"Hoe maken we dingen die mensen zich kunnen veroorloven, zonder aan kwaliteit in te boeten, aan functie, aan esthetiek en – steeds belangrijker – aan duurzaamheid? Daar moeten we voortdurend op letten. Het is een uitdaging. Voor ons en voor de wereld. Want als het ons niet lukt, wie dan wel? Wie moet het dan doen? Duurzaamheid, bijvoorbeeld; als dat alleen voor de rijken betaalbaar zou zijn, dan zouden we er weinig mee opschieten." Dat zegt ceo Jon Abrahamsson Ring van Ikea in een interview met De Volkskrant.
Als voorbeeld haalt de hoogste baas van de meubelgigant een ledlamp aan. "Zo’n lamp gebruikt tien keer zo weinig energie als een ouderwetse gloeilamp. Als je vijf, zes, zeven jaar teruggaat, was de gemiddelde prijs van zo’n lamp ongeveer 10 euro. Nu is die 99 cent. Hoe is dat gebeurd? De enige reden is dat we ze nu in veel grotere hoeveelheden maken. De volumes maken die prijs mogelijk. Dus nu kan een veel groter deel van de bevolking ze kopen. Dan maak je echt impact."
In het interview met De Volkskrant wordt Jon Abrahamsson Ring bevraagd over kritiek op het houtgebruik, arbeidsomstandigheden, en de belastingmoraal van het bedrijf. In het hoofdkwartier in Delft bespreekt hij de aanpak van duurzaamheid en betaalbaarheid. Hij benadrukt de ambitie om tegen 2030 volledig circulair te zijn, erkent de uitdagingen van groei met eindige middelen, en wijst op verbeteringen in productontwerp, zoals recyclebare ledlampen.
Kritiek op arbeidsomstandigheden, zoals het gebruik van gevangenen in Belarus, en belastingmoraal wordt aangepakt. Ikea streeft naar transparantie, erkent misstanden, maar pleit ook voor verbetering binnen de bestaande structuren. Het bedrijf benadrukt de bijdrage aan belastingen wereldwijd en wacht af op de uitkomst van het lopende onderzoek van de Europese Commissie naar fiscale afspraken met Nederland.
Lees hier het complete interview.