Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Marie Lamberechts van lampenmerk Tom Rossau:

'Mensen zijn minder koopkrachtig, dit vormt voor ons zeker een uitdaging'

Onlangs sprak InteriorDaily met Marie Lamberechts, die recent is gestart als Sales Manager Benelux & France en PR & Marketing Manager van het Deense lampenmerk Tom Rossau, vernoemd naar de gelijknamige designer.

Terwijl we praatten was Marie omgeven door de creaties van Tom. "Onze bureaus zijn net naast de winkel, dus we zijn hier omgeven door de lampen," zegt Marie lachend. Achter haar hangt een speciale editie, nummer 111, ook wel de 'Lego lamp' genoemd. "Een leuk weetje hierover is dat Tom is opgegroeid vlakbij de plek waar vroeger de Lego-blokjes gemaakt werden in Denemarken." Net als een doos met legoblokjes kan deze lamp ook zelf door mensen in elkaar gezet worden. "Hierdoor is hij makkelijk te versturen, of op te bergen voor winkels. Deze gaan we aan het einde van het jaar extra in de kijker zetten als kerstcadeau."

Van motorkleding tot lampdesign
Marie komt oorspronkelijk uit Gent en woont inmiddels drie jaar in Kopenhagen. Ze vertelt over het ontstaan van het merk Tom Rossau. "Tom startte het merk zelf. In de vroege jaren 90 was hij aan het rondreizen op zijn motor en leerde hij kleding maken voor motorritten. Vrienden raakten geïnteresseerd, waardoor hij een winkel opende in Kopenhagen. Voor de winkel maakte hij meubels en lampen. Voorbijgangers merkten de lampen op en er was vraag naar de verkoop ervan." De lampen zoals we ze nu kennen, met de typerende lamellen zijn ontstaan als geluk bij een ongeluk. "Tom experimenteerde met berk en ondervond bij het uiteenbarsten van een lampenkamp hoe het materiaal werkt en hoe hij er interessante vormen mee kan maken. Dit resulteerde in de officiële start van het merk zoals we het nu kennen," zegt Marie.

In 2006 wonnen ze hun eerste award tijdens een beurs in Denemarken met de TR7 lamp, nog steeds een van hun bestsellers, en in 2022 gingen ze een samenwerking aan met de Opera in Kopenhagen. "Het is een vrij nieuw gebouw, waarvoor we de lampen uitvergroot hebben gemaakt. Bijna een soort sculpturen werden het hierdoor."

Deens ontwerp
In de winkel annex werkplaats, gevestigd aan het begin van Frederiksberg, worden de lampen met de hand gemaakt. De materialen komen vanuit Europa, maar verder is productie, design en development, volledig in-house. Marie legt uit hoe de Deense en Scandinavische achtergrond zichtbaar is in het design. "Qua design zou ik niet zeggen dat de lampen minimalistisch zijn, maar ze passen wel in veel verschillende interieurs. Verder is het gezellige, warme licht, bekend als het 'Hygge' gevoel, typerend Deens. Dit wordt versterkt door het gebruik van berkenhout en Japans papier, wat een Scandinavisch gevoel geeft."

Markt- en consumententrends
In de marktomstandigheden is volgens Marie dezelfde trend te zien als in West-Europa. "Mensen zijn voorzichtig en nemen geen grote risico's. Het eerste halfjaar an 2024 is bijzonder goed verlopen, gezien de omstandigheden. We zien een heel lichte groei ten opzichte van vorig jaar, maar we zijn voorzichtig. Mensen zijn minder koopkrachtig in elk geval merken wij, net als in de rest van Europa. Dit is dus zeker een 'challenge' waarmee we moeten omgaan."

Qua consumententrends verwacht Marie dat in de Benelux modernere en strakkere ontwerpen in de smaak zullen vallen. "Ik denk dat in de Benelux onze witte lampen het daarom beter gaan doen. Deense consumenten neigen meer naar romantischere ontwerpen. Zij kiezen ook vaker voor het berkenhout."

Scale up!
Denemarken is voor Tom Rossau de grootste markt. "We verkopen ook aan Duitsland, waar we nu gestaag groeien, en in andere landen, zoals de Benelux en Frankrijk. Hier hadden we eerst nog geen persoon nog voor, nu wel," lacht Marie. "We verkopen ook internationaal, in Japan en de VS, maar vooral in Europa, met Denemarken aan kop. Hopelijk komen hier nog meer landen bij in de toekomst." Dit zijn dan ook de plannen voor de toekomst voor Tom Rossau: groeien en meer internationale bekendheid. "Scale up!" zegt Marie.

Meer informatie:
Tom Rossau
Frederiksberg Allé 5
1621 Kopenhagen
+45 7194 0000
[email protected]
www.tomrossau.com

Marie Lamberechts
[email protected]