1994 was een magisch jaar voor Rob en zijn vrouw Gonny van Brussel. Destijds startten ze met de verkoop van sierkussens en begon het verhaal van Rogon Products. Nu, ruim dertig jaar later, zitten de twee ondernemers in hun eigen showroom terug te blikken op het avontuur dat ze tot nu toe meegemaakt hebben. Drie decennia geleden nog met z'n tweeën, nu met een team van 45 man. Veel is veranderd in deze tijd, maar niet alles. Het is én blijft een echt Brabants familiebedrijf.
"Valt er iets te vieren? Dan worden er worstenbroodjes besteld", zeggen Rob en Gonny lachend, terwijl ze in de showroom zitten. Overal om hen heen liggen kleurrijke sierkussens, kussenhoezen, plaids, hoodies, tochtrollen, poefjes en kerstdecoratie van de labels Dutch Decor en Hoii. Maar vergis je niet. Niets is vanzelf gekomen. Dag en nacht werken heeft hen gebracht naar waar ze vandaag de dag staan.
Gonny en Rob van Brussel, oprichters van Rogon Products.
Rode draad
Textiel is altijd al de rode draad geweest in het leven van Rob en Gonny. Het kan geen toeval heten dat ze elkaar in 1991 als stagairs hebben leren kennen bij een textielbedrijf in Portugal. Niet heel veel later ontstond het idee dat zich later zou ontpoppen tot Rogon. "Ik was in 1993 actief als agent voor Weverij Clarysse, Belgische fabrikant van huishoudtextiel", vertelt Rob. "Dit heb ik met veel plezier gedaan, maar vrijwel direct wilde ik al meer dan enkel verkopen. Ik wilde me bezighouden met het hele proces. Oftewel; ondernemen."
Door zijn werk als agent kwam Rob al bij veel bedrijven binnen. Dus hij vroeg zich af: 'welk textielproduct zou ik naast de producten van Clarysse aan kunnen bieden bij dezelfde bedrijven. Toen ontstond het idee van sierkussens.
Aanpoten
Overdag hield Rob zich voornamelijk bezig met zijn agentuur, terwijl Gonny met Rogon aan de slag ging. Aan de hand van een anekdote legt hij uit dat het prima gecombineerd kon worden. "Ik was voor mijn agentuur bij Leen Bakker en deed 'mijn kunstje'. Aan het eind van het gesprek vertelde ik dat mijn vriendinnetje ook mee was. Ik vroeg of ze ook even vijf minuten tijd hadden voor haar." Daar was tijd voor, waardoor Gonny een kans kreeg om de producten van Rogon aan het licht te brengen. "Tot de dag van vandaag zijn ze een vaste klant van ons", zegt ze met een knipoog.
Samen hadden ze een doel voor ogen en daar moest hard voor gewerkt worden. "Het was echt aanpoten. Vaak zaten we in de avonduren en weekenden kussens te vullen of bestellingen in te pakken", herinnert Gonny zich. "Maar het had ook iets romantisch. We hebben het wel echt samen gedaan. Moest er doorgehaald worden? Muziekje op en aan de slag."
Kantelpunt
De handel begon goed te lopen, waardoor Rob na bijna tien jaar afscheid nam van zijn agentuur. De volledige focus ging vanaf dat moment naar Rogon. Hierdoor kwam alles in een stroomversnelling terecht. Binnen de kortste keren groeide het bedrijf uit zijn jasje. Het pand in Asten (van 1200m2) voldeed niet meer. Tijd voor een nieuw onderkomen. En halve maatregelingen werden er niet genomen. "In 2005 besloten we 7000m2 aan hoogbouw te kopen in Helmond. Het was toentertijd veel te groot voor ons en een enorme investering. Toch durfden we het aan", zegt Rob. Eerst werd de helft van de ruimte benut. Inmiddels is alle ruimte nodig en wordt van diverse externe magazijnen gebruik gemaakt.
Veranderend retaillandschap
Dit geeft de mentaliteit van Rob en Gonny mooi weer; handelen met lange termijn doelen in het achterhoofd. Ook als dit ongebruikelijk oogt. "Begin 21e eeuw zag ik al dat het retaillandschap aan het veranderen was. Om ons hiertegen te wapenen begonnen we in 2001 ook al te verkopen via B2C-kanalen, zoals via Loods5 en de Woonstore. Dat was in die tijd erg ongewoon voor een groothandel", legt Rob uit. In 2010 werd ook de verkoop via Sierkussen.nl en een paar jaar later via Dutchdecor.com, beiden eigen consumentenwebshops, gestart.
Gonny vult aan: "Dit hebben we altijd op een manier gedaan waarop het niet ten koste gaat van de dealers. Aan consumenten verkopen we de producten duurder dan de consumentenadviesprijs is voor onze retailers. Zo voorkomen we prijsbederf."
In dertig jaar tijd is niet alleen de onderneming Rogon veranderd, ook de relatie met de klant is een wereld van verschil. "Vroeger was het heel simpel. Je had inkoop en verkoop. Oneerbiedig gezegd; dozen schuiven. Nu hebben we nauwe samenwerkingen. We hebben geen eigen fabriek, maar zijn wel verantwoordelijk voor de productie. Hierdoor kunnen we van begin tot eind meedenken met de klant." Van de productie tot presentatie in de winkel.
Stick to the plan
Je kunt wel stellen dat Rob en Gonny echte 'vakidioten' zijn. Op het gebied van textiel zijn er maar weinig mensen die kunnen tippen aan hun kennis over textiel. "We zullen ook geen andere producten gaan verkopen, hoe verleidelijk het ook kan zijn." Vazen, potten of andere woonaccessoires zouden niet misstaan in de collectie. Maar dat is een duidelijke no-go. "We zijn een hyperspecialist in een nichemarkt. Hier ligt onze kracht en dat moet zo blijven. Stick to the plan." Af en toe wordt er een uitstapje gemaakt als het past bij een bepaald thema. Denk bijvoorbeeld aan een zitzak of paracol. Echter wordt de uitbreiding van het assortiment op een zeer gecontroleerde manier uitgevoerd.
Groeispurt
Deze strategie heeft de textielgroothandel ver gebracht. Nog steeds worden hier de vruchten van geplukt. Zowel in Nederland als over de grens. In de DACH-regio liggen onder andere nog veel kansen voor Rogon. Ook dit moet op een beheerste manier uitgevoerd worden. "We zagen een flink autonome groei aankomen, maar er is bewust op de rem gedrukt. Eerst moest alles achter de schermen voorbereidt worden. Zo is er de laatste jaren ingezet op professionalisering. Nu zijn we er helemaal klaar voor en gaan we de groeispurt tegemoet. En één ding is zeker, die gaat er komen", stelt Rob.
Het 30-jarige jubileum is memorabel mijlpaal, maar zeker nog geen eindpunt. Gonny vat het mooi samen: "We zijn allebei nog jong, gezond en krachtig. Ik moet er nog niet aan denken om te stoppen..."
Meer informatie:
Rogon Products B.V.
Haverdijk 8
5704 RC Helmond
+31 492-326666
[email protected]
www.rogon.com