De directie van Janssens Oriënt kijkt terug op een boeiend jaar, maar is tevreden. "Het kan altijd beter, maar we klagen niet", zegt mededirecteur Patrick Janssens (54) in de showroom in Tilburg. In januari 2024 is het precies 30 jaar geleden dat hij de tapijtwereld binnenstapte. "Ik doe mijn werk nog steeds vol passie. Het meeste plezier beleef ik aan nieuwe ontwikkelingen die door ons bedacht zijn en door de markt worden opgepikt", zegt de enthousiaste ondernemer, die samen met broer Michael (53) eigenaar is van de Tilburgse firma welke in 1969 is opgericht door vader Jan Janssens.
Michael Janssens (links) met broer Patrick, poserend voor een handgeknoopt vloerkleed uit de GIBI-collectie.
Negatieve omgevingsfactoren zoals oorlogen, de hoge rente, minder nieuwbouw, landelijke verkiezingen, enzovoort, zoals Patrick die benoemt, hebben ook invloed op de handel van Janssens Oriënt. "Maar daar heeft elk bedrijf mee te maken. Het is zaak om positief te blijven. En dat lukt ons goed. We merken dat de handel positief aantrekt. Met name het midden- tot hoogsegment vloerkleden verkopen goed. Dat mensen kwaliteitsproducten in huis halen, stemt ons positief."
Concurrentiepositie
Janssens Oriënt heeft bijna 100.000 m2 vloerkleden in alle soorten en maten en van modern tot traditioneel op voorraad. Als totaalaanbieder is de concurrentiepositie van de Tilburgse onderneming uitstekend te noemen. Janssens Oriënt heeft niet alleen veel voorraad, maar ook korte levertijden. Daarnaast is men zeer servicegericht. Zo staat het oplossen van eventuele klachten hoog in het vaandel. Als er een melding binnenkomt, dan krijgt diegene binnen 24 uur antwoord en wil men het probleem binnen 48 uur opgelost hebben.
Monsters
"Wij gaan in 2024 gewoon door met waar we goed in zijn; het maken van kwalitatief mooie vloerkleden. Het is zaak klanten die we hebben tevreden te houden, zodat zij lekker kunnen verkopen. We maken tapijten in elk genre.
Elk bedrijf kan mooie monsters maken, maar het gaat om het uiteindelijke product dat de retailer moet gaan verkopen. Wij hebben de totaalproductie in eigen hand, controleren het gehele proces van a tot z met eigen mensen. Zelf ga ik ook regelmatig naar onze fabrieken in het buitenland. Ik kom net terug uit Marokko, vrijdag vertrek ik naar India", geeft Patrick aan.
Interieurstylisten
Patrick Janssens ziet de laatste jaren kleine interieurbedrijven als paddenstoelen uit de grond schieten. "Met name interieurstylisten en -architecten. Die hoeven nauwelijks te investeren in gebouwen en goederen, want men maakt gebruik van de voorraad bij groothandelaren. Een meubelzaak vertegenwoordigt niet alle merken, maar zo'n styliste heeft ze wel allemaal in haar tas. Zo iemand is veel flexibeler, vooral ook voor de consument. Die houdt van one-stop shopping; alles bestellen via één adres. Bij ons is een klant een klant. Het maakt ons niet uit of iemand veel of weinig bestelt. We werken net zo lief met een groot winkelbedrijf als een interieurstyliste. Iedereen die met ons zaken wil doen is welkom."
Circulaire verhaal
Janssens Oriënt blijft vernieuwen, maar doet op circulair gebied voor even een pas op de plaats. "We blijven innoveren, het circulaire verhaal loopt door. Maar we merken dat de vraag niet toeneemt. Niettemin gaat het volgend jaar belangrijker worden, dus verwachten we op dat gebied wel een groei. We doen al veel op het gebied van onder andere gerecycled katoen en petflessen en geüpcyclede tapijt. Op projectbasis zien we wel meer afname, maar dan vooral door overheidsdiensten. We blijven ons steentje bijdragen. Maar dat doen we al meer dan 55 jaar."
Nieuwigheden
Het bedrijf heeft een nieuwe collectie GIBI-design handgeknoopte vloerkleden op de markt gebracht. "Dat zijn rijk gestylde vloerkleden met poolgarens van 100% Nieuw-Zeelandse wol.
De komende maanden volgen nog veel nieuwe ontwikkelingen, maar die kan ik je niet laten zien omdat het in deze om private labels gaat. Zeker 20% van onze totaalomzet zijn producten die we produceren voor een bepaalde bedrijven die ze onder eigen merknaam op de markt brengt."
De gebroeders Janssens werken al heel wat jaren in de tapijtenwereld.
Fijn voor de retailer
Terwijl Patrick het woord doet, schuift broer Michael aan. Janssens Oriënt heeft vele duizenden tapijten op voorraad. "80% van de collectie kan direct geleverd worden. Dropshipping is voor ons dagelijks kost. Dat is fijn voor de retailer, want zijn klant hoeft niet te wachten. Dat is een van onze sterkste punten." Patrick geniet zoals eerder gezegd van het ontwerpen van nieuwe tapijten en kwaliteiten. "Dan gaat het vooral om de onderlinge synergie met alle betrokkenen, om samen te komen tot iets moois. Als het eindresultaat dan daar is, dan is dat kicken. Er komen hier vaak mensen binnen met de vraag of 'dit' ook handgeknoopt is. Dat zijn ze niet meer gewend. Uiteindelijk is een vloerkleed kunst voor op de vloer. Van een klassiek tapijt kan ik ook enorm genieten, want daar zit een verhaal achter."
Ontdekkingsreis
Michael is sinds januari 1990 bij het familiebedrijf werkzaam; alweer bijna 34 jaar. Desgevraagd laat Michael weten 2024 positief in te zien. "We krijgen zoveel positieve reacties van klanten over met name onze collecties en de manier waarop wij zaken doen, dat er geen enkele aanleiding is om sceptisch te zijn. Voor ons bedrijf staan alle lichten op groen. We hebben dan ook veel zin in het nieuwe jaar. In het afgelopen jaar hebben we veel zaadjes geplant, die komen in het komende jaar tot volle bloei. We hebben veel klanten op bezoek gehad die op ontdekkingsreis waren, die hebben het bij ons gevonden."
Meer informatie:
Janssens Oriënt Tilburg
Zevenheuvelenweg 2
5048 AN Tilburg
013 468 59 41
Carpet Rebel
www.carpetrebel.com
Perez Vloerkleden
www.perezvloerkleden.nl