Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Omzet tuincentra sterk afhankelijk van drie maanden in het jaar

Uit cijfers over de afgelopen vier jaar blijkt dat een gemiddeld tuincentrum in slechts drie maanden tijd bijna 37 procent van de jaaromzet realiseert. Wel is de omzet van tuincentra, sterker dan die van andere sectoren, erg afhankelijk van het weer. Voor tuincentra is de periode maart tot en met mei van cruciaal belang. Dit blijkt uit het Structuurrapport Tuincentra 2024.



Omzetverdeling per maand
Op basis van het maandelijkse zoekvolume in de Google zoekmachine van tuincentra gerelateerde zoekopdrachten over de afgelopen vier jaar is tevens en goede inschatting te maken van de maandelijkse omzetverdeling van een gemiddeld tuincentrum. Het zoekvolume van de zoekopdrachten gerelateerd aan tuincentra over de afgelopen vier jaar is per maand geanalyseerd. Hierbij is gemeten hoe groot het zoekvolume-aandeel per maand is over de afgelopen vier jaar. Indien er iedere maand evenveel wordt gezocht, dus gelijkmatig over het hele jaar verdeeld, dan zou het maandelijkse aandeel in het zoekvolume 8,3% zijn (100%/12 maanden). Onderstaand figuur toont het aandeel van het jaarlijkse zoekvolume per maand van zoekopdrachten gerelateerd aan tuincentra over de afgelopen vier jaar. Daaruit valt af te lezen dat het zoekvolume een piek kent in het voorjaar. In de maand mei wordt er relatief veel gezocht met tuincentra gerelateerde zoektermen. Deze maand vertegenwoordigt 13 procent van het jaarlijkse zoekvolume. In de maanden januari en februari werd er het minst gezocht.


Maandelijks aandeel in het zoekvolume.

Omzet sterk weersafhankelijk
Het CBS registreert per kwartaal het aandeel van tuincentra met een omzetstijging, daling en met een stabiele omzet. Onderstaand figuur toont de ontwikkelingen per kwartaal vanaf het eerste kwartaal van 2012 t/m het vierde kwartaal van 2023. Per saldo zijn er in de meeste kwartalen meer stijgers dan dalers. Dat was in de jaren 2012-2014 niet het geval.


Omzetontwikkeling tuincentra per kwartaal (bron: CBS) * voorlopige cijfers.

Mede als gevolg van de fraaie omzetcijfers in het begin van de corona pandemie (2020) waren de omzetcijfers over de eerste helft van het jaar 2021 en 2022 minder positief dan in de voorgaande jaren. Sinds het jaar 2023 zijn er per kwartaal meestal meer ondernemingen met een omzetstijging dan met een daling. Wat wel door de jaren heen opvalt is de relatief sterke fluctuatie van de omzetontwikkeling als gevolg van het weer in de desbetreffende periode.

Bron: Structuurrapport Tuincentra 2024

Meer informatie:
Van Es Marketing Services – marktdata.nl
Willem de Clercqstraat 53
7604 AR Almelo
0546 45 66 62
[email protected]
www.marktdata.nl

Publicatiedatum: