Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Keukenbranche nog steeds onder druk door dalende huizenmarkt

De keukenbranche heeft een flinke opbloeiperiode meegemaakt. Enige tijd terug besteedden mensen meer tijd thuis en investeerden daarom graag in hun woning. Hoewel de levering van nieuwe keukens vandaag de dag sneller gaat, merken winkeliers op dat het rustiger is in hun winkels met een afname in bezoekersaantallen.

De keukenbranche kampt met een imagoprobleem
Het kopen van een keuken zou een plezierige ervaring moeten zijn, maar uit onderzoek blijkt dat vier op de tien Nederlanders hier nog steeds geen plezier aan beleeft. De angst voor opdringerige verkopers, snelle beslissingen en oneerlijke prijzen speelt hierin een grote rol. Winkel je enkel voor een nieuwe keukenplaat, dan loop je vaak – tegen wil in – met een keukenplaat inclusief extra inductie beschermer en keukenachterwand de deur uit. Dit imago vormt een uitdaging voor de branche. Enkele winkelondernemers zien het als hun missie om dit te veranderen door zich te focussen op dienstverlening in plaats van productverkoop.

Aandacht voor persoonlijke interactie en vakmanschap

Zo vermijden bepaalde winkelketens push verkoop en leggen de nadruk op persoonlijke interactie met de klant. Uit onderzoek blijkt dat bijna de helft van de Nederlanders keukenverkopers wantrouwt, omdat ze denken dat deze enkel uit eigen belang handelen. Dit wordt door winkeleigenaren als zorgwekkend ervaren en benadrukt dat hun succes juist ligt in vakmanschap en de persoonlijke aandacht die ze bieden tijdens het gehele proces, van oriëntatie tot plaatsing en nazorg.

Vertrouwen in de keukenverkoper
Al ben je op zoek naar slechts een spatscherm keuken: bij de aanschaf van een keuken zijn kwaliteit, prijs en design altijd belangrijker dan merk en energie-efficiëntie. Hoewel een derde van de Nederlanders zichzelf prima in staat acht een keuken samen te stellen zonder hulp, is voor degenen die wel een keukenverkoper waarderen de klik met de verkoper van belang. Een goede keukenverkoper moet de juiste vragen stellen, goed luisteren, deskundig zijn en rekening houden met het budget van de klant. De uiteindelijke plaatsing van de keuken wordt meestal als voldoende beoordeeld, maar de nazorg kan vaak nog verbeterd worden.

Lange adem nodig voor imagoverbetering

Verbetering van het imago van de keukenbranche vereist tijd en toewijding. De Consumentenbond deed in 2020 al onderzoek naar de ervaringen van consumenten bij de aanschaf van een keuken. Keukenspectrum Groep voerde recent opnieuw een onderzoek uit en constateerde dat er nog een lange weg te gaan is. Roel Oostra, medeoprichter van Keukenspectrum Groep, ziet het als zijn persoonlijke missie om samen met hun vakmensen dagelijks te streven naar eerlijke en vakkundige dienstverlening gedurende het gehele proces. Alleen zo kan het imago van de keukenbranche op de lange termijn verbeterd worden.

Publicatiedatum: