Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Blog designweb:

'Pas op voor misleidende webshops van replica design op social media'

Via social media zie je prachtige foto's voorbijkomen met designmeubels en lampen. Foto's van interieur influencers met veel volgers, maar dan geplaatst op een account van een webshop. Je kunt dus via die webshop design bestellen! Maar klopt dat wel? Designweb legt het in de onderstaande blog uit.

Een relatief nieuwe vorm van online misleiding kwamen we tegen via social media. Eerder zagen we al het gebruik van originele beelden en video's van designmerken in stories, posts en advertenties. Maar wat nieuw is, is het gebruik van foto's van interieuraccounts met origineel design, waarmee via social media wordt gelinkt naar replica webshop producten.


Afbeeldingen: designweb.

De misleidende tactiek van replica design op social media
Als je een social media-account bekijkt van een 'design webshop', denk je vaak in eerste instantie dat het om origineel design gaat. Er staat ook vaak in het profiel iets als 'design shop voor interieur- en designliefhebbers'. Als je door het account heen naar beneden veegt, zie je allemaal prachtige plaatjes van interieurs vol met design. Dit zijn afbeeldingen die met en zonder toestemming zijn geplaatst op dit soort accounts. In die foto's wordt gelinkt naar replica webshop producten, terwijl er op de foto een origineel design item te zien is. Bekijk het voorbeeld hieronder. Op de foto staat een Vitra Akari 24N (die nu €629 kost), en als je op die foto klikt, wordt deze gelinkt naar de 'Miyuki tafellamp' van €99,99. De andere naam is niet het enige wat opvalt; je ziet ook dat er een totaal andere lamp wordt afgebeeld als je op de details let (hint: zie de stand van de pootjes). Zo wordt er dus in foto's van origineel design gelinkt naar replica design, zoals de 'Otto lounge stoel', 'Waldo stoel' en een 'Siemon tafellamp' in plaats van een Flowerpot lamp.

Accounts vaak wel getagd
De foto's die worden gedeeld, worden vaak wel getagd zodat de eigenaar van de foto dat kan zien. Dat gebeurde ook bij interieur Instagrammer Enzo. Je denkt dan vaak: prima, extra bereik is fijn. Logisch natuurlijk. Wat hij echter niet wist, is dat er via zijn foto werd gelinkt naar een replica Togo, terwijl hij een originele Ligne Roset Togo heeft staan.



Originele foto's op de replica webshop
Waar je ook op moet letten, als je toch op een website belandt waar replica design wordt aangeboden, is het gebruik van de foto's. Bij de replica lampen wordt gebruikgemaakt van de originele foto's van het designmerk. Een voorbeeld hiervan zie je hieronder. Je ziet dat de 'nepwinkel' een originele foto gebruikt van een blauwe Flowerpot lamp van &Tradition. De lamp die je uiteindelijk krijgt, ziet er heel anders uit dan op de foto wordt getoond. Hier hebben we eerder over geschreven in de blog 'Hoe herken je een replica design lamp'.

Interieur foto's van social media in de replica webshop
Naast het gebruik van foto's van interieur influencers op social media, zie je deze foto's ook terug in de webshop. Dit geeft veel bezoekers een vertrouwd gevoel. We hebben navraag gedaan bij verschillende eigenaren van deze foto's, maar helaas is er geen toestemming gevraagd voor het gebruik ervan in hun replica winkel. Soms wordt er wel toestemming gegeven, maar weet men niet dat het om een replica design webshop gaat.

Bron: designweb

Publicatiedatum: