De onrust rond de Rode Zee heeft aanzienlijke gevolgen voor de wereldhandel. Ongeveer 12 procent van de wereldhandel en 30 procent van consumentenproducten gaat via de Rode Zee. Door aanvallen op schepen in deze regio, met name door Houthi-rebellen in Jemen, zijn er dramatische effecten op het aantal containers dat via het Suezkanaal kan passeren. Dit heeft geleid tot vertragingen en zelfs al verschillende fabriekssluitingen. Dat meldt het Algemeen Dagblad.
Bedrijven hebben hun scheepvaartroutes aangepast om de Rode Zee te mijden, wat de transporttijd aanzienlijk verlengt. Hoewel voorraden in winkels momenteel nog vol zijn, waarschuwen experts voor mogelijke vertragingen en tekorten als de situatie aanhoudt. De prijzen voor containervervoer zijn al gestegen door de onrust, en er wordt gewaarschuwd voor potentiƫle langetermijngevolgen, waaronder kopieergedrag van andere conflicten die de wereldhandel kunnen verstoren.
Hoewel de directe impact op consumenten momenteel beperkt lijkt, waarschuwen deskundigen voor mogelijke verstoringen in de logistiek en wereldwijde toeleveringsketens als de situatie niet wordt opgelost.
Bron: AD