Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Italiaanse verlichtingsfabrikant viert 40 jaar 'onderzoek, innovatie en creatieve vrijheid'

Foscarini werd opgericht in 1981 in Murano, Venetië, de bakermat van het glas vakmanschap. Foscarini lanceerde haar eerste lampencollectie in 1983. Het bedrijf heeft in die 40 jaar talloze design iconen aan haar collectie mogen toevoegen en staat symbool voor innovatie en creativiteit. In al die jaren heeft Foscarini zich nooit laten stoppen door de beperking van materialen en technieken, sterker nog, het bedrijf ontwikkelt op geheel eigen wijze de een na de andere iconische lamp. 2024 is het jaar om terug te blikken op 40 jaar onderzoek, innovatie en creatieve vrijheid.

Ter gelegenheid van het 40-jarig bestaan van haar collectie brengt Foscarini een monografie uit met de titel 'Some think it's just about shedding light', een boek dat lezers begeleidt op een reis, op een pad dat zich uitstrekt door de verhalen, ideeën en producten van een bedrijf dat de evolutie van het ontwerp van licht al vier decennia begeleidt.



Het geheim achter het succes
Bij Foscarini is iedere lamp een project. Het start met een prikkelend idee en een ontwerp met een sterke emotionele impact. Vanuit daar wordt gezocht naar de ideale partner om deze uitdaging aan te gaan, evenals de beste technische en innovatieve oplossing om het idee uit te drukken en om te zetten naar een concreet product. Foscarini heeft geen eigen fabriek, maar werkt samen met gespecialiseerde werkplaatsen waar de lampen op ambachtelijke wijze worden gemaakt. Uitdagingen aangaan en nieuwe wegen ontdekken in de verlichtingssector is de drive van het merk en verklaart mede het succes.

Design iconen en hun ontwerpers
In 2003 vierde de Foscarini-collectie zijn twintigste verjaardag met de opening van een nieuw hoofdkantoor, nog steeds in Marcon. Vanaf dat moment groeit het bedrijf snel. De samenwerking met ontwerpers als Rodolfo Dordoni, Marc Sadler, L + R Palomba, Patricia Urquiola en Ferruccio Laviani leverde bijzondere ontwerpen op, die nu nog steeds behoren tot de bestsellers in de collectie. Dit jaar viert Foscarini haar 40-jarige jubileum met een collectie die bestaat uit 219 verschillende modellen, 60 lampenfamilies, 36 kleuren, 52 afwerkingen, 22 technologieën, 20 verschillende materialen en meer dan 30 ontwerpers. En de creativiteit van Foscarini stopt niet.

"We willen vasthouden aan onze specifieke kenmerken, onze onafhankelijkheid en onze rol in het onderzoek en de ontwikkeling van elk nieuw product, geformuleerd in nauwe samenwerking met de ontwerpers". – zegt Carlo Urbinati. "We zullen doorgaan met het initiëren van projecten en zijn ons bewust van het feit dat dit ons ware erfgoed is, onze ware identiteit".

De belangrijkste lamp zal altijd de volgende zijn...
De Foscarini-collectie viert zijn 40-jarig jubileum. De huidige collectie bestaat heeft 60 lampenfamilies, geproduceerd met meer dan 20 verschillende materialen, als resultaat van de samenwerking met meer dan 30 ontwerpers. Maar zoals Carlo Urbinati in de inleiding van het boek zegt: "de belangrijkste lamp zal altijd de volgende zijn. Omdat design zoals wij het zien, en zoals het wordt gezien door degenen die met ons werken, ervoor staat dat we betekenis geven aan dingen door confrontatie en voortdurend leren. Om niet nog een lamp te maken, maar dát specifieke licht: dat mensen aanspreekt, zich thuis laat voelen, het leven van alledag en de ruimtes daarin vult met emotie en sfeer. Vanuit dit punt, vanuit wie we zijn, gaan we verder met het opbouwen van de volgende 40 jaar van ons bedrijf. Elke onderneming staat op eigen wijze in de wereld. Die van ons spoort ons aan om aan de complexiteit van projecten te werken, want zakendoen betekent het creëren van een ontwerpcultuur en het produceren van lampen die beladen zijn met betekenis. Wij zullen dit blijven doen omdat dit is wat wij zijn. En het is ook nog eens veel leuker."

Monografie 40 jaar Foscarini 'Some think it's just about shedding light.' Ter gelegenheid van het 40-jarig bestaan van de collectie brengt Foscarini een monografie uit met de titel ''Some think it's just about shedding light. Een boek met verhalen, ideeën en producten van een bedrijf dat de evolutie van het ontwerp van licht al vier decennia begeleidt.
De monografie bevat zes hoofdstukken met een kritische analyse en een zorgvuldige selectie van lampen om het productassortiment te illustreren. Opmerkingen en anekdotes benadrukken de unieke waarden en kenmerken van het merk. Het rijkelijk geïllustreerde werk belicht belangrijke historische momenten en onderzoekt de betekenis van Foscarini's impact op Italiaans design.

Meer informatie:
Foscarini
www.foscarini.com

Publicatiedatum: