Consumenten zijn loyaal aan lokale winkeliers. De plaatselijke ondernemers onderscheiden zich van landelijke ketens met de kwaliteit van hun producten en persoonlijke service, vinden ze. Daarbij is de gunfactor van deze zelfstandig ondernemers hoog. Klanten willen de lokale economie graag ondersteunen en bijdragen aan duurzaamheid. Dat blijkt uit representatief onderzoek in opdracht van retail-organisatie EK Retail, dat zelfstandig ondernemers ondersteunt op gebied van integratie online offline, inkoop en marketing.
EK Retail peilde via marktonderzoeksbureau Q&A Insights & Consultancy de mening onder 1.355 consumenten in de leeftijd van 25 tot en met 75 jaar. Uit dit onderzoek blijkt het belang van lokale ondernemers voor de consument en zijn of haar leefomgeving. Het rapport hierover, getiteld ‘De kracht van lokaal’, wordt vandaag, aan de vooravond van de Dag van de Ondernemer, gepubliceerd.
Bepalend voor identiteit
Belangrijke conclusie is dat de lokale winkels belangrijk en bepalend zijn voor de identiteit en het karakter van de woonomgeving. 65 procent van de ondervraagden noemt de aanwezigheid belangrijk, 60 procent bepalend. Vooral in zuid- en oost-Nederland is die waardering sterk. Inwoners in die regio’s roemen het brede aanbod aan winkels en wijzen op de sfeer en reuring in de winkelstraat waaraan de winkeliers bijdragen.
Het percentage aankopen dat klanten doen bij lokale winkels ten opzichte van landelijke ketens, ligt ongeveer gelijk. Zo’n veertig procent schaffen ze naar eigen zeggen aan bij zelfstandig ondernemers. Belangrijke factoren voor de consument zijn de factor ‘mens’ (betrokkenheid, klantvriendelijkheid, service, betrokkenheid bij de gemeenschap, ondernemerschap) alsook de kwaliteit van producten. Juist op die aspecten maakt lokale retail in deze tijden van digitalisering het verschil, zo blijkt.
Deskundig personeel
Daarbij is de gunfactor van lokale ondernemers groot. Consumenten willen de lokale economie en betreffende ondernemer ondersteunen en hechten sterk aan het persoonlijk contact. Voor ouderen (56 tot en met 75 jaar) is dit sociale aspect nog groter. “Zij vinden deskundigheid van het personeel een belangrijke kracht van lokale retail en nemen de mogelijk soms hogere prijzen voor lief. In regio’s die sterk vergrijzen kunnen lokale winkels daarmee een belangrijke bijdrage leveren aan de leefbaarheid en het voorkomen van vereenzaming”, stelt retailexpert van Q&A John Terra.
Bijdragen aan het milieu speelt eveneens een wezenlijke rol bij de keuze voor lokaal. Liefst driekwart van de consumenten beschouwt lokaal inkopen doen als een duurzame vorm van winkelen en 1 op de 5 respondenten noemt duurzaamheid expliciet een beweegreden om lokaal te winkelen. Voornaamste reden is om de CO2-uitstoot te verminderen.
‘Kloppend hart’
EK Retail spreekt van ‘bruikbare uitkomsten’. “Dit onderzoek toont aan dat de lokale retail het kloppend hart en de duurzame ruggengraat is van de plaatselijke gemeenschap”, reageert algemeen directeur Gertjo Janssen. “Lokaal ondernemerschap speelt letterlijk en figuurlijk een sleutelrol in het kleuren van de winkelstraat. Dat is een mooi compliment voor onze aangesloten leden: de zelfstandig ondernemers en franchisenemers. En helemaal aan de vooravond van de Dag van de Ondernemer.” Tegelijkertijd is er op verschillende vlakken nog winst te behalen, realiseert Janssen zich.
“De bijdrage aan sfeer en de reuring in de straat wordt door meer dan de helft van de consumenten als positief beoordeeld. Maar het is ook een aspect dat zwaar weegt bij consumenten. Hier liggen dus kansen om je nog meer te onderscheiden!” Dat geldt volgens Janssen ook voor het sponsoren van clubs of deelnemen aan lokale initiatieven. “Denk aan het mede-organiseren van een dorpsfeest. Daarmee speel je je in de kijker.” Ten slotte benoemt hij de rol van werkgever. “Lokale ondernemers zijn een bron van werkgelegenheid, maar zouden zich op dat vlak nog meer kunnen profileren.”
Meer informatie:
EK Retail
www.ek-retail.com