Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Thuiswinkel.org legt uit:

'Zo werken webwinkels hard aan het verminderen van het aantal retouren'

Voor de meeste productcategorieën liggen de retourpercentages rond de 5%. Voor home & living ligt dit percentage gemiddeld tussen de 2% en 10%. Retouren kosten een hoop tijd en geld. Zowel voor de consument als voor de webwinkel. Wist je dat het verwerken van een retour een webwinkel gemiddeld €12,50 kost? Daarom werken webwinkels hard aan het verminderen van het aantal retouren. Thuiswinkel.org legt uit hoe ze dit doen.



Gedetailleerde informatie geven over het product
Hoe groot is het product? Welke kleur heeft het? Wat kun je er precies mee doen? Heldere en gedetailleerde productinformatie is essentieel om een goede keuze te kunnen maken. Door uitgebreide beschrijvingen, specificaties en duidelijke afbeeldingen te verstrekken, verminderen ze de kans dat je een verkeerd product bestelt.

Veel aandacht voor maten en maattabellen
Online kleding kopen kan heel goed, maar je wil wel zeker weten dat het past. Webwinkels besteden veel aandacht aan het tonen van maattabellen en de juiste maat. Soms staat erbij: ‘Let op: dit artikel valt klein. Thuiswinkel.org raadt je aan een maat groter te bestellen’ of kun je je eigen maten invoeren en houdt het systeem daar rekening mee. "Webwinkels maken hierbij gebruik van data, onder andere van reviews of van redenen waarom het artikel eerder is geretourneerd. Ook kunnen ze kijken naar wat je eerder hebt besteld en hebt gehouden. Als dat goed past, dan past het artikel dat je nu in je winkelmandje hebt gestopt waarschijnlijk ook."

Realistische product afbeeldingen
Webwinkels zorgen vaak voor goede product afbeeldingen. Soms maken ze die zelf of ze krijgen ze van de fabrikant. Steeds vaker zie je nu ook filmpjes van het product en hoe het gebruikt wordt, zodat je een idee krijgt hoe het werkt. "En wist je dat je soms bij foto’s van modellen die kleding laten zien kunt zien hoelang ze zijn en welke maat ze aan hebben? Ook dat kan je helpen in het maken van een goede keuze."

Ga in gesprek met een medewerker
Wie weet beter hoe een product werkt dan degene die het maakt of verkoopt? Webwinkels helpen je graag met advies bij een aankoop. Stel gerust je vragen over de producten, zodat de kans kleiner wordt dat je een miskoop doet.

Productreviews en ervaringen van andere kopers
Veel webwinkels laten productreviews zien: wat vinden kopers van het product? Lees die reviews altijd even door voor je een aankoop doet. Ga daarbij niet klakkeloos uit van alleen de hoeveelheid sterren die erbij staan. Soms geeft iemand een slechte beoordeling vanwege een heel andere reden, bijvoorbeeld omdat hijzelf een verkeerde kleur had besteld, of vind jij de reden die de persoon aangeeft helemaal geen probleem. Lees de reviews dus even door voordat je een keuze maakt. Het geeft inzicht in de kwaliteit, pasvorm en prestaties van het product, waardoor de kans op teleurstelling na aankoop wordt verminderd.

Virtuele paskamers of augmented reality
Sommige webwinkels maken gebruik van technologieën zoals virtuele pasruimtes en augmented reality. Zo kun je producten virtueel passen voordat je ze koopt. Je uploadt bijvoorbeeld je eigen foto om te zien hoe een bril staat.

Bron: Thuiswinkel.org

Publicatiedatum: