Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Volgende overname van B Living is een feit

Joris Coppes: "We moeten ons wapenen tegen de toekomst, want het dieptepunt moet nog komen"

Soms haalt de tijd ons in. Dit is ook het geval bij de uitspraken van Joris Coppes, geeft hij zelf onmiddellijk toe. De eigenaar van B Living zei zo'n 2,5 jaar geleden dat het middensegment een wederopstanding maakte en dat het laagsegment aan het verdwijnen was. Inmiddels ziet de wereld er heel anders uit. "Ik moet terugkomen op mijn uitspraak. Er zit momenteel juist meer handel in het laag- en hoogsegment. De lagere inkomens zijn in heel Europa de afgelopen twee jaar enorm gestegen. Wie daar de prijs voor betaalt? De middeninkomens, die staan enorm onder druk, dat zie je een-op-een terug in de retail. Daarom proberen we weg te blijven uit de middelste prijsgroep."

De recente overname van Sun-Arts sluit hier naadloos bij aan. Het label staat voor high-end deurgordijnen. "Het is een label gespecialiseerd in een nichemarkt. Dit is precies waar we naar op zoek zijn. Hiermee willen we onze productgroep versterken. Met 2LIF bedienen we het segment onder het midden en met Sun-Arts het hogere."


Joris Coppes met een deurgordijn van Sun-Arts in de showroom van B Living.

Dieptepunt moet nog komen
Op deze manier wil B Living zich wapenen tegen de toekomst. Het team van de groothandel is ervan overtuigd dat het nodig zal zijn. Sommige branchegenoten zijn optimistisch over de nabije toekomst. Joris behoort niet tot deze groep die aan 'wishful thinking' doet. Als realist ziet hij momenteel geen aanleiding voor het oplossen van alle problemen die spelen in de markt. "Er is zo ontzettend veel onzekerheid op macro-niveau", legt hij uit. "Hoge grondstofkosten, oorlogen die aan de gang zijn, en klimaatproblemen. Maar vergeet het politieke aspect niet. Terwijl we hier een parlement hebben dat aan alle kanten piept en kraakt, hebben we de onzekerheid over de verkiezingen in Amerika nog voor de boeg. Als je één van deze uitdagingen oplost, is niet opeens het grote probleem verdwenen. Daarom ben ik ervan overtuigd dat wij als retailsector het dieptepunt nog niet gehad hebben."

Afstappen van traditioneel model
Juist om deze redenen zijn ze bij B Living alert op ontwikkelingen in de markt, zodat er op tijd geanticipeerd kan worden. "We gaan bewust afstand doen van het traditionele model, waarbij je puur twee keer per jaar nieuwe producten lanceert. In plaats hiervan gaan we ook druppelsgewijs met nieuwe collecties komen. Met zes minicollecties per jaar hebben we meer momenten waarop we onze klanten kunnen prikkelen. Zeker bij cash & carry's is dat noodzakelijk. Tevens verspreiden we hiermee het inkoop- en transportrisico."

Veranderende rol China
Op het wereldtoneel gebeurt van alles en dat heeft ook impact op de home-deco-branche. De opkomst van China heeft ervoor gezorgd dat daar veel artikelen geproduceerd worden. Echter ziet Joris dat er een verschuiving aan het plaatsvinden is. "Ik zie een terugtrekkende beweging. De toekomst van de woonaccessoires ligt niet in China. Er zijn andere productgroepen waar het land meer mee kan bereiken op mondiaal niveau", stelt Joris. Hij doelt hier op onder andere de productie van auto's, batterijen en zonnepanelen. Hier wordt door de overheid veel geld in gepompt.

De rol van China is volgens Joris aan het veranderen. Het productieland zal een afzetmarkt worden. "Je kunt het vergelijken met Polen. Wij hebben al tientallen jaren een logistieke locatie daar. Eerst werden hier veel producten gemaakt, omdat de loonkosten zo laag waren. Nu richten steeds meer bedrijven zich op de Poolse markt, om ook daadwerkelijk producten te verkopen. Dit ga je ook in China zien, daar liggen voor de Europese merken mooie kansen. Je hebt in Zuid-Italië al mensen die voor een lager loon werken dan Chinese fabrieksarbeiders. Kortom, de wereld is keihard aan het draaien en de vraag is; draai je mee of stap je halverwege kotsmisselijk uit?"

Met deze strategische verschuivingen en een scherp oog op marktontwikkelingen probeert B Living zichzelf te positioneren voor een toekomst vol uitdagingen en kansen. Door flexibel te blijven en te anticiperen op veranderingen, wil het bedrijf zich onderscheiden in een steeds veranderende en concurrerende markt. Joris Coppes en zijn team van 80 medewerkers zetten in op innovatie en aanpassing om zo niet alleen te overleven, maar ook te groeien in een wereld waar zekerheid een schaars goed is.

Meer informatie:
B Living
Platinastraat 100
7554 NB Hengelo
053 487 7411
[email protected]
www.b-living.eu