Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Verschillende ondernemers lichten de verkopen toe

Hoe vergaat het de outdoorbranche na extreem nat voorjaar en aanhoudende regen?

Koud, nat en winderig. Dat was het voorjaar van 2024. We zaten meer onder een dekentje in de woonkamer, dan in de zon in de tuin te genieten. Het voorjaar was een van de natste ooit gemeten. Ook blijft het zomerweer begin juli nog ver te zoeken. Voor de outdoorbranche is dit een flinke domper. Hoe ervaren zij deze tijd en wat verwachten zij nog deze zomer en de rest van het jaar? Wonen360 sprak met meerdere ondernemers uit de branche en vroeg wat hun bevindingen en verwachtingen zijn.



Volgens Harry IJsinga, commercial director van Hartman is de verkoop van tuinmeubelen tot en met juni 2024 te vergelijken met 2023. ''Het voorseizoen begon positief, maar door de wisselende weersomstandigheden zijn de verkopen toch enigszins achtergebleven. Wel zien we dat de verkopen tijdens de zonnige dagen direct stijgen en dat de kooplust van de consument er zeker nog is. Omdat we inmiddels al in de maand juli zitten zal het in de tuinmeubelbranche lastig worden om dit seizoen nog met een plus af te sluiten. Komende maanden hopen op mooi weer om de verkopen alsnog een positieve impuls te geven.''

Cees Wevers van 4 Seasons Outdoor geeft aan dat het tot nu toe een vreemd seizoen is. "De resultaten van relevante zoektermen waren in het voorjaar bijzonder laag en nog steeds is de zomer allesbehalve zonnig. Een deel van onze verkooppunten is wel redelijk tevreden, omdat ze als specialist toch bezoekers weten te trekken. Vermoedelijk de consument die van plan is/was hoogwaardige tuinmeubelen aan te schaffen. Maar de impulsieve koper lijkt zich meer op onder andere vakanties te richten, dan op hun eigen tuin. Op korte termijn zal de 'sale-periode' wel losbarsten en dan is het hopen op die langverwachte zomer en veel zon."

Ook Gerard van Tilborg, eigenaar van Luca Lifestyle, licht het seizoen toe: "Onze branche is altijd dynamisch en uiteraard heeft elk jaar zijn uitdagingen. Langere verschepingstijden, hogere kosten voor met name zeevracht en matig weer in grote delen van Europa zijn uitdagende factoren dit seizoen, maar Luca Lifestyle slaat zich er goed doorheen. We hebben een uniek product; een product van hoogwaardige kwaliteit tegen een concurrerende prijs. Daarnaast is onze hoge voorraad positief voor onze klanten, zij hoeven hierdoor zelf het risico van voorraad niet te dragen. Dit in combinatie met de nieuwe collecties die positief ontvangen worden zorgt voor een mooie groei."

Manon Idema van Outdoor Lifestyle geeft aan dat ze moed er toch nog in houdt voor dit zomerseizoen: ''Het voorseizoen wat altijd vanaf februari gaat lopen was wel heel dramatisch dit jaar vanwege het aanhoudende koude weer. Gelukkig hebben we de omzet in juni weer volledig ingehaald en is juli ook goed begonnen. We zien wel dat het seizoen aan het verschuiven is de laatste jaren. Het begint later maar het houdt aan tm oktober omdat de nazomers heel lekker zijn. We houden dus de moed erin.''

Patricia Bachmann van Traditional Teak geeft ook een lente/zomer-update van het jaar 2024: ''Dit jaar begon veelbelovend met sterke verkoopcijfers tot mei. Helaas zorgde het aanhoudende slechte en natte weer in mei en juni voor een aanzienlijke daling in de verkopen. Ook juli ziet er ongunstig uit qua weer, waardoor consumenten minder geneigd zijn om tuinmeubelen aan te schaffen en eerder kiezen voor een vakantie in de zon.

Of de mindere verkopen uitsluitend aan het weer toe te schrijven zijn, betwijfelen wij. We zien namelijk ook een afname in de verkoop van niet-weer gerelateerde producten, dat wijst op mogelijk veranderd koopgedrag van consumenten. Daarnaast spelen globale economische factoren een rol. De stijgende containertransportkosten, geopolitieke spanningen en onzekerheden in de markt, zoals de aanhoudende inflatie en hoge rentetarieven, beïnvloeden het consumentenvertrouwen. Toch zijn we bij Traditional Teak niet pessimistisch over de toekomst en zien dat er toch nog vraag is naar onze tuinmeubelen. We blijven ons dan ook richten op innovatieve marketingstrategieën, mooie nieuwe modellen en klantgerichtheid om deze uitdagende tijden te overbruggen.

Het verleden heeft laten zien dat ook na de zomervakantie nog goede resultaten te realiseren zijn in de verkoop en wij verwachten in de tweede helft van het jaar dat de verkoopcijfers weer wat aantrekken."

Ook reageren? Mail naar [email protected]