Retailadviesbureau RMC heeft recentelijk meegewerkt aan een artikel in De Telegraaf over de vermindering in populariteit van de koopavond. Er is een onderzoek uitgevoerd naar de drukte van de koopavond op donderdag (15 steden) en op vrijdag (6 steden). Hiervoor zijn de passantenaantallen van de desbetreffende dag (tussen 18:00 en 21:00) in september en oktober van dit jaar vergeleken met deze dagen in dezelfde maanden vorig jaar. Hieronder een aantal quotes van directeur Huib Lubbers uit het artikel, meldt RMC.
Tien jaar geleden was het op koopavond een stuk drukker. Foto Joyfull | Dreamstime.com
In veel steden is de koopavond op donderdag- of vrijdagavond minder populair geworden, met vrijwel lege winkelstraten en amper de helft van de winkels open. Volgens Huib Lubbers, directeur van Bureau RMC, dat passanten in binnensteden telt, is het nu zeker de helft rustiger dan tien jaar geleden. De animo voor de koopavond loopt al jaren terug, en recente metingen tonen een verdere afname aan. Op donderdag- en vrijdagavond is het nu respectievelijk 17,3% en 19,9% rustiger in de winkelstraten vergeleken met een jaar eerder. Deze trend zet de dalende lijn voort, ondanks stabilisatie in 2019. Ondernemers in mode en luxeartikelen houden de koopavond vaak wel in stand omdat de klanten die dan komen, meer besteden.
Voor het hele artikel uit De Telegraaf, klik hier.