Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Het verhaal achter de Nederlandse meubelfabrikant

BAAN viert 90-jarige jubileum

Vandaag, woensdag 19 juni, bestaat meubelfabrikant BAAN 90 jaar. Al negen decennia kiest BAAN voor de weg van innovatie en groei, met een duidelijk doel: 'designed to enjoy.'

BAAN is sinds de oprichting in 1934 uitgegroeid tot een exclusieve Nederlandse zitmeubelfabrikanten. Met een hoofdkantoor en productieruimte in Waddinxveen, drie eigen showrooms en meer dan 100 verkooppunten die de productseries van Baan, Metropole by BAAN, ICONS en BAAN-project verkopen, heeft het bedrijf een solide reputatie op woongebied op weten te bouwen. In het kader van haar 90-jarig bestaan, houdt BAAN de komende tijd diverse activiteiten voor haar klanten en personeel.

Het begin
Toen Teunis Baan op 19 juni 1934 helemaal alleen de Nederlandse zitmeubelfabriek oprichtte, kon hij niet vermoeden dat het bedrijf 90 jaar later nog steeds zou bestaan. Toch is niets minder waar en is inmiddels zelfs de derde generatie in het bedrijf actief. Teunis krijgt in die tijd de vraag om een eigen model te maken. Al snel volgt de tweede aanvraag en breidt hij zijn werkzaamheden uit.

Nieuwe wegen
In het begin van de jaren vijftig begint zoon Piet interesse in stofferen te krijgen. In 1952 treedt hij dan ook officieel bij zijn vader in dienst. Piet bindt zich met hart en ziel aan het bedrijf en past nieuwe mogelijkheden, stoffeertechnieken en schuimen toe. Ook gaat hij de weg op, op zoek naar klanten, die Baan meubelen willen gaan verkopen. Vanaf die tijd levert Baan aan winkeliers.



Crisis
In 1973 breekt de eerste oliecrisis uit, eind jaren zeventig de tweede. De loonkosten rijzen de pan uit. De meubelindustrie krijgt het zwaar. Ook Piet heeft moeite om het hoofd boven water te houden en pakt iedere opdracht met beide handen aan. Om aan de gang te blijven worden honderden barkrukken voor Heineken gestoffeerd. Met uitsluitend een arbeidstijdverkorting, zonder personeel te hoeven ontslaan, doorstaat Baan de recessie. Vlak voor het eind van de tweede crisis krijgt Baan een aantal mooie orders binnen voor de Holland America lijn.

De jaren tachtig
De ambities zijn groot en Baan gaat in sneltreinvaart vooruit. Midden jaren tachtig verhuist de rasechte Waddinxvener naar het pand van meubelfabrikant Berg- en Henegouwen. Een pand met 1000 vierkante meter showroom in het hart van Nederland, en nog eens 1500 vierkante fabriekshal. Het is een reuzenstap, maar een succesvolle stap, en dat was nodig want een weg terug is er niet. De collectie wordt uitgebreid en daarmee ook het aantal winkeliers.



De negentigers
Midden jaren negentig stapt zoon Ton het bedrijf binnen en verrijkt de collectie met een aantal spraakmakende producten. Een jaar later wint hij de innovatie-prijs. De ontwikkeling van een nieuwe collectie zitmeubelen 'Metropole' en kasten 'Ville France' tonen de durf van het bedrijf aan. Ondertussen werkt Piet aan zijn opvolging. Zo trekt hij zich in 1999 in de coulissen terug. De nieuwe generatie, Ton Baan, de derde alweer, neemt de leiding over.

Een nieuw millennium
Inmiddels zet ook Ton z'n vrouw, Mirande, stappen in het bedrijf en gaat zich bezighouden met fotografie, reclame-uitingen, communicatie, productbeleid en presentatie. De slogan wordt 'Designed to enjoy'. De nieuwe eeuw gaat goed van start. Baan opent nieuwe showrooms in de inkoopcentra's, HTC (tegenwoordig de Woonindustrie) en ETC, en in Merkplas in België. Inmiddels zijn de collecties van Baan een begrip in Nederland en België. Maatwerk wordt voor BAAN de nieuwe standaard.



Samenwerking
2010-2020: de komst van een nieuwe crisis. Baan krijgt er ook mee te maken. De zeilen worden bijgezet. Baan zet in op samenwerking. En met succes. De showroom in Waddinxveen heet nu Baan Interior Brands. Naast de bestaande zitmeubelcollecties van Baan kan men in deze showroom ook de rijke producten van een aantal andere fabrikanten bewonderen: karpetten, verlichting, kasten en tafels. Daarnaast stelt Baan de fabriek voor haar klanten open. Alle klanten krijgen de gelegenheid een kijkje in de (productie)keuken te nemen. Sinds 2010 zet Baan zich actief in op de projectmarkt. Zo heeft ze een eigen collectie projectmeubelen ontwikkeld. Inmiddels zijn de zitmeubelen van Baan overal terug te vinden. Bij particulieren, maar ook projectmatig in horecagelegenheden, op cruiseschepen en in kantoren van grote multinationals. De vraag naar maatwerk wordt steeds groter. Dit vereist een andere manier van produceren. QRM, Quick Response Manufacturing wordt ingezet om aan deze vraag te kunnen voldoen.

Duurzame koersen in de corona tijd
De consumentenmarkt neemt sterk toe, de projectmarkt loopt iets terug. Duurzame oplossingen worden door BAAN bedacht en uitgevoerd. Zo wordt het nieuwe hoofdkantoor van Nike ingericht met meubelen en wandpanelen die zijn gestoffeerd met stoffen uit garens van restanten van Nike-kleding. Het hout en het schuim is FRC gecertificeerd. Naast het gebruik van duurzame stoffen en andere materialen, ligt de focus in deze tijd ook op stoffen die van binnenuit zijn geïmpregneerd, ofwel zeer praktisch in gebruik en makkelijk schoon te maken.



2024 een jubileumjaar
BAAN bestaat dit jaar 90 jaar. Al 90 jaar productie in Nederland. 90 jaar vakmanschap. Dat is BAAN. En BAAN gaat door met innoveren. Zo breidt BAAN de projectmeubelcollectie uit met een compleet nieuwe Horeca-collectie. Deze collectie is onlangs op de Horecava gepresenteerd. Daarnaast heeft BAAN voor de consument begin dit jaar een nieuw merk op de markt gezet: ICONS, een exclusief merk designmeubelen. Deze collectie is verkrijgbaar via een geselecteerde groep dealers verspreid over het land. ICONS blijkt nu al een succes. De collectie sluit volledig aan op de woonmode trend 'Japandi'. ICONS bestaat uit een aantal (modulaire) banken en fauteuils én is zo samengesteld dat deze eenvoudig is te verkopen. Dealers krijgen gratis een zeer uitgebreide collectie stoffen en PR-pakket erbij.

Vandaag, 19 juni, is de exacte jubileum datum. Deze dag viert BAAN met zijn onmisbare werknemers en is de showroom, productie en kantoor gesloten. In de rest van de maand juni, hebben ze een aantal leuke acties voor al hun klanten. Deze acties kun je terugvinden op de verschillende socialmediakanalen.



BAAN heeft nog plek voor dealers in het oosten, zuiden en noorden van het land. Heb je interesse, stuur een mail naar [email protected].

Meer informatie:
BAAN
Zuidkade 110
2741 JG Waddinxveen
+31 (0) 182 613644
[email protected]
www.baanmeubelen.nl

Publicatiedatum: