Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
‘’Dit is voor ons een kers op de taart, de kroon op ons werk’’

Beddenondernemers Bart en Rick Dekkers nemen befaamde merk Ubica volledig over

Er valt heuglijk nieuws te melden uit de beddenbranche. Ondernemers Bart en Rick Dekkers, afgelopen 15 jaar aan de weg timmerend met Key West Bedding, hebben het Nederlandse merk Ubica aangekocht, een ex-Recticel beddenmerk dat tegenwoordig onderdeel is van de Aquinos Groep uit Portugal. Dat betekent dat de jonge ondernemers met ingang van heden volledig eigenaar zijn van het befaamde merk.

Ook hebben de ondernemers als part of the deal op het gebied van matrassen een nauwe samenwerking verworven met de high tech R&D afdeling van Aquinos. Hiermee betreden de jonge ondernemers, pas 40 en 36 jaar oud, het hoog middensegment in technisch slapen.


De broers Rick en Bart Dekkers op Meubelbeurs Brussel 2022.

We treffen de zeer goed gemutste gebroeders Dekkers in de buurt van Kesteren, waar de productiefaciliteiten van het merk gehuisvest zijn. Al jaren stond Ubica bovenaan het verlanglijstje van de gebroeders Dekkers. Bart Dekkers steekt stralend van wal: ‘’Ik ben enorm blij dat het nu helemaal rond is en de handtekeningen onder de overeenkomst staan. We zijn nu volledig eigenaar van Ubica, een geweldig merk met heel mooie geschiedenis, volledig in Nederland geproduceerd.’’ We hebben er lang achteraan gezeten en als we iets graag willen dan laten we niet zomaar los. Na veel aandringen kwamen we dan eindelijk aan tafel. Aquinos wilde dit mooie merk natuurlijk niet zomaar verkopen. Het merk moest in goede handen komen. Gelukkig hebben we de directie van Aquinos met onze ambitieuze plannen en trackrecord in de branche kunnen overtuigen. En nu is de kogel door de spreekwoordelijke kerk. We kunnen onze plannen de komende maanden gaan uitrollen. We kunnen niet wachten om aan de slag te gaan.’’

Bart en Rick Dekkers zijn zonen uit een ondernemersfamilie en kregen het beddenvak door vaders Dekkers met de paplepel ingegoten. Tegenwoordig zijn het de passievolle ondernemers achter Key West Bedding, met de merken Cinderella, Businessclass, The Key Collection en Sunday een toeleverancier van boxsprings, matrassen en toebehoren. De afgelopen jaren was Key West Bedding erg succesvol en heeft het bedrijf zich een sterke en steady positie in de beddenbranche verworven.

Compleet nieuw bedrijf
Ubica wordt een compleet nieuwe entiteit dat zal bestaan als onafhankelijk bedrijf naast Key West. Bart: ‘’Het is tijd voor een nieuwe impuls. We gaan een compleet andere collectie ontwikkelen met de accenten op technisch slapen en sustainability. Je kunt natuurlijk een compleet nieuw merk opbouwen en in de markt zetten, maar voordat een dergelijk merk de status heeft van Ubica ben je jaren verder. Met het kopen van dit smetteloze merk, dat staat voor kwaliteit, innovatie en vakmanschap, kopen we natuurlijk heel veel tijd.’’

De mannen stralen en spreken zeer gepassioneerd Rick: ‘’We hebben zoveel plannen. Met het merk kunnen we alle kanten op. Met Ubica hebben we een mooi antwoord op de vraag naar duurzame producten die deze tijd kenmerkt.’’ Bart: ‘’En Ubica gaat echt een van de spelers worden in zoals we dat noemen ‘het nieuwe slapen’. Met de acquisitie hebben we niet alleen een merk gekocht, maar ons ook toegang bedongen tot heel veel kennis van het matrassen vak want we gaan als tandem optrekken met de R&D afdeling van Aquinos, waardoor we ook voorloper worden op het gebied van innovatie.’’

Dealers
De komende maanden gaan de heren in gesprek met potentiële dealers. Daarbij zullen de ondernemers de vruchten plukken van het al aanwezige enorme netwerk in de beddenbranche en in contact komen met veel nieuwe spelers. Ook hebben de ondernemers de beschikking over een geweldig distributiecentrum in Enschede. Er liggen veel kansen, ook strategisch.’’ Bart: ‘’Wat je ziet is dat veel kleinere, onafhankelijke winkels die door families worden beheerd, en niet behoren tot grote ketens of franchises, onder druk staan. De grote ketens domineren. Ook verdwijnen veel winkels bij gebrek aan opvolging. ‘Hoe kunnen deze winkels blijven bestaan zonder dat ze opgegeten worden door de grote jongens?’ is een vraag die wij ons al geruime tijd stellen. Wij moeten deze winkels helpen en ik denk dat we met onze te ontwikkelen Ubica collecties voor het midden en hoog-midden segment echt een passend antwoord aan gaan bieden. Er komen in ieder geval geen Ubica winkels, maar juist samen met de ondernemers willen we iets moois neer gaan neerzetten.’’

Marketing
Rick: ‘We hebben er veel zin in. Het wordt een heel andere manier van het benaderen van de markt. Bart: ‘’Wat ook leuk is, is dat er nu bijvoorbeeld veel vrachtwagens van ons rondrijden in Nederland. Die hebben we niet voor niets wit gelaten. Nu kunnen we eindelijk aan de slag met dat mooie logo met de uil die de vrachtwagens spoedig zal sieren. Verder kun je met de vele positieve stories die aan het merk hangen natuurlijk alle kanten op. Ook betreden we in het najaar een stand in De Woonindustrie in Nieuwegein.’’ Rick: ‘’We gaan heel veel investeren en er met heel veel energie alles aandoen om van Ubica een groot succes te maken.’’

Wil je de broers feliciteren? Klik dan hier.

Bron:
Richard van der Hak, Bedding Business Magazine

Meer informatie:
Key West Bedding B.V.
Lenteweg 23
7532 RV Enschede
+31(0)53 483 22 22
[email protected]
www.keywestbedding.com

Publicatiedatum: