Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

'Duitse keukenindustrie heeft dieptepunt bereikt'

De Duitse keukenindustrie heeft vorig jaar geleden onder de terughoudendheid van consumenten bij het kopen, maar ziet nu dat het dieptepunt is bereikt. "Gedurende dit jaar hopen we, gezien de dalende inflatie en het herstel van het consumentenklimaat, op een opleving", zei Volker Irle, directeur van de Arbeitsgemeinschaft Die Moderne Küche e. V. (AMK), tijdens de AMK-economische persconferentie in Keulen.

Vorig jaar kreeg de Duitse keukenbranche, naast de detailhandel, te maken met moeilijke marktomstandigheden. De omzet van de Duitse keukenmeubelindustrie bedroeg volgens officiële statistieken ongeveer 6 miljard euro, wat 3,3 procent lager was dan het voorgaande jaar. De keukenspeciaalzaken registreerden volgens GfK een daling van de verkoophoeveelheid met 18,9 procent en de omzet daalde met 19,2 procent. Op de inbouwapparatenmarkt daalden de verkoophoeveelheid met 9,5 procent en de verkoopomzet met 9,4 procent.


De twee voorzitters van het AMK-bestuur, Markus Sander en Michael Mehnert, AMK-directeur Volker Irle en Markus Wagenhäuser van GfK rapporteerden over de situatie van de Duitse keukenbranche (Foto: AMK).

In dit kader stabiliseerden de gemiddelde uitgaven voor een nieuwe keuken na jaren van stijging op een hoog niveau: volgens GfK gaven consumenten vorig jaar gemiddeld 11.325 euro uit aan een nieuwe keuken bij de speciaalzaak, 54 euro of 0,5 procent minder dan het jaar ervoor. "Veel huishoudens hebben tijdens de pandemie de aankoop van keukens vervroegd, omdat de grote jaarlijkse vakantie niet doorging - dienovereenkomstig was er ook bovengemiddeld veel budget beschikbaar, bij de meestal welgestelde kopers", commentarieerde Markus Wagenhäuser, hoofd van de afdeling Grote Apparaten bij GfK, de ontwikkeling. Bovendien werden in de coronajaren opvallend vaak oudere, maar nog functionele huishoudelijke apparaten vervangen door nieuwe, krachtigere apparaten, zoals bleek uit consumentenonderzoeken van GfK.

Nadat het premiumsegment van de keukens de afgelopen jaren het sterkst kon groeien, verloor het in 2023 bovengemiddeld sterk. Zo daalde de omzet van keukens met een prijs van 20.000 euro en hoger met 26 procent. Bij keukens tot 5000 euro was er een omzetdaling van 18,2 procent, bij keukens met een prijs van 5000 euro tot 10.000 euro bedroeg de daling 18,8 procent. Het segment van keukens met een prijs tussen 10.000 euro en 20.000 euro had de minste daling (min 15,6 procent).

In 2023 konden - in tegenstelling tot de dalende markttrend - vooral energiezuinige huishoudelijke apparaten aanzienlijk groeien. Zo steeg het omzetaandeel van koelapparaten van energie-efficiëntieklassen A, B en C van 16 procent naar 25 procent. Ook bij vaatwassers waren de top-energie-efficiëntieklassen in trek. Het omzetaandeel van klasse A, B en C steeg van 34 procent naar 43 procent.

Meer informatie:
AMK
www.amk.de

Publicatiedatum: