Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Stephan Van Kruisselberge, CEO van Light & Living:

"De woonbranche moet het even met minder marge doen, maar na regen komt zonneschijn"

In een sneltreinvaart zijn de eerste zes maanden van 2024 voorbijgegaan. Juist daarom is het soms goed om even stil te staan en terug te kijken naar de afgelopen periode. Om deze reden dat we in gesprek gaan met Stephan Van Kruisselberge, CEO van Light & Living. Er is namelijk genoeg te bespreken; met aan de ene kant de lancering van duizenden nieuwe producten en aan de andere kant de containerprijzen die duizenden euro's duurder geworden zijn.

Net zoals ieder interieurbedrijf, kunnen ze er bij Light & Living niet omheen dat er iets gaande is in de branche. "De consument is een stuk kieskeuriger geworden waar hun inkomen aan uit te geven", begint Stephan, terwijl we in de onlangs vernieuwde showroom zitten. "Dit is de reden dat we een tandje bij moeten zetten, wij en als branche. Je moet mensen weer extra verleiden." Voor het nieuwe seizoen is volop geïnvesteerd in nieuwe voorraad van duizenden nieuwe producten. Hiermee geeft Light & Living het aankomende seizoen weer een nieuwe impuls met nieuwe klein meubelen, veel nieuwe verlichting en sprankelende woonaccessoires.


Stephan Van Kruisselberge, CEO van Light & Living.

Levensader: nieuw en betaalbaar
'Blijven innoveren', luidt de mantra. Ook in taaiere tijden. "Onze branche leeft op 'nieuw' maar ook op dit moment op 'betaalbaar'. Daarom moet je mooie en verrassende producten blijven maken, tegen scherpe prijzen. Vernieuwing en verleiding zijn de kernwoorden." Om aan deze twee principes te kunnen voldoen, is er begin dit jaar geen prijsverhoging doorgevoerd. "En zelfs nu de containertarieven gigantisch gestegen zijn, hebben we maar een zeer minimale correctie op producten doorgevoerd."

Zon achter de wolken
Ondanks dat winkeliers, en dus ook de leveranciers, het soms lastig hebben, blijft Stephan optimistisch. Als een enthousiaste zeiler weet hij dat na regen zonneschijn volgt. "Als branche zullen we het nu eenmaal met wat minder marge moeten doen. De enorme stijgingen van de containertarieven zijn erg vervelend, maar we zullen ermee moeten dealen. Zolang er huizen zijn die ingericht moeten worden, hebben wij handel. En zover ik weet is dat nog het geval."

Veranderende rol groothandel
Niet alleen richting de consument wil Light & Living een stapje extra zetten, ook de winkeliers kunnen worden ontzorgd. De shop-in-shops, die als paddenstoelen uit de grond schieten, zijn hier een goed voorbeeld van. Het aantal staat inmiddels op 70, zowel in Nederland als in Duitsland, België en Frankrijk. Deze shop-in-shops kunnen verschillen van 30 m² tot 350 m².

"De rol van de groothandel verandert", legt Stephan uit. "We moeten altijd toegevoegde waarde brengen. Maar vergeet niet dat deze waarde steeds verandert. Vroeger bestond dit enkel uit contact met de fabrikant, het verschepen van producten en voorraad houden. Vandaag de dag is dat lang niet meer genoeg. Wij vertalen trends door naar commercie. Wij denken van begin tot eind mee met de klant. Wij hebben een team dat fulltime fotomateriaal maakt voor de retailer. Het ouderwetse 'dozen schuiven' is allang niet meer wat wij doen."



PSG-tactiek werkt niet
Vandaar dat Stephan zich niet zo druk kan maken over het feit dat steeds meer fabrikanten naar Europa komen. Het frustreert menig groothandelaren dat het aantal producenten uit landen als China en India toegenomen is op grote internationale beurzen. "Als je niet genoeg toegevoegde waarde kunt leveren, dan zou het een probleem kunnen zijn. Dat is bij ons niet het geval", zegt Stephan. Hij vergelijkt het met het voetbalteam Paris Saint-Germain (PSG). "Al jaren worden er miljoenen euro's uitgegeven aan nieuwe spelers. Zo zouden ze wel even de Champions League gaan winnen. Tot op heden is het nog nooit gelukt. Je hebt chemie nodig, binnen ons team en met onze klanten. Dat geldt niet alleen voor een voetbalelftal, maar ook voor een organisatie."

Vrolijke branche vertegenwoordigen
Ondanks dat 'the cost of doing business' hoger is geworden, is Stephan lovend over de interieurbranche. Er is volgens hem een mooie toekomst weggelegd voor Light & Living, al kan de groothandel uit Noordwijk het niet geheel op eigen houtje. "Als branche moeten we een visie hebben op de toekomst. We moeten ons richten op de klant én werknemer van de toekomst. De interieurbranche is namelijk een prachtige en positieve sector., waarin veel te doen is. Laten we dat als collectief blijven uitstralen."

Op maandag 10 juni werden de deuren van de showroom geopend voor de lancering van de Autumn-Winter collectie. Tijdens de introductie van de vernieuwde showroom kan men kennismaken met de rijke collectie van Light & Living. Wil je ook een kijkje komen nemen? Maak dan via deze link een afspraak.

Meer informatie:
Light & Living
's-Gravendijckseweg 8
2201 CZ Noordwijk
+31 (0) 10 668 0131
[email protected]
www.light-living.com