Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
AmbachtNederland lanceert campagne voor fans van oranje

Ambachtelijke ondernemers onderscheiden zich van fabrikanten van massaproducten

Terwijl heel Nederland de prestaties van Oranje op de voet volgt, lanceren ambachtelijk ondernemers een online campagne. Om hun ambachten voor het voetlicht te brengen en te laten zien dat ambachtslieden bij uitstek maatwerk leveren. Je kunt het vinden op het platform: Gemaakt in Nederland. Een plek waar ondernemers actief in nu al twintig verschillende ambachten hun vak en werk promoten.

AmbachtNederland roept ondernemers in allerlei ambachten op om mee te doen. "Samen maken we maatwerk uit eigen land, hét alternatief voor massaproducten van grote ketens. Het is belangrijk de ambachten in ons land zichtbaar te maken om verschillende redenen."



Bevorderen van instroom
In het ambacht is sprake van ontgroening en vergrijzing. Ondernemers gaan met pensioen en zonder bedrijfsopvolger moeten zij de deuren van hun bedrijf sluiten. Je moet een ambacht op je netvlies hebben, wil je het (als jongere) als beroep overwegen.

Pianotechnicus Frans Pietjouw (Oude Tonge): "Er gaan veel te weinig mensen in de pianotechniek aan de slag. Veel van mijn vakgenoten zijn al op leeftijd, en zouden graag een opvolger vinden. Ik denk dat dit soort ambachtelijk werk, in je eigen werkplaats of atelier, veel mensen meer voldoening geeft dan het werk dat ze nu doen. Maar je moet wel op het idee komen. Daarom maak ik me hard voor meer zichtbaarheid en meer waardering voor de ambachten in ons land."

Bevorderen van afzet het Nederlands maatwerk
Ook de economische en maatschappelijke bijdrage van het ambacht is groot. De bedrijven zitten in de haarvaten van de samenleving. De ondernemers zijn maatschappelijk betrokken en actief in de lokale gemeenschap. Maar in een veranderende wereld moet je als ambachtelijk bedrijf ook online zichtbaar zijn en je onderscheiden van grote bedrijven en massaproducten uit het buitenland.

Meubelmaker René Onwezen (Amersfoort): "Ik vind het belangrijk dat meer mensen beseffen dat het geld het land uitgaat, als we spullen importeren. Elke euro die je uitgeeft aan een lokale ondernemer, is goed voor de Nederlandse economie. Via gemaaktinnederland.nl kunnen we laten zien wat wij in Nederland allemaal maken, repareren en restaureren. Dat zie je niet op de sites van online warenhuizen. Gemaakt in Nederland zou de nieuwe norm moeten zijn."



Bevorderen duurzame keuzes
We realiseren ons steeds meer dat ons gedrag effect heeft op het milieu. Het belang van duurzame productie én duurzame producten staat vast. Ambachtelijke bedrijven zijn bij uitstek duurzaam. Ze maken gebruik van zo min mogelijk grondstoffen, werken vaak circulair en maken producten op maat die minder trendgevoelig zijn. Daarnaast zorgen zij voor reparatie en restauratie. Dé manier om de levensduur van producten te verlengen.}

Maatkleermaker Thea van Wissen (Moordrecht): "Maatkleding voldoet volledig aan jouw wensen en draag je dus graag. En een jurk die je te lang vindt wegdoen? Nee, gewoon laten aanpassen. Een colbert dat te wijd is in de kledingbak? Niet doen. Laat het verstellen als je duurzaamheid belangrijk vindt. Ik help graag mee mensen daarvan bewust te maken."

Samen van meer waarde
Consumenten die op zoek zijn naar uniek maatwerk, kunnen dit voortaan vinden op gemaaktinnederland.nl. Door samen het ambacht te promoten, komen ambachtelijke bedrijven als dat Frans, René en Thea weer in beeld bij het Nederlandse publiek. Maar ook andere ambachten zoals de glazenier, lijstenmaker, parketteur, houtdraaier of meubelstoffeerder. Samen zorgen deze ondernemers voor meer instroom, afzet en waardering voor het Nederlands vakmanschap, want dat is hard nodig.

Meer informatie:
AmbachtNederland
www.gemaaktinnederland.nl

Publicatiedatum: