Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Bedrijven in DIY, vloeren en keukens plussen

Omzet meubelzaken en woninginrichters keldert

De detailhandel heeft in maart 4,8 procent meer omgezet dan in maart 2023, meldt het CBS. Het verkoopvolume was 4,4 procent hoger. De omzet van de non-food (inclusief detailhandel niet-in-winkel) groeide met 6,2 procent. Online is 2,3 procent meer omgezet dan een jaar eerder. Opvallend is dat vooral de omzet bij meubelzaken en woninginrichters een stap terug heeft gedaan. Doe-het-zelf-, vloeren-, en keukenzaken zagen wel de omzet stijgen.

De omzetcijfers zijn gecorrigeerd voor de samenstelling van kalenderdagen in maart. Op sommige dagen van de week wordt meer verkocht dan op andere dagen. Zonder deze correctie was de omzet van de detailhandel 3,9 procent hoger dan in maart 2023.


Foto: Dreamstime.

Omzet non-food ruim 6 procent hoger
De omzet van de non-food (inclusief detailhandel niet-in-winkel) groeide in maart 2024 met 6,2 procent. Het volume (de voor prijsveranderingen gecorrigeerde omzet) was 6,7 procent hoger dan een jaar eerder.

Winkels in doe-het-zelfartikelen (inclusief keukens en vloeren) hebben in maart 3,8% meer omgezet dan in maart 2023. Daarentegen hebben de winkels meubels en woninginrichting (8,7%) en de winkels in consumentenelektronica (5,1%) in maart een stuk minder omgezet.

Online 2,3 procent meer omgezet
De onlineomzet was in maart 2,3 procent hoger dan in maart 2023. Webwinkels (als hoofdactiviteit verkoop via internet) hebben 3,8 procent meer omgezet. De onlineomzet van winkels waarvan de verkoop via het internet een nevenactiviteit is (multi-channelers), was 0,2 procent hoger.

De onlineomzet van de winkels in voedingsmiddelen en drogisterijen en de winkels in overige non-foodartikelen lag in maart 2024 hoger dan in maart 2023. De onlineomzet van de winkels in consumentenelektronica en de kledingwinkels was lager dan een jaar eerder.

Publicatiedatum: