Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Adja Kath, vierde generatie van Duitse tapijtenmerk Jan Kath:

'Ambitie om tijdloze tapijten als het antiek van morgen te creëren'

In de wereld van luxe tapijten resoneert de naam Jan Kath met tijdloos design en traditioneel vakmanschap uit Nepal, India en Marokko. Wonen360 interviewde onlangs Adja Kath, de vierde generatie binnen het familiebedrijf, die er vorig jaar is begonnen met werken. We kijken naar de geschiedenis en de toekomst van het merk Jan Kath, Adja's toetreden in het familiebedrijf en wat het merk Jan Kath onderscheidt.


Links: Adja Kath. Rechts: de Roma Vendetta, deze won een Red Dot Design Award.

De oorsprong van Jan Kath Design
Adja begint met het delen van de rijke geschiedenis van het familiebedrijf. "Ik ben de vierde generatie in de tapijtindustrie. Mijn grootvader en overgrootvader werkten al met de materialen die we vandaag de dag gebruiken. Ze waren meer aan de traditionele kant en reisden naar de oude souks in Afghanistan, Turkije en Perzië om stukken te kopen en die door te verkopen in Europa."

Jan Kath, Adja's vader, wilde aanvankelijk niet in de voetsporen van de familie treden. "Toen Jan zo oud was als ik, begin 20, pakte hij zijn rugzak en reisde naar India om de wereld te ontdekken en zijn eigen weg te vinden. Bij toeval kwam hij in de straten van Kathmandu een vriend van zijn vader tegen. Deze oude vriend van de familie, die hulp nodig had bij de kwaliteitscontrole, bood de jonge reiziger een baan aan. Zo maakte mijn vader opnieuw kennis met tapijten," legt Adja uit.

Vanuit deze herintrede in de wereld van tapijten besloot Jan ontwerpen te maken waar hij van hield, zonder zich te richten op massaverkoop. Dit was in de jaren 90 en 00, een tijd waarin tapijten als uit de mode werden beschouwd. "Maar Jan hield vol en hier zijn we dan, bijna 25 jaar later, en het heeft heel goed uitgepakt," zegt Adja.

Toetreden tot het familiebedrijf
Adja, zijn broer Sanchir en nicht Marlene zijn onlangs bij het familiebedrijf gekomen, elk met hun eigen sterke punten en passies. "Op school werkte ik in een winkel van partners, waar ik hielp met tillen en het maken van afspraken met klanten. Toen ik ouder werd, werd het bedrijf dat ook. Ik heb International Business gestudeerd in Groningen met het bedrijf in mijn achterhoofd," zegt Adja.


De winkel in Keulen.

Zijn broer ontwerpt nu voor het bedrijf. "Sanchir is altijd de creatievere geweest en blonk uit in tekenen en conceptueel denken," legt Adja uit. "Hij heeft zelfs een paar maanden in Kathmandu gewoond en met de hand leren knopen. Door heel diep betrokken te raken bij de productieprocessen heeft hij veel kennis en een band met het product." Marlene heeft een opleiding gevolgd in Groothandel en Export en nu bijna een jaar in Kathmandu gewoond om als projectmanager de oprichting van het Jan Kath Rug and Art Space vooruit te helpen."

"Naast mijn broer, mijn neef en mijn vader werken ook mijn oom David en mijn oma Ruth in het bedrijf. We werken graag samen. Familiebedrijven zijn leuk, maar kunnen ook uitdagend zijn, zoals in elk bedrijf. Maar de positieve kanten wegen ruimschoots op tegen de negatieve."

De winkel in Keulen
Adja beheert momenteel de showroom in Keulen, die in 2014 samen met zakenpartners werd gelanceerd. "We hebben de showroom in oktober overgenomen. Het is tot nu toe een geweldige leermogelijkheid geweest en een geweldige manier om direct in contact te komen met klanten," deelt hij.

Het bedrijf werkt voornamelijk volgens een B2B-model, met detailhandelaren, andere winkels en interieurontwerpers. De showroom in Keulen biedt echter een directe B2C-ervaring. "Dit is een contactmoment dat we normaal niet hebben. We werken veel met detailhandelaren, andere winkels of ontwerpers. We horen dus niet veel van de eindklanten. Hier kan ik horen en zien wat werkt voor hun huis. Met onze aanpassingsmogelijkheden is er zoveel te bespreken, zoveel ideeën die over en weer gepitcht kunnen worden."

"We proberen op alle markten aanwezig te zijn. We hebben andere Jan Kath monobrand stores in Berlijn, New York en Vancouver, maar we vertrouwen op lokale partners van Londen en Parijs tot Beiroet en Sydney om het gebied en de klantenkring te begrijpen. We kunnen niet overal zijn, dus we hebben de juiste persoon nodig met de juiste connecties en kennis over de tapijten. Dat is tegenwoordig vrij zeldzaam, het is nogal een nichemarkt." Niet veel mensen zijn 'ruggies', zoals Adja zijn familie noemt.

De winkel in Keulen, gevestigd in een historisch gebouw dat de Tweede Wereldoorlog overleefde, beslaat meer dan 350 m² en biedt een prachtige achtergrond voor de tapijten. Het is een unieke ruimte met bakstenen en gewelfde plafonds, perfect om onze ontwerpen te laten zien. In de showroom vind je een mix van collecties, waarbij de nadruk ligt op tijdloos design in plaats van trends. "Ik laat niet alleen nieuwe collecties zien. Al onze stukken zijn bedoeld om tijdloos te zijn. De Roma Vendetta bijvoorbeeld, die in 2008 een Red Dot design award won, de eerste award voor Jan, staat bij de deur. We veranderen de kleuren en ontwerpen in de showroom per seizoen en laten verschillende stukken uit ons portfolio zien."

Vakmanschap en traditie
De productie van Jan Kath tapijten is verspreid over Nepal, India en Marokko, zodat elk stuk getuigt van traditioneel vakmanschap. "Het is belangrijk voor klanten om het materiaal aan te raken en te voelen. We hebben zelfs ons eigen museum geopend in Nepal, waar elke stap van het productieproces te zien is. Dit helpt mensen om de traditie en de inspanningen achter elk tapijt te begrijpen. De visie van Jan Kath is om 'het antiek van morgen' te creëren. Deze filosofie combineert geschiedenis met tijdloos design, waardoor hun stukken tientallen jaren relevant blijven. Het is onze ambitie om stukken te creëren die over 50 of 60 jaar en langer nog steeds relevant zijn, door tapijten te maken met duurzame kwaliteit en design," zegt Adja.

Meer informatie:
Jan Kath
Venloer Strasse 16
50672 Keulen, Duitsland
+49 (0) 221 94967 940
[email protected]
www.jan-kath.com

Partner Benelux:
vos.design
www.vos.design