Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

'Winkelketens niet van plan om massaal de prijzen te verlagen'

Het opvallende besluit van Ikea en Action om prijsverlagingen door te voeren voor duizenden producten, soms zelfs terug naar het niveau van vóór corona, wordt toegeschreven aan dalende transport- en materiaalkosten. Desondanks lijkt het niet waarschijnlijk dat veel andere winkelketens dit voorbeeld zullen volgen, gezien de complexiteit rondom prijsbeleid en de recente problemen met containerprijzen als gevolg van incidenten op de Rode Zee. Dat meldt het NOS.



De onzekerheid over de toekomstige ontwikkelingen maakt dat bedrijven voorzichtig zijn met massale prijsverlagingen. Deskundigen anticiperen echter op een mogelijke verlichting van de situatie vanaf maart, wanneer nieuwe containerschepen op de markt komen en de capaciteit toeneemt. Ondertussen hebben stijgende loon- en huurkosten een grotere impact op de marges in de detailhandel.

Sommige winkelketens, zoals Intratuin, melden wel recente prijsverlagingen, zij het niet terug naar het niveau van voor corona. Andere bedrijven, zoals Primark, verwachten geen significante veranderingen in prijsniveaus. Voor Ikea en Action kan het verlagen van prijzen ook een strategische zet zijn om marktaandeel te behouden, zelfs als dit ten koste gaat van marges.

Bron: NOS

Publicatiedatum: