Bijna 550 ondernemers kregen dinsdag in de Amsterdamse eventlocatie Amaze via sprekers en presentaties inspiratie en adviezen mee om aan de slag te gaan met hun businessmodel en bezig te zijn met de veranderende toekomst. Event INretail: focus op toekomstwas de boodschap van INretail die het event organiseerde. Zij kondigde ook een modulair ontwikkelprogramma aan dat ondernemers gaat helpen bij keuzes voor het aanpassen van hun businessmodel.
De retail verandert en dat moeten we omarmen. Alle sprekers vertelden op hun eigen manier dat duidelijke doelen en hieraan gekoppelde plannen retailondernemers helpt om de goede toekomstkeuzes te maken. "INretail gaat dat ondersteunen met ontwikkelprogramma's en passende dienstverlening", aldus Jan Meerman, algemeen directeur van INretail.
"Consumentengedrag blijft veranderen, de factor duurzaamheid groeit in belang en als retail moet je dan ook altijd nadenken over de vraag hoe je met je businessmodel aansluiting houdt op wat klanten willen. Alles draait om relevantie en bestaansrecht hebben", aldus Joyce Verdijk die binnen INretail verantwoordelijk is voor toekomstig bestendige businesmodellen. "Met het telkens doorvoeren van verbeterstappen in de klantenreis houd je aansluiting op de veranderende klant."
Tijdgeest
In maatschappelijke bewegingen zitten kansen en uitdagingen voor de retail. Dat legden Kristel Vanderlinden en Tim Gielen uit in hun presentatie van de huidige tijdgeest en met voorbeelden van vernieuwende businessmodellen. Zij vertelden onder meer over 'afhaak-consumenten' die een kledingcoöperatie startten en over prikkeling die creativiteit geeft. Middelmatigheid is uit den boze, want dat onderscheidt niet. De muziekwinkel nieuwe stijl waar je betaalt voor de tijd dat er met de koptelefoon op naar vinylplaten wordt geluisterd, is er een voorbeeld van. Het spreekt jongeren aan. "Omarm de next generation mindset," adviseerde Gielen de aanwezigen. "Deze doelgroep denkt onbeperkt, ziet mogelijkheden en omarmt verandering. Ga met ze in gesprek en betrek ze bij je denkwerk. Zij zijn de toekomstige klanten."
Betrek jonge generatie
Ook voor spreker Erik Jan Mares, ceo van Zeeman, weegt de mening van jongere generaties mee. "We zijn een sterk merk en een grote organisatie met ruim duizend winkels. Een valkuil is dat de organisatie lui kan worden en het gaat juist om wendbaarheid, lef en visie. De jongerendoelgroep helpt ons antwoord te vinden op de vraag hoe wel in de toekomst relevant blijven. Duurzaamheid schudt sector op. Het is overduidelijk dat we naar circulariteit toe moeten. Jongeren zijn daar bewust mee bezig. Voor Zeeman is het antwoord op de relevantievraag 'groei vanuit een duurzaam perspectief." Mares grijpt terug op de kern van het familiebedrijf dat is gebouwd op 'zuinig' en waarbij nu nadrukkelijk ook zuinig zijn op mensen, milieu, arbeidsomstandigheden en de rol van Zeeman in de maatschappij. "We dagen medewerkers met interne programma's uit hier actief aan bij te dragen. De rol van de Zeeman winkel als local hero wordt komende jaren ook duidelijk en past bij onze visie op zuinig zijn op de winkel- en leefomgeving van onze klantenkring."
Aanpassing businessmodel
In deelsessies 's kwam het op verschillende manieren aanpassen van businessmodellen aan bod. Kai Janssen, hoofd retail bij Decathlon focuste op de duurzaamheidsambities van de sportketen en aanpassingen in het businessmodel die daarvoor nodig zijn. Irfan van Ewijk van festivalorganisator ID&T vertelde over de uitdaging om in coronatijd een bedrijfsconcept te vinden dat past in de event industry. Monique Bastiaansen van Bastiaansen Modestad schetste in een presentatie hoe het businessmodel verbeterde door aanpassingen in de bedrijfsvoering dankzij de focus op samenwerkingskansen. "Kiezen voor maximale samenwerking en transparantie lijkt je kwetsbaar te maken, maar het tegendeel is waar en levert heel veel op."
Justin Jansen van Erasmus Universiteit besprak de kernvragen die spelen om gezond te kunnen groeien. CEO Fred van Beek van Eijerkamp Wonen en directeur Arthur Feenstra van OFM benadrukten in het interview dat daarna volgde dat voortdurende vernieuwing en bereidheid tot het delen van data cruciaal zijn voor hun businessmodel. "Focus extreem op het perfectioneren van de klantenreis", aldus Van Beek.
Ontwikkelprogramma
Kees de Jong van het Groeicollege schudde tot slot de zaal op door te attenderen op de verschillende rollen die ondernemers hebben en de beperkingen die in de weg kunnen staan om aan de slag te gaan met verbeteringen in of andere businessmodellen. Dat is ook de reden dat INretail de start van een modulair ontwikkelprogramma later dit voorjaar aankondigde dat ondernemers helpt hun weg te bepalen bij het door ontwikkelen en aanpassen van hun businessmodel.
Meer informatie:
INretail
www.inretail.nl