Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
William Chizhovsky, oprichter van The Good Plastic Company:

"In tijden van wijdverspreide greenwashing, willen wij een grootschalige oplossing creëren"

Dr. William Chizhovsky, oprichter en CEO van The Good Plastic Company, heeft aanzienlijke stappen gezet op het gebied van duurzame materialen. De Oekraïense ondernemer, die de afgelopen drie jaar in Den Haag woont, heeft de groei van een groep bedrijven geleid die zich richten op het grootschalig aanpakken van plasticvervuiling. In een recent interview gaf hij een inkijkje in hun innovatieve recyclingmethoden, samenwerkingen met grote merken en ambitieuze toekomstplannen.


Links: Dr. William Chizhovsky. Rechts: panelen gebruikt in The Student Hotel.

Van bescheiden begin tot wereldwijde expansie
The Good Plastic Company begon in 2018 in Almere. William, oorspronkelijk uit Oekraïne, verhuisde vijf jaar geleden naar Nederland en zag al snel de noodzaak in van een grootschalige oplossing voor plasticafval. "Destijds deden veel start-ups kleine projecten met plasticafval, wat goed was maar niet voldoende. Het probleem is groot, dus we wilden een manier vinden om het op grote schaal op te lossen," legt hij uit.

Twee jaar na de oprichting breidde het bedrijf uit naar Oekraïne, waar ze een grote fabriek in de hoofdstad bouwden. Vanwege de oorlog moesten ze echter hun activiteiten verplaatsen dichter bij de Roemeense grens voor veiligheid. Naast hun aanwezigheid in Nederland en Oekraïne hebben ze een bedrijf in het Verenigd Koninkrijk en plannen om volgend jaar een fabriek in de Verenigde Staten te openen.

De kloof overbruggen
De missie van het bedrijf is om de kloof tussen recycling en bedrijfsleven te overbruggen door hoogwaardige panelen te creëren van 100% plasticafval, geschikt voor gebruik in architectuur en interieurontwerp. "We werken met grote recyclingfabrieken in heel Europa. Zij verzamelen, reinigen, scheiden en versnipperen het afval, en leveren ons grondstof. Wij produceren vervolgens op grote schaal panelen en verkopen deze aan architecten, merken en andere klanten," zegt William.

Door samen te werken met vooruitstrevende architecten en ontwerpers die op zoek zijn naar innovatieve en duurzame materialen, creëert The Good Plastic Company niet alleen vraag naar gerecyclede materialen, maar biedt het ook een haalbare oplossing voor plasticvervuiling. "Er is veel afval, maar iemand moet er vraag naar creëren. Architecten en ontwerpers zijn vooruitstrevende mensen die van innovatie houden en willen veranderen ten goede, maar om duurzame materialen te gebruiken, moeten ze toegang hebben tot die materialen. Wat wij doen is dat we een oplossing bieden voor hen terwijl we tegelijkertijd vraag creëren naar afval voor recyclingfabrieken. Zo overbruggen we deze kloof."

De Confetti Dinner Table van Boris Steiner.

Greenwashing versus duurzame oplossingen
Recyclingcentra verwerken elke maand duizenden tonnen plastic. Echter, de toepassingen voor dit gerecyclede materiaal blijven beperkt. De panelen van The Good Plastic Company maken nieuwe toepassingen mogelijk. "Het verschil tussen ons bedrijf en andere is dat wij onze panelen op grote schaal produceren. Onze missie is niet alleen om zaken te doen, maar om een oplossing te creëren en impact te maken. Daarom richten we ons op grote wereldwijde merken om ons materiaal te gebruiken. Deze schaalbaarheid leidt ook tot een betere prijs, hogere kwaliteit en consistentie," legt William uit.

"We gebruiken voornamelijk polystyreen omdat het een hard en duurzaam materiaal is." Een leuk weetje: wanneer het bedrijf het versnipperde polystyreen smelt, ontstaat er een mooi terrazzo-effect. "We voegen niets anders toe. Het was niet bedoeld om het zo te maken, het ontstaat gewoon natuurlijk," lacht William.

Een ander verschil met andere bedrijven is dat het bedrijf een certificering heeft die bewijst dat de praktijken echt circulair zijn. "Het kostte ons een jaar om het te krijgen, ze inspecteerden alles, fabrieken, productie, enzovoorts. Er is tegenwoordig veel greenwashing, 'iedereen' werkt aan duurzaamheid. Maar wij willen een daadwerkelijke grootschalige oplossing creëren."


Samenwerkingen met Coach en Adidas.

Van Nike tot McDonald's
The Good Plastic Company heeft samengewerkt met tal van prominente klanten, waaronder Nike, Adidas, IKEA, Karl Lagerfeld en Coach. Nike bijvoorbeeld gebruikt hun materialen in flagship store-ontwerpen, waarbij de panelen in meubels en andere toepassingen worden verwerkt. " Voor elke winkel gebruiken ze minstens 3-5 ton plastic afval," zegt William. "Recentelijk heeft Nike hun eerste Nederlandse flagship store geopend in The Mall of the Netherlands. Ik ben er onlangs geweest en ons materiaal wordt echt overal gebruikt. We zijn erg blij om met hen samen te werken. Nike wil echt proberen een verandering teweeg te brengen en gebruikt onze panelen niet alleen voor marketingdoeleinden."

McDonald's is een andere opmerkelijke klant die het materiaal van The Good Plastic Company kiest voor tafelbladen in hun nieuwe restaurantconcepten in heel Europa. Het bedrijf werkt ook samen met architectenbureaus en levert materialen voor kantoordesigns en andere projecten.


Een van de Nike flagship stores met de panelen.

Een wereldwijde visie voor duurzaamheid
Met meer dan 1000 voltooide projecten is The Good Plastic Company het meest actief in Europa, maar het bedrijf breidt zich snel uit naar de Amerikaanse markt. "Ik denk dat de Amerikaanse markt enorme potentie voor ons heeft. We zien veel aanvragen en zijn van plan om daar volgend jaar een fabriek te openen. We hebben ook projecten in Azië en het Midden-Oosten, maar de bereidheid voor het materiaal is voornamelijk in Europa. We zijn de voorloper als het gaat om milieubewustzijn."

De marktomstandigheden voor het bedrijf zijn momenteel goed. William legt uit: "We hoeven mensen niet uit te leggen waarom ze duurzame materialen moeten gebruiken. Niet alleen ontwerpers en architecten weten dit, maar de samenleving in het algemeen. Dit is een positief teken." Hij ziet wel een verschil in de verschillende markten: "Europa is een beetje traag als het gaat om besluitvorming en de projecten zijn kleiner. Terwijl de Amerikaanse projecten groter zijn en ze sneller beslissingen nemen. Wereldwijde hoofdkantoren zijn daar gevestigd, dus deze markt heeft een enorm potentieel om heel snel te groeien."

Een oproep tot collectieve actie
William benadrukt het belang van collectieve actie bij het bevorderen van duurzame verandering. "Om echt impact te maken, moeten we samenwerken. Architecten en ontwerpers spelen een cruciale rol bij het kiezen van duurzame materialen; zonder hun hulp kunnen we niet veel doen. Het is onze maatschappelijke verantwoordelijkheid om bedrijven die zich inzetten voor duurzaamheid te ondersteunen. Ik ben iedereen die de beslissing neemt voor duurzame materialen, niet alleen van ons bedrijf, erg dankbaar," concludeert hij.

Meer informatie:
The Good Plastic Company
+31 (0)20 399 1260
[email protected]
www.thegoodplasticcompany.com