", vroeg ze zich af. "Tijdens het inrichten van mijn eerste eigen appartement zocht ik designmeubelen, zonder daar de hoofdprijs voor te hoeven betalen. Dat bleek al snel onmogelijk: ik had de keuze uit massaproductie van de meubelboulevard aan de ene kant, en superdure high-end designmerken aan de andere kant." Zo is het idee van FEST ontstaan: een interieurmerk dat staat voor designmeubelen en -accessoires tegen een betaalbare prijs.
Bij FEST vinden ze dat de meubelindustrie een traditionele wereld is. "Maar wij houden er niet van om dingen te doen 'omdat het altijd al zo gedaan wordt'. Bij FEST doen we dingen op onze eigen manier, omdat wij ervan overtuigd zijn dat dát de beste manier is. We dromen groots en zoeken altijd naar vernieuwende oplossingen", valt te lezen op de website.
Vacuüm tussen Ikea en designwinkel
FEST deed haar best om een vacuüm in de markt op te vullen; het gat tussen Ikea en dure designwinkels. Eerst werden er meubels geïmporteerd uit China. Al snel werd alles uit Europa gehaald. Het meubilair wordt voornamelijk geproduceerd in Nederland, maar ook voor een deel in Polen.
FEST wordt omnichannel gerund. Het merk heeft fysieke winkels in Nederland en België, en is via zo'n 100 verkooppunten in tientallen landen vertegenwoordigd. Daarnaast is er een webwinkel. De onderneming bedient zowel de particuliere als de zakelijke markt.
'Op je bek gaan'
Het failliet zien gaan van je eigen bedrijf, is iets dat je zelfs je ergste vijand niet gunt. Toch is de kans dat Femke bij de pakken neer gaat zitten klein. 'Ben je wat dat aangaat weleens 'op je bek' gegaan?', vroeg MT/Sprout ooit aan haar. Waarop ze reageerde: "Ik denk dat je als ondernemer altijd op je bek gaat. Het is bij mij alleen nooit voorgekomen dat ik niet meer opstond."
De komende tijd zal curator Ernst-Jan Beerdsen het faillissement verder onderzoeken. Ook zal er later meer bekend worden over de mogelijkheden van een doorstart.
FEST Amsterdam
www.festamsterdam.com