Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Problemen plan B en aanvallen Houthi's houden aan

'Perfecte storm' zorgt voor chaos terwijl vraag naar containers record verbreekt

De extreem hoge containertarieven zijn al maanden het hoofdthema binnen de interieurbranche. Na een turbulent half jaar hopen alle importeurs in wat rustiger vaarwater te komen. Tot op heden is dit nog niet het geval. Zo zijn de ogen momenteel gericht op het uiterste puntje van Afrika; Kaap de Goede Hoop. Door extreem weer houdt de markt haar adem in, terwijl er een recordvraag is naar zeevrachtcontainers.

Problemen plan B
Sinds de onrust in Jemen vermijden containerrederijen de Rode Zee. De alternatieve route loopt via Zuid-Afrika. Echter hebben gevaarlijke weersomstandigheden ervoor gezorgd dat containerschepen niet meer rond Kaap de Goede Hoop kunnen varen. Gegevens van LSEG Shipping Research tonen aan dat vorige week geen enkel schip de punt van het continent is gepasseerd. Dit draagt bij aan de vertragingen en verstoringen die eerder al ontstonden door de omleiding van de Rode Zee.

Fabrice Maille, Global Head of Shipping & Agriculture bij LSEG, zei: "We hebben een complete stop bij Kaap de Goede Hoop voor containerschepen. Er is tot nu toe geen significante verandering in het verkeer op de Rode Zee, maar verschillende containerschepen hebben een turnaround gemaakt en/of liggen te wachten voor de kust van Durban."


Beeld: Dreamstime.

Golven tot 10 meter hoog
De golven rond de kust kunnen oplopen tot wel 10 meter hoog. Dit hangt samen met een krachtige cycloon die de regio afgelopen week trof. Vorige week, op dinsdag 9 juli, werd een containerschip van de CMA CGM getroffen door de storm. Het schip 'Benjamin Franklin' (18.000 TEU) verloor hierbij 44 zeecontainers. Nog eens 30 containers werden beschadigd. Ondanks het verlies bevestigde het bedrijf dat er geen gewonden waren bij de bemanning, geen vervuiling en geen significante schade aan het schip, dat nog steeds volledig zeewaardig is.

Houthi's blijven toeslaan
Ondanks de aanhoudende onrust in het Midden-Oosten, varen er nog steeds containerschepen in de Arabische Zee. Nog geen week geleden werden schepen van Maersk en MSC onder vuur genomen. Inmiddels hebben de Jemenitische Houthi's de aanval opgeëist. Deze route is niet alleen gevaarlijker geworden, ook de kosten liepen op. Begin 2024 werden tariefsverhogingen doorgevoerd door de Suez Canal Authority. Sinds januari 2024 zijn de tarieven met 15% gestegen, na een eerdere verhoging van 6%.

Tot verbazing van velen was Maersk verrassend positief over de eerste helft van het jaar. "We zijn het jaar positief begonnen met een eerste kwartaal dat zich precies zo ontwikkelde als we hadden verwacht. De vraag neigt naar het hogere einde van onze marktgroeiprognose en de omstandigheden in de Rode Zee blijven verankerd", aldus Vincent Clerc, CEO van Maersk.



Shanghai naar Rotterdam
De Drewry's World Container Index, een gezamenlijke index die berekend wordt op basis van de actuele tarieven die gelden voor de belangrijkste handelsroutes, is vorige week met 1% gestegen tot $5.901 per 40ft container. Dit is een stijging van 297% vergeleken met dezelfde week vorig jaar. De meest recente Drewry WCI-composietindex van $5.901 per 40ft-container ligt 43% onder de vorige pandemiepiek van $10.377 in september 2021, maar is 315% meer dan de gemiddelde tarieven van $1.420 in 2019 (vóór de pandemie).

De tarieven van Shanghai naar Rotterdam zijn stabiel. In een week tijd daalde het tarief van $8.056 naar $8.048, wat vrijwel verwaarloosbaar is. Omgekeerd daalden de tarieven van Rotterdam naar Shanghai met 2% tot $631 per 40ft container. Ook de tarieven van Rotterdam naar New York daalden met 1% tot $1.955 per FEU. Drewry verwacht dat de vrachttarieven hoog zullen blijven tot het einde van het hoogseizoen.

Vraag naar zeevrachtcontainers op recordhoogte
In mei bereikte de wereldwijde vraag naar zeevrachtcontainers een recordhoogte, zo blijkt uit recente gegevens van Xeneta en Container Trades Statistics. In mei werden 15,94 miljoen 20-voetcontainers over zee vervoerd, waarmee het vorige record van 15,72 miljoen uit mei 2021 werd overtroffen. De volumes tot nu toe dit jaar bedragen iets minder dan 74 miljoen TEU, een stijging van 7,5% ten opzichte van de eerste vijf maanden van 2023.

"Er worden meer gecontaineriseerde goederen over zee vervoerd dan ooit tevoren, terwijl de beschikbare capaciteit wordt beïnvloed door omleidingen rond Afrika vanwege conflicten in de Rode Zee en ernstige havencongestie in Azië en Europa", aldus Emily Stausbøll, Xeneta Senior Shipping Analyst. "Dit is een 'perfecte storm' die drukt op de oceaantoevoerketens. Dit heeft geleid tot de chaos van de afgelopen maanden."