Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

Cyberaanval gevaarlijker door kunstmatige intelligentie

Meer dan de helft van de bedrijven ziet vernieuwingen op het gebied van kunstmatige intelligentie, oftewel 'artificial intelligence' (AI), als bedreiging voor de cyberveiligheid van de organisatie. Vorig jaar was dit nog geen kwart. De risicoperceptie is het sterkst bij de grootste bedrijven, zo blijkt uit een enquête van ABN Amro en onderzoeksbureau MWM2 onder 895 organisaties.


Foto: Dreamstime.

AI lijkt vooral op het gebied van 'social engineering' de aanvalskracht te verhogen. Hierbij worden mensen gemanipuleerd om bijvoorbeeld vertrouwelijke informatie te delen of een anderszins schadelijke actie uit te voeren. Met AI kan deze manipulatie nog slinkser en overtuigender plaatsvinden. Zo maakt generatieve AI het nu wel heel gemakkelijk om phishing-mails te creëren. Deze vorm van AI is in staat om op basis van enkele instructies zelf teksten te schrijven – grammaticaal correct, zonder spelfouten en in een taal naar keuze. Volgens IBM X-Force daalt de ontwikkeltijd van een phishing-mail hierdoor van zestien uur naar vijf minuten.

Ook interactieve gesprekken kunnen nu aan AI-modellen worden uitbesteed. In een automatische chat kunnen bijvoorbeeld inloggegevens worden ontfutseld of betalingen in gang worden gezet. Door toepassing van 'deepfake'-technologie, waarbij beeld- of geluidsmateriaal wordt gecreëerd dat niet van echt te onderscheiden is, kunnen kwaadwillenden hun slachtoffer doen geloven dat ze met iemand anders van doen hebben.

Bron: ABN Amro

Publicatiedatum: