Na zo'n 13 jaar zijn kantoor- en projectinrichter Toon De Somer en meubelfabrikant TOOON. by Toon De Somer uit hun jasje gegroeid. Na een zoektocht naar een geschikt pand kwam de interieurspecialist uit bij een Antwerps gebouw uit 1965. Het advies dat ze kregen: tegen de vlakte en vanaf nul starten. Maar daar dacht eigenaar Toon De Somer anders over. "Ik wilde juist de charme van het gebouw behouden, dus we zijn het compleet gaan renoveren," vertelt hij trots tijdens de opening van de nieuwe showroom (1000 m²).
Het officiële moment werd feestelijk gevierd tijdens de afgelopen editie van Antwerp Design Week. Samen met een grote groep klanten werd een champagnefles van 16 liter geopend, die ze tijdens de uitreikingen van de Balthazar Awards hadden gekregen, toen ze de Best Belgium Design Award in de wacht sleepten.
Toon De Somer (midden), samen met de designers Axel Enthoven en Matthias De Ferm.
De mogelijkheden die TOOON. te bieden heeft
Deze mijlpaal ligt volledig in lijn met de koers die TOOON. by Toon jaren geleden al had ingeslagen. "We hebben veel geïnvesteerd de afgelopen jaren", legt Toon uit. "Zo hebben we bijvoorbeeld een eigen schrijnwerkerij opgezet, waar we hout verwerken op een hightech manier." Vanaf heden beschikt de onderneming in Hoboken, een district van de stad Antwerpen, ook over een uitgebreid magazijn. Met 2000 m² aan opslag kan TOOON. nog sneller schakelen en klanten beter van dienst zijn. Zo liggen er alleen al 3000 tot 4000 stoelen op voorraad.
Met het betrekken van het nieuwe pand is ook het atelier flink uitgebreid. Hier worden de luxe tafels met de hand gecementeerd, waar het label ook door gekenmerkt wordt. Er wordt een Zwitsers procedé gehanteerd dat normaal gesproken voor vloeren gebruikt wordt. In het kader van personalisatie kan er gekozen worden uit 230 NCS-kleuren. Tevens is er keuze uit een vijftal onderstellen, van de traditionele tafelpoot tot designonderstellen. "Maar persoonlijk heb ik de klassieke ronde poot wel genoeg gezien", bekent Toon met een knipoog.
Inbreng Matthias De Ferm
Juist daarom is hij, samen met designer Matthias De Ferm, op zoek gegaan naar een origineel alternatief. "Het moest functioneel zijn, maar tegelijk ook organisch ogen," licht Matthias toe. "Uiteindelijk hebben we een kei-vormige poot ontwikkeld, die overeenkomt met het tafelblad. Eerst lanceerden we een vergadertafel voor 12 personen, daarna een tafel voor 8 mensen en later nog een salontafelvariant. Een complete tafelfamilie dus." Het bleek een schot in de roos te zijn. Inmiddels is dit namelijk de populairste tafelpoot uit het assortiment van TOOON..
Geen lopende band
Het maken van de meubels is een tijdrovend proces waarvoor het nodige vakmanschap nodig is. "De meubels komen niet van een lopende band uit Azië. Het kost ons bijvoorbeeld zeven werkdagen om een tafel te produceren. Dit gebeurt laag voor laag," maakt Toon duidelijk, terwijl een van de vakmannen de randen van een tafel aan het cementeren is. "Dit is één van de belangrijkste factoren waarin we het verschil kunnen maken: kwaliteit." Sinds de beslissing om zelf te gaan produceren in België, die in 2016 gemaakt werd, kwam de focus hier nog nadrukkelijker op te liggen.
Sinds deze keuze is het alleen maar bergopwaarts gegaan TOOON., maar dat is niet zo vanzelfsprekend, legt Anthony Coates uit. Hij is partner en verantwoordelijk voor de sales binnen de organisatie. "In 2018 zijn we begonnen. In de eerste zes jaar hebben we van alles meegemaakt; torenhoge containertarieven, explosieve prijsstijgingen, onverwachte oorlogen, energiecrisis en uiteraard een pandemie. Toch hebben we al deze uitdagingen doorstaan en zijn we er sterker uitgekomen."
Anthony Coates in de nieuwe showroom.
Duizendpoot Axel Enthoven
Een ander belangrijk gezicht achter de ontwerpen van TOOON. is Axel Enthoven. Hij laat zijn licht schijnen op het ontwerp van meubelen in deze tijd. "Toen ik meer dan een halve eeuw geleden begon, wisten mensen niet eens hoe je design schreef", grapt hij. "Vandaag de dag moet een industrial designer een duizendpoot zijn. Als een kameleon moet je rekening houden met allerlei facetten. Uiteraard moet de stoel lekker zitten, dat is de basis. Tegelijkertijd moet je gevoel hebben voor marketing. Het moet namelijk ook in de markt gezet kunnen worden."
Ten slotte is het esthetische gedeelte van cruciaal belang, legt Axel uit. Met zijn 55 jaar ervaring in de branche verbaast hij zich er steeds weer over dat veel stoelen getekend worden van een vooraanzicht, terwijl je de meeste tijd kijkt naar de achterkant van de stoel.
Europese expansie
Na deze woorden, een rondleiding door de nieuwe locatie en een terugblik op de geschiedenis van de onderneming, sluit Toon af met de blik op de toekomst. Ook de komende jaren zal TOOON. met minimaal één nieuw slim product komen. "We gaan er alles aan doen om onze groei door te zetten, zodat we een gevestigd Belgisch label worden. Ik ben me ervan bewust dat er nog veel werk aan de winkel is om dit doel te verwezenlijken. Toch ben ik ervan overtuigd dat er een mooie toekomst voor ons weggelegd is. Winkeliers die momenteel onder druk staan, hebben behoefte aan innovatieve producten. Hen willen we hierin helpen. In België en in het buitenland. Met dealers in Nederland, Duitsland en Engeland zijn de eerste voorzichtige stappen inmiddels gezet."
Na de deelname aan Antwerp Design Week staan ook Design Nation en Meubelbeurs Brussel op de planning. Wat valt er te verwachten? Veel nieuws in ieder geval. Onder andere een outdoorcollectie, kastensysteem en bureaustoel. Genoeg redenen om een kijkje te komen nemen.
Meer informatie:
TOOON. by Toon De Somer
P. van den Eedenstraat 21
2660 Hoboken (Antwerpen)
+32 3 633 33 33
[email protected]
www.tooon.be