'De afgelopen twee weken zijn de tarieven om containers te vervoeren met ruim 16% opgelopen. Maersk, een van de grootste rederijen wereldwijd, verwacht dat transportschepen het Suezkanaal blijven vermijden vanwege de aanhoudende crisis in de Rode Zee. De omleiding rond Kaap de Goede Hoop kan volgens Maersk zelfs tot in 2025 gebruikt worden.' Dat meldt het FD.
Foto ter illustratie. © Alptraum | Dreamstime.com
Hoewel de containertarieven nu ongeveer 20% lager liggen dan op het hoogtepunt eind januari, zijn ze nog steeds dubbel zo hoog als in november 2023. In december namen de aanvallen door Houthi-rebellen op schepen in de Rode Zee sterk toe, waardoor veel rederijen hun vaarroutes begonnen te veranderen.
Het scheepsverkeer door het Suezkanaal is meer dan gehalveerd sinds november 2023. Ook het Panamakanaal, een andere belangrijke vaarroute, had last van omleidingen als gevolg van lage waterstanden. Gelukkig is de waterstand intussen gestegen door regenval, wat meer scheepvaartverkeer mogelijk maakt.
Het omvaren rond Kaap de Goede Hoop brengt extra kosten met zich mee voor rederijen, waaronder brandstofkosten, en kost meer tijd. Hierdoor wordt de winstgevendheid van rederijen beïnvloed, aangezien schepen 3600 zeemijl (6660 kilometer) extra moeten varen en de vaartijd met zo'n negen dagen is toegenomen.
Bron: FD