Ruim 86% van de klanten wil bij hun huidige energieleverancier blijven. Huishoudens zijn gemiddeld ruim negen jaar klant. Eneco heeft de langste klanthistorie, terwijl ANWB Energie de hoogste score behaalt op klantbehoud. Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Energieleveranciers, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder ruim 6400 Nederlanders.
Loyaliteitsmatrix
De klanthistorie en de intentie om klant te blijven bij een energieleverancier vormen samen de voorspellers van de loyaliteit van klanten. Deze twee variabelen zijn samen weergegeven in een door Multiscope ontwikkelde loyaliteitsmatrix. Deze matrix geeft een duidelijk overzicht van de posities van de verschillende energieleveranciers ten opzichte van elkaar op het gebied van loyaliteit.
Huishoudens al negen jaar klant
De klanthistorie geeft aan hoelang huishoudens al klant zijn bij een energieleverancier. Gemiddeld zijn huishoudens ruim negen jaar aangesloten bij hun huidige leverancier. De intentie vertegenwoordigt het percentage klanten dat van plan is de komende twaalf maanden klant te blijven. Gemiddeld wil 86% van de Nederlandse huishoudens bij hun huidige energieleverancier blijven.
Eneco heeft de langste klanthistorie
Vier leveranciers hebben zowel een bovengemiddelde intentie als een langer dan gemiddelde klanthistorie. De klanten van Eneco zijn gemiddeld al bijna 17 jaar klant. Eneco heeft daarmee de langste klanthistorie van alle energieleveranciers. Delta Energie en Essent staan met een gemiddelde klanthistorie van 14 jaar op een gedeelde tweede plaats.
ANWB Energie scoort het hoogst op intentie
Vijf leveranciers scoren hoger dan gemiddeld op intentie maar lager dan gemiddeld op de klanthistorie. ANWB Energie heeft de hoogste intentie (96%) maar de kortste klanthistorie (< 1 jaar). Een verklaring daarvoor is dat ANWB Energie pas sinds 2021 bestaat. Pure Energie heeft de op een na hoogste intentie (95%).
Meer informatie:
Multiscope
www.multiscope.nl