Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Al 7 jaar de enige aanbieder van de polish extra mat"

Vierde generatie Peters ziet James zeker de laatste 4 jaar fors groeien

James heeft 'goud' in handen. Als enige fabrikant heeft het al zeven jaar de beschikking over een product dat zijn gelijke niet kent: James Extra Mat. Deze polish biedt met name vinyl- en pvc-vloeren de matste beschermlaag die er is. De concurrentie heeft er (nog) geen passend antwoord op kunnen vinden, waardoor het Limburgse bedrijf als specialist in producten voor het onderhouden van vloeren (van tapijt tot laminaat) en meubelstoffen een voorsprong heeft op de rest.

James wordt gerund door het echtpaar Marieke (37) en Martijn Peters (44). Op 1 juli jl. stonden ze precies tien jaar aan het roer. In het afgelopen decennium groeide het bedrijf op de huidige locatie in Venlo uit zijn jasje, waardoor er nu aan de overkant van de Maas een compleet nieuw pand wordt gebouwd. "Als het nieuwe onderkomen klaar is, hoeven we nooit meer te verhuizen, want het wordt op de groei gebouwd. Daarnaast is het pand op 4 kilometer rijden van ons woonhuis te vinden. Dat betekent dat we per week een dagdeel aan reistijd winnen, want nu zijn we gemiddeld genomen zo'n 20 tot 25 minuten onderweg", heeft Martijn uitgerekend.


Het succesvolle bedrijf wordt gerund door het echtpaar Martijn en Marieke Peters.

Martijn Peters is de vierde generatie die aan het roer staat van het familiebedrijf, opgericht in 1927 en inmiddels over de hele wereld actief. Samen met Marieke nam hij in 2014 James B.V. over, vernoemd naar de butler. Het tweetal zette de ingeslagen weg van de ouders van Martijn voort, waarbij zij zich met de onderhoudsmiddelen nog meer gingen richten op meubels en vloeren.
"Eind 2014 zat ik met de veel te vroeg overleden Johan Mulder van Interfloor rond de tafel, wat uiteindelijk een vernieuwde lijn van producten voor laminaat, vinyl, pvc en alle andere vochtbestendige harde vloeren opleverde. Daarnaast kreeg, naast de reeds bestaande James Vlekkenschijf bij tapijt coupages, de James hardevloerenproducten mét advies een vaste plek op alle vinyl van Interfloor", blikt Martijn terug.


James doet met tal van interieurbedrijven in zowel binnen- als buitenland zaken.

Enige fabrikant
COREtec was vervolgens de eerste harde vloerenproducent die met het merk in zee ging. "Daarna volgden vele grote en kleinere partijen, die allemaal de voordelen van James zagen. Inmiddels worden we door het merendeel van de Nederlandse en Belgische vloerenmerken geadviseerd. Wij zijn de enige fabrikant die een extra matte polish kunnen leveren, waardoor matte vloeren niet gaan glimmen. Het mooie is dat voor dit product geen machines of professionals nodig zijn; iedereen kan dit consumentvriendelijke, ééncomponentenproduct gebruiken. Dat een consument het zelf kan doen, is een groot pluspunt. Voor concurrerende middelen zijn vaak machines én dure manuren nodig waardoor je een veelvoud aan kosten kwijt bent. Toen we James Extra Mat na tal van experimenten in ons laboratorium op de markt brachten, dachten we dat de concurrentie binnen twee maanden zou volgen. Inmiddels zijn we zeven jaar verder en heeft nog niemand een antwoord. Niet één bedrijf is er in geslaagd om een soortgelijke, dus ééncomponentenproduct op de markt te brengen. Dit product, dat ook krassen goed camoufleert, heeft de deuren geopend naar tal van bedrijven. De concurrentie moet het nog steeds met twee componenten doen, daardoor ben je niet meer interessant. Met onze producten boek je tijdwinst en dus veel geld, want er zijn geen machines nodig", benadrukt Martijn nog maar een keer.



Biologisch afbreekbaar en ECO-label
James beschikt over een compleet gamma aan onderhoudsproducten. Daardoor hoeven klanten niet bij andere bedrijven aan te kloppen. Wat ook in het voordeel van James spreekt is dat alle producten het groene AISE-keurmerk dragen en biologisch afbreekbaar zijn. "Tot in detail denken we na over het milieu, wat het beste is", haakt Marieke in. "Daar zet ons bedrijf zich al vele jaren voor in. Zo gingen we in 2013 van doosjes naar plastic zakjes, die 100 gram lichter zijn, een kilo per doos. Als je dat doorrekent wat dat qua uitstoot bespaart op transport wereldwijd, dan is dat heel veel.
Als we de inhoud kunnen verbeteren, zullen we dat zeker niet laten. Zo hebben we de conserveringsmiddelen - die nodig zijn om een product goed te houden - aangepast, waardoor niet 1 op de 15.000 maar 1 op de 30.000 er gevoelig voor kán zijn. Kost ons wel 2 cent de liter extra, maar dat hebben we er graag voor over."

Als je terugblikt op de afgelopen tien jaar, waar ben je dan het meeste trots op?
Martijn: "Naast het compleet maken van ons gamma aan onderhoudsmiddelen, is dat ook de nieuwe uitstraling van James. Marieke was hoofdstyliste voor kinderkleding, haar creativiteit zie je in alles terug. De huisstijl is het werk van Marieke. Het is een sterke troef gebleken die je overal terugziet, ook in onze 300 winkeldisplays die in Nederland bij onze dealers staan en waarin de 11 belangrijkste middelen staan die goed zijn voor 90% van onze omzet. De vernieuwde merkidentiteit heeft in elk geval onze naamsbekendheid flink verhoogd."


De James Vlekkenschijf is een bekend begrip in de markt en rolt dagelijks bij vele mensen binnen.

"98% van alle vlekken krijg je er met James uit", gaat Martijn verder. "Die 2% betekent ook dat je soms nee moet verkopen. Het is nu eenmaal onmogelijk om alle vlekken te verwijderen. Ons product vraagt ook om een stukje expertise, vandaar dat we niet op elke hoek van de straat verkrijgbaar zijn maar wel bij woonwinkels. Daarnaast vinden we het geven van een goed advies belangrijk, waardoor iedereen ons kan bellen mochten er bepaalde vragen zijn. Dat schijnt speciaal te zijn, dat je bij ons meteen een specialist aan de lijn krijgt. Het persoonlijke contact, dat vinden we belangrijk. Ook al hebben we onlangs een zakelijk portaal geopend dat aardig begint te lopen, klanten kunnen ons altijd bellen. We verzorgen ook trainingen op locatie bij plaatsing van ons Gouden dealer display."

Verhuizen
"We zitten nu 5,5 jaar op de huidige locatie, waar we uit ons jasje zijn gegroeid", vervolgt Marieke. "Twee weken geleden is de eerste paal de grond ingegaan voor een nieuw pand, dat rond maart/april 2025 wordt opgeleverd. We krijgen een magazijn dat zeven keer zo groot is als het huidige. Ook het laboratorium wordt drie keer zo groot. We bouwen op de groei, want we willen hierna nooit meer verhuizen", zegt ze met een glimlach.


Het huidige pand is aan de Rudolf Dieselweg in Venlo te vinden. Volgend jaar verhuist James.

Meer informatie:
James B.V.
[email protected]
www.james.eu