Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Internationale interieurlabel opent winkel in The Hamptons

CEO Henk Teunissen van Rivièra Maison: "We zijn voornemens om in 2024 10% te groeien"

Henk Teunissen (66) loopt met een trots gevoel rond in de showroom, waar op de hoofdlocatie in Amsterdam de nieuwe spring/summer2024-collectie staat te pronken. De CEO van Rivièra Maison zegt met een knipoog dat zijn onderneming steeds meer een familiebedrijf wordt. Zijn jongste dochter Bess (25) heeft, nadat ze vorig jaar afstudeerde, sinds maart jl. de leiding over de designafdeling Accessoires. Die vormt van oudsher een belangrijk deel binnen de collectie van het internationale interieurlabel. Ook zoon Sjors (31) is nauw betrokken bij het bedrijf. Hij houdt zich als COO vooral bezig met het operationele deel van Rivièra Maison. "Dat doet hij goed. Sjors heeft goede ideeën. Ik probeer wat meer in de luwte te werken", zegt Henk, die zich met de ontwikkeling van nieuwe meubelen bezighoudt.

Rivièra Maison wordt steeds meer een familiebedrijf, met dochter Bess, zoon Sjors en vader Henk. Rechts staan sierlijke, met de hand gemaakte vazen voorzien van keramieken rozenblaadjes.

Met nog iets meer dan een maand te gaan loopt 2023 naar zijn einde. Voor veel ondernemers was het een jaar van ups en downs. "Het eerste halfjaar had inderdaad beter gekund", beaamt Henk Teunissen, "maar de tweede helft is een stuk beter. We zien de interieurmarkt aantrekken. Het is nu de derde week dat we onze nieuwe spring/summer2024-collectie laten zien en qua verkoop liggen we in dit stadium al 15% voor op vorig jaar. Klanten reageren erg positief," concludeert hij.


Cactussen gemaakt van rattan in de nieuwe collectie van 2024.

Dat de markt aantrekt, ziet Henk ook terug op beurzen. "Een goed voorbeeld is Maison&Objet. De vorige keer kreeg ik er een gratis stukje standruimte bij, voor de komende januari-editie is het echter 'vechten' om een plekje. Ik zie de animo onder interieurbedrijven voor beurzen toenemen. De Parijse vakbeurs trekt kwalitatief gezien goede klanten uit heel Europa. Het heeft ons in elk geval verschillende internationale klanten opgeleverd uit landen als Slovenië, Tsjechië, Slowakije, Georgië, Bosnië en de Verenigde Staten."

New Yorkers
Volgend voorjaar opent de eerste Rivièra Maison-winkel in The Hamptons, waar de rijke New Yorkers in de zomer hun weekenden doorbrengen. "Heel spannend, vooral omdat wij een typisch Long Island-merk zijn. Maar ook in Polen ondervinden we een behoorlijke groei. Naast de DACH-landen en Nederland komen er dus steeds meer landen bij die met ons zaken doen," vertelt hij.
In het afgelopen jaar heeft Rivièra Maison zich ook in Duitsland bij een paar grotere woonwinkels naar binnen gewerkt. "Helaas is de interieurmarkt daar wat zwakker dan in Nederland. Onze oosterburen luisteren beter naar wat de overheid te zeggen heeft. Het zijn ook meer risico avers", geeft hij aan.


De collectie van Rivièra Maison kenmerkt zich door het vele gebruik van rustiek rattan, maar dat nu een mooie lichte kleur heeft gekregen geheel in de nieuwe look & feel dat hier o.a. in een oude vitrinekast wordt getoond.

Complete interieurs
"Consumenten kopen nu veel vaker complete interieurs," gaat Henk verder. "In dat kader is het goed dat onze grotere dealers over een digitale interieur planningstool kunnen beschikken, die wij gratis aan hen leveren inclusief training en waarin al onze meubelen en grote accessoires zijn opgeslagen. Zo is een interieur heel eenvoudig in te 'tekenen', waarbij klanten kunnen zien hoe de meubelen van Rivièra Maison er in hun eigen woonruimte uitzien. Het bezorgt de retailer kansen op een veel hogere omzet. Het programma werkt heel simpel en geeft je als dealer een extra verkooptool. Belangrijk in deze tijd, nu er minder consumenten de woonwinkels binnenkomen. Maar die wel komen, kopen veel vaker hele interieurs. Dan praat je al gauw over 10 tot 25 duizend euro per order."


Keurig gedekte tafel waarop servies gericht op met name een jonger publiek wordt getoond.

De toekomst ziet er volgens Henk positief uit voor Rivièra Maison. "We zijn voornemens om 10 procent te groeien," klinkt het zelfverzekerd. "We focussen ons meer dan ooit op de wholesale, op onze dealers en op het digitale gedeelte. We hebben sinds kort een e-commerce manager in dienst met veel verstand van zaken. Daar verwachten we veel van. Tel daarbij op het feit dat we in 2024 zowel op de voor- als najaarsbeurs van M&O staan en nu de reeds succesvol ontvangen, nieuwe spring/summer2024-collectie showen, dan zijn de verwachtingen voor het komende jaar hoopvol. We zullen in het komende jaar geen nieuwe winkels openen of bestaande sluiten, het bestand blijft zoals het is. We gaan wel meer gebruikmaken van local heroes; van woonwinkels waar de eigenaar zelf in de zaak staat, vaak met z'n partner. Daar kun je het beste mee samenwerken," weet Henk uit ervaring.


Nieuw servies Mix & Match, het past allemaal bij elkaar.

Palm Spring
Een van de lente- en zomerthema's van 2024 heet Palm Springs en ziet er beachy uit, met opvallend veel lichte kleuren en vooral ook veel lichte houtsoorten. Grote rattan cactussen heten bezoekers welkom, waardoor je gelijk in zomerse sferen wordt gebracht. "Het wat sombere economische klimaat en de vele negatieve gebeurtenissen in de wereld roepen om vrolijkheid en optimisme in het interieur. Dat kenmerkt onze collectie. Vandaar dat de nadruk ligt op natuurlijke kleuren; die trend was vorig jaar al ingezet en zet zich nu door in onze collectie."


Dealers kunnen hun woonwinkel opleuken, een zomerse touche geven met zo'n frisse wandmeubel, waardoor consumenten die de sale beu zijn kooplustiger worden.

In januari is Rivièra Maison present op de horecavakbeurs Horecava, voor de projectenmarkt, een van de groeidrijvers van het bedrijf. Creative Director Nico Tijsen zal daar de laatste plannen presenteren.

Wil je een afspraak inplannen om de nieuwe collectie te bezoeken? Neem dan contact op met het salesteam via [email protected] voor het maken van een afspraak.

Wie interesse heeft om dealer te worden kan zich hier aanmelden.


De eerste, in een gelimiteerde oplage uitgebrachte waterkoker, blender en broodrooster was razendsnel uitverkocht, waarop besloten is om nog een nieuwe serie uit te brengen. Vanaf mid december weer verkrijgbaar.

Meer informatie:
Rivièra Maison
www.rivieramaison.com