Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Meerdere ondernemers uit de interieurbranche aan het woord

Hoe is het momenteel in de retail?: ''De huidige bezoekers zijn serieus en willen investeren''

De detailhandel heeft in mei 2,9 procent meer omgezet dan in mei 2023, meldt het CBS. Dat gaat niet op voor de interieurbranche. Net als in voorgaande maanden, is de omzet van winkels in meubels en woninginrichting ook in mei lager dan vorig jaar: 9 procent. In april daalde de omzet ook al, toen met 5,7 procent. Al met al best uitdagende tijden voor de detailhandel. Hoe ervaren de retail ondernemers dit zelf? Wonen360 sprak met meerdere meubelondernemers over deze uitdagende tijden en hoe zij er op dit moment instaan.

Corne van Waay, van Waay Interieurs: ''Op dit moment is het rustiger in de winkel(s). Als we kijken naar het patroon voor covid waren mei/juni altijd rustiger. We vergeten snel dat dit drie drukke jaren waren voor de woonbranche. De huidige klanten zijn serieus en die willen investeren. Voor de zomermaanden verwachten wij zeker wel goede weken, die waren er in het verleden ook altijd in augustus. (Dan was de gepensioneerde klant terug met vakantie). De economisch vooruitzichten zijn positief: lage rente, druk op huizenbouw.''

Göran van Tol, Commercieel Directeur van VME Nederland hoort in de markt van leveranciers en retailers hele uiteenlopende berichten uit verschillende hoeken: ''Mijn beeld: keukenzaken en slaapspeciaalzaken doen het vergeleken met 2023 procentueel beter dan de meubelzaken. Dat merken wij ook. Echter moet daarbij wel gezegd worden dat in 2023 de keuken- en slaapspeciaalzaken het beduidend slechter gedaan hebben en dus eigenlijk 1-op-1 niet te vergelijken zijn met de meubelzaken.

Wij zien in ieder geval cumulatief een lichte daling in bezoekers overall bij onze merken. Maar wij zijn niet ontevreden omdat we in de meeste gevallen erin slagen om uit de mensen die wel komen, iets meer te halen.

De zomer laat zich altijd lastig voorspellen. Het zal grotendeels afhangen hoe het weer zich manifesteert. Blijft het kwakkelen, dan helpt dat de omzet. Andersom als de mussen van het dak vallen, raakt dat de meubelmarkt. Laat het maar een mooie balans zijn, zodat we als mens nog een beetje kunnen genieten, maar ook vruchten plukken van ieders harde werk. 'fingers crossed'.''

Kjelt van den Hazel, 'eindbaas' van Meubelbaas zegt dat het als een trein gaat bij de meubelretailer. Ze hebben het druk en groeien hard door!
''Wij zien in de markt op dit moment continu kansen. Als bedrijf groeien we super hard en ondanks de groei zien we nog veel meer kansen om te benutten. Het is natuurlijk af en toe wat grillig met transport kosten die weer enorm omhoog schieten die een deel van de markt enorm onder druk zetten. Naast deze hoge transport kosten zijn wij eigenlijk alleen maar positief over de markt op het moment en gaan we er vanuit dat dit ook nog wel even aan zal houden!''

Ook Kees Schilder van Kex Keukens Volendam is optimistisch: ''Wij zien de huidige markt als een positieve, uitdagende markt waarin vakmanschap, service en goede prijs-kwaliteitverhouding de doorslag voor de consument bepalen. Met ons recent vernieuwde showroom en diverse acties die op de planning staan zien we de zomer graag tegemoet.''

Jan Elenbaas van DecoKay Elenbaas-Noom ziet de huidige markt als uitdagend, maar ziet hierin ook kansen! ''Op dit moment kunnen we de markt uitdagend, maar zeker ook kansrijk bestempelen. Jarenlang hebben wij veel in onze winkels geïnvesteerd, wat door het oog van de consument gezien wordt. Die investering is en blijft ook continue gedaan worden in onze mensen, uiteindelijk maken hun het verschil. Op deze manier schrijven wij grotere orderwaardes, landelijk bij Decokay zien we die tendens ook terug. Wij denken ook na de zomer de juiste tools in handen te hebben, om onze klant: 'De kritische woningbezitter te verassen!' Decokay heeft een sterk private label TINTZ, aangevuld met de A merken, het is meer aan de klant, waar ga je voor!''

Met Sohome gaat het gelukkig erg goed!,'' vertelt Sohome.nl mede-eigenaar Willem van Huis. ''Ondanks de weinig positieve geluiden uit de markt weten wij nog maandelijks met dubbele cijfers te groeien. We hebben met een sterke focus hard gewerkt aan ons merk en dat werpt z'n vruchten af. Vorig jaar lukte het ons voor het eerst sinds COVID om de verkopen ook in de zomer op peil te houden. Daarom gaan we deze zomer met veel vertrouwen tegemoet.

Een uitdaging is vooral de matige voorraadpositie van onze Europese leveranciers. Levertijden lopen daardoor op. We vermoeden dat dat komt door voorzichtigere productie/inkoop vanwege de onzekere markt, en natuurlijk door de problemen in de containervaart.''

Hendri de Jager van bas+mar de jager uit Kapelle nuanceert eerst het woord 'retail'. ''De retail is een bijna allesomvattend begrip voor verkoop rechtstreeks aan de particuliere eindgebruiker vanuit een online of offline winkel. En dan heb ik al gelijk een tweede krachtterm: online versus offline. Er zat ook nog een andere bepalend grootheid in die uitleg van retail: de particuliere koper.

Ik kan niet zo goed uitleggen hoe het in "de retail" gaat als deze allesomvattend op 1 hoop moet gooien. Ik ben als ondernemer meer detail-gericht dan retail-gericht. Die ene letter maakt een wezenlijk verschil om er genuanceerd iets over te kunnen zeggen.
Als ondernemer begeef ik me in de branche van woninginrichting en dan ook nog eens als MKB-er met een aanbod van gemengde productgroepen in een modern hoger segment, wordt het al wel erg eng. Ik bedoel dan met "eng" dat ik mijn mening over "hoe het gaat" alleen maar kan geven over een klein deel van de grote interieurkoek. Als ik dan het sentiment in die engte beoordeel, dan ervaar ik het als een voortdurende koortsstuip.

De ene maand halen we een ordergrootte in bedrag en aantal uit de orderblokken, dat we de hemel te rijk zijn, om een periode erna de orders moeten schrapen en harken alsof ons leven ervan afhangt. We lezen wekelijks over fusies, faillissementen, surseances en reorganisaties. Niet alleen onder de collega-ondernemers, maar zeer zeker in de andere delen van de bedrijfskolom.
Is er een cleansweap gaande? Waren er dan toch te veel winkels? Is de consument dan toch verschoven in haar koopgedrag naar de grote ketens voor minder geld om een beetje meer controle op hun reserves te behouden? Wie heeft er als ondernemer nog een pand in eigendom en zonder hypotheek? Kun je als hurende detailer nog wel alles blijven behouden? Verduurzamen lukt niet meer als je cashflow steigert en weigert. Goed personeel vinden wil je niet als je denkt dat herstel van omzet bij stijgende kosten niet blijvend of op zijn minst beterend is. Gaat een ondernemer zijn oude dag nog wel terugverdienen? Slaan we als bedrijfskolom in een soort collectieve paniekaanval?

Als je de berichten leest in de diverse media, dan krijg je wel die indruk. Het feit blijft dat de consument blijft bepalen in welke winkel ze haar geld uitgeeft en in welke mate. Als ik blijf doen wat ik altijd deed, dan krijg ik wat ik altijd kreeg. Tevreden klanten en klanten die weten wat ze mogen verwachten. Detail meer dan retail. Ik blijf namelijk moeite hebben met die ene letter verschil. Het gaat niet alleen om handel in mijn "enge" wereldje. Stevenen we daar dan wel op af? Niet als het aan mij ligt.''

Ook reageren of een toelichting geven voor een artikel? Reageer hier