Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Ingo Seemayer over bijzonder partnerschap met House of Floors

'Samen krijgen we met Enia voet aan Nederlandse grond'

Het is pas sinds halverwege 2023 dat er een nieuwe speler in de Nederlandse vloerenbranche aan de weg timmert. Na een relatief korte voorbereidingsperiode deden de designvloeren van Enia Vertriebs Gmbh hun intrede op de markt. Dit gebeurde in samenwerking met distributeur House of Floors uit Neede. Voor beide ondernemingen was het een bijzonder moment. Inmiddels zijn de Zwitserse PVC-vloeren in tientallen vloerenspeciaalzaken te vinden en eist Enia zijn positie in de markt op.

Ingo Seemayer, CEO van Enia en Head of Sales van het moederbedrijf de SHARKGROUP, heeft de landsgrenzen overschreden en is tijdelijk in Nederland. Samen met Klaas Zetzmann en Anja Niemeijer van House of Floors, gaan we met hem in gesprek. Zowel in Nederland als in het land van herkomst blijft de organisatie zich in een rap tempo ontwikkelen.


Ingo Seemayer.

Alles behalve doorsnee
Hoe komen een Gelderse groothandel en een Zwitserse vloerenleverancier nu weer met elkaar in contact, zou je jezelf af kunnen vragen. "Ik ben geen doorsnee persoon en wil ook geen doorsnee producten verkopen. Daarom ging ik op zoek naar een bijzonder bedrijf dat hierbij aansloot", herinnert Klaas zich. "Na heel veel belletjes en mailtjes verder kwam ik uit bij de designvloeren van Enia. Ik had nog nooit zo'n bedrijf gezien en was direct onder de indruk."

Nederland toch heel anders
Destijds werd er bij Enia enkel gericht op de DACH-regio. Na overleg werd er besloten om ook richting Nederland te trekken. "We kwamen er al snel achter dat we een compleet verkeerde inschatting hadden gemaakt van de markt", vertelt Ingo lachend. "Hoe groot kan het verschil nu zijn tussen Nederland en Duitsland, dachten we. Klaas en Anja maakten ons al snel duidelijk dat we er niet verder naast konden zitten."

Een goed voorbeeld hiervan is de populariteit van visgraatvloeren. "Er werd mij gevraagd wat ik het meest verkocht. Dat is duidelijk; visgraat", zegt Anja. Waarop Ingo reageert: "Dit konden we haast niet geloven. Dat is voor ons een nichemarkt! Maar het bleek toch echt zo te zijn."



STRIX voor Benelux
Direct hierna is Enia in overleg met Klaas en Anja vloeren gaan ontwikkelen voor de Nederlandse markt. Ongeveer 7 maanden later waren de producten ontworpen en klaar om verkocht te worden. Speciaal voor de Benelux-markt werd STRIX ontworpen. Op basis van de laatste woontrends lanceerde Enia vijf trendy kleuren in het geliefde visgraatformaat. Met een innovatieve technologie wordt de glansgraad van de decors met meer dan 50% gereduceerd, in vergelijking met andere matte oppervlakken op de markt.


Ingo Seemayer en Anja Niemeijer tijdens InCoDa 2023.

Voelsprieten in de markt
Het contact met de dealer is van grote waarde voor Enia. Daarom hebben Klaas en Ingo de afgelopen tijd een rondrit gemaakt langs verschillende klanten. "We willen weten wat er speelt binnen de winkels, waar de winkeliers tegenaan lopen en wat ze het best verkopen. Pas daarna gaat het team van Enia nieuwe producten ontwikkelen en produceren. Dit vind ik erg bijzonder. Bij veel bedrijven gaat dit proces andersom", legt Klaas uit. De dealers zijn als het ware de voelsprieten van Enia in de markt.

Dit is waar Enia het verschil in kan maken, volgens Ingo. "Mooie producten en goede technieken, dat claimt iedereen te hebben. Maar met onze snelle en persoonlijke service kunnen we het verschil maken. Het gaat zo vaak over de inhoud, terwijl het over de mensen zou moeten gaan. Business is made by people. Dat zit in ons DNA. We krijgen vaak te horen van klanten dat ze dit zo waarderen." Ook de snelle levertijd is een Unique Selling Point. Omdat alles op voorraad is, kan er binnen twee dagen geleverd worden.



Fitnessruimte, paddlebaan en hondenren

Niet alleen in Nederland is Enia aan het doorontwikkelen. Ook in Zwitserland is het bezig met een enorm project. "Als familiebedrijf hebben we grote plannen voor de toekomst", stelt Ingo. Zo wordt er momenteel gewerkt aan een gigantisch nieuw hoofdgebouw in Oberhasli bij Zürich. "Eind 2025 nemen we onze intrek in het nieuwe expertisecentrum voor vloeren met de modernste infrastructuur over meer dan 15.000 m² centraal magazijn, kantoren en ontwikkelingslaboratorium." Ook wordt het pand voorzien van een ontspanningsruimte, fitnessruimte en padelbaan op het dak. Er komt zelfs een hondenren voor de viervoeters van de medewerkers.


Waar het ooit begon
De stappen die gezet zijn door de SHARKGROUP, waar Enia onderdeel van is, zijn gigantisch. Het contrast tussen de onderneming in 1995 en nu kan haast niet groter. De wortels van de groep liggen in de jaren negentig toen Moritz Mühlebach Profloor AG oprichtte. In zijn dagelijkse werk merkte de jonge ondernemer en opgeleide binnenhuisarchitect al snel hoe belangrijk het gereedschap, dat hij zelf ontwikkelde, was voor de zich voortdurend ontwikkelende vloerensector. Dit leidde tot innovatieve oplossingen, die al snel ook andere sectorprofessionals inspireerden. Profloor werd al snel ook buiten Zwitserland een bekende fabrikant en handelszaak, en bouwde uit dit succes de huidige SHARKGROUP.

In 2012 werd, met de oprichting van Enia Flooring International AG, een lang gekoesterde droom in vervulling gegaan. Ondertussen telt de SHARK-familie al negen ondernemingen. "We zijn er trots op dat we nog steeds een middelgroot familiebedrijf zijn, dat op een gezonde, organische manier groeit met een vooruitziende blik en voorzichtig ondernemerschap."



Met de komst van Enia is de Nederlandse vloerenmarkt een nieuw label rijker. De samenwerking met House of Floors heeft geleid tot een positionering waarbij innovatie, kwaliteit en klantgerichtheid centraal staan. Met haar designvloeren en snelle levertijden heeft het de harten veroverd van vele Nederlandse winkeliers. Ook benieuwd? Ga dan eens langs de stand op InCoDa in september of neem contact op met Klaas.

Meer informatie:
House of Floors
Veldhoekweg 1-04
7161 RW Neede
[email protected]
www.houseoffloors.nl

Enia Vertriebs Gmbh
www.enia-flooring.com