Het eerste half jaar van 2024 ligt achter ons. Interieurnieuwsplatform Wonen360 (B2B) publiceerde in de voorbij zes maanden vele honderden artikelen, waaronder tal van interviews en reportages. Die verhalen worden steevast goed gelezen.
Van maandag 15 t/m vrijdag 19 juli publiceren we de top 10 van de meest gelezen vraaggesprekken. Maandag 15 juli was het de beurt aan de nummers 9. en 10., eergisteren (dinsdag 16 juli) was het tijd voor 7. en 8. Gisteren (woensdag 17 juli) zetten we 5. en 6. in de spotlights en vandaag (donderdag 18 juli) 3. en 4.
4.
Fotoreportage Nederlandse en Belgische exposanten op Salone del Mobile.Milano
Reportages die Wonen360 van vakbeurzen maakt, worden altijd intensief gelezen. Salone del Mobile.Milano 2024 sprong er dit jaar uit. Het trok de belangstelling van vele duizenden lezers. De beurs zag het aantal bezoekers in vergelijking met de vorige editie met ruim 17% toenemen. Uiteindelijk kwamen er een recordaantal van 361.417 bezoekers over de vloer. Een heuse mijlpaal in de geschiedenis van het event, concludeerde de redactie.
Salone del Mobile.Milano zag dat 65,8% van alle bezoekers afkomstig was van buiten Italië. Dit benadrukt volgens de organisatie de wereldwijde aantrekkingskracht en de rol van de beurs in het bevorderen van internationalisering binnen de interieurindustrie. China maakte een sterke comeback als leidende markt, gevolgd door vertegenwoordiging uit onder andere Duitsland, Spanje, Brazilië, en de Verenigde Staten.
Enkele gespotte trends door de redactie van Wonen360:
- Diversiteit in tafelpoten: Creatieve en functionele ontwerpen.
- Buitenproportionele meubelstukken: Statement pieces door experimenten met schaal en vorm.
- Organische vormen en duurzaamheid: Centraal thema, met natuurlijke ontwerpelementen.
- Kleurexplosie: Warme tinten zoals terracotta en donkerrood domineerden.
- Comeback van aluminium: Veelzijdig materiaal in meubelframes en keukens.
- Patronen en prints: Geometrische en florale motieven brachten dynamiek.
- Warm marmer: Rijke kleuren zoals rood en oranje.
- Indoor meets outdoor: Naadloze integratie van binnen- en buitenruimtes.
- Samenwerking tussen bedrijven: Creatieve en commerciële synergieën.
- Aziatische invloeden: Groeiende invloed van Aziatische ontwerpers.
- Eurocucina hoogtepunten: Innovatieve keukenontwerpen en technologische vooruitgang.
- Populaire Italiaanse merken: Lange rijen voor stands, bewijs van Italiaanse designfaam.
Om alvast in je agenda te zetten; de volgende editie van Salone del Mobile.Milano vindt plaats van 13 t/m 18 april 2025.
Hier kun je de fotoreportage bekijken die de redactie van Wonen360 maakte.
3.
Groothandel Diga Colmore bekritiseert stijgende containerprijzen
"Het moet stoppen, de consument betaalt dit en onze handel gaat op zijn gat!"
Dimitri Galanidis, directeur van Diga Colmore Venlo B.V., een groothandel in de internationale woon-, meubel- en decoratiebranche, reageerde in mei fel op de stijgende containerprijzen. Hij wijst op de passiviteit van Europese autoriteiten terwijl de kosten blijven stijgen.
Galanidis uitte stevige kritiek op de Europese Unie vanwege hun passieve houding ten opzichte van de stijgende containerprijzen. "Europa laat het weer gebeuren," concludeerde Galanidis. Eind vorig jaar klaagden rederijen over te lage inkomsten, kondigden ontslagen aan en haalden schepen uit de vaart. Ondertussen eiste president Biden in Amerika dat elke prijsverhoging goedgekeurd moest worden vanwege de stijgende kosten van het leven door dure containers. "Waarom kijkt Brussel nu passief toe?"
Galanidis benadrukt dat deze machtspositie van de rederijen niet door de beugel kan, maar vermoedt dat het moeilijk is om in te grijpen vanwege het maritiem recht. Het gevolg hiervan is dat de prijzen weer net zo hoog dreigen te worden als twee jaar geleden. "Brussel, dat er juist voor is om het reilen en zeilen van Europa te beschermen en onze belangen te behartigen, doet niets voor de handel, behalve nog meer regels maken en het ondernemen bemoeilijken."
Zijn bedrijf heeft dagelijks 1 tot 2 containers nodig om aan de vraag te voldoen. De stijgende transportkosten vormen een ernstige bedreiging voor de bedrijfsvoering. "Reken maar uit wie dat moet gaan betalen," aldus Galanidis. Hij roept op tot dringende actie van de Europese autoriteiten om de stijgende kosten en de negatieve impact op de handel aan te pakken.
Galanidis legt ook uit dat de containerprijzen tijdens de coronaperiode zijn bedrijf 1,7 miljoen euro extra aan transportkosten hebben gekost. Deze kosten werden verloren toen de prijzen weer daalden. Daarnaast kocht CMA CGM een meerderheidsaandeel in KLM - Air France voor 18 miljard euro. "Rederijen maakten met leugens winsten in een jaar waar ze normaal gesproken 10 jaar over doen. Dat moet stoppen, de consument betaalt dit en onze handel gaat op zijn gat!"
Lees hier het complete artikel.