Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Een stijging van 30% ten opzichte van de voorgaande beurs

"Steeds meer exposanten op Meubelbeurs Brussel richten zich op contractspecialisten"

Meubelbeurs Brussel is weer achter de rug. Voor de organisatie stond toekomstgericht handelen en denken centraal binnen de formule die de Meubelbeurs Brussel tot een succes maakt. "Want daar gaat het voor onze bezoekers en exposanten tenslotte toch om: De beurs gebruiken als tool om verder te bouwen aan een succesvolle zaak", aldus Thomas Hibert (marketing en communicatie manager), die samen met algemeen directeur Glenn De Maeseneer begin deze week de verzamelde internationale pers toesprak. Hij had het verder over het ecologisch verantwoord handelen door exposanten en de toekomst van beurzen. Ook besprak hij de cijfers van de huidige editie en was er speciale aandacht voor Brussels By Night, waaraan maar liefst 14 exposanten meer deelnamen dan vorig jaar. Verder bracht hij de stijgende aandacht van fabrikanten voor de projectmarkt onder de aandacht. Tot slot keek hij vooruit naar de Meubelbeurs 2024?

Ecologisch verantwoord handelen wordt steeds belangrijker, ging Thomas Hibert verder. "Maar wat houdt dit begrip juist in ‘ecologisch verantwoord handelen’? Het valt op dat er veel initiatieven ondernomen worden, maar dat er nog geen duidelijke lijn bestaat waarop de meubelfabrikant of -retailer zijn beleidsvisie kan uitbouwen. Als platform voor de meubelsector heeft de Meubelbeurs daarom als doel om deze informatie te verspreiden. Hiervoor riepen we de markering ‘ECO-Stories’ in het leven", aldus Thomas, die terug te vinden waren op het hallenplan. "De naam zegt het zelf, ECO-Stories zijn absoluut geen keurmerk, maar een medium dat aanzet tot het delen van informatie en ervaringen. We maken hierbij een onderscheid tussen verhalen van de meubelfabrikanten, onze exposanten, en niet-fabrikanten."


Bekijk hier de complete fotoreportage die het team van Wonen360 maakte.

ECO-Stories markering
Exposanten met een ECO-Stories markering waren: Arbres de Vie, Arctic Living, Aya of Sweden, Benoa, De Eekhoorn, Ecolife Beds, Fantasia, Forte, Glam-more, Herleven, Het Anker, Isbir Bedding, Nicoletti Home, Perfecta, Rauch, Revor, Saunaco, Staud, Theuns, Toon de Somer, Wima, Wimex, Wöstmann.
- Herleven: Hoogwaardige meubelen die vervaardigd werden uit gerecycleerd afval, met aandacht voor duurzaamheid als uitgangspunt.
- Ecolife Beds: Een veganistische beddenfabrikant. Maakt geen gebruik van kunststof, chemische en synthetische toevoegingen.
- Arctic Living: Het minimaliseren van de CO2 uitstoot en het gebruiken van duurzame energie staan centraal binnen het productieproces bij Arctic Living.
- Revor: Volledig circulaire matras. Met andere woorden, alle materialen die verwerkt werden in deze matrassen kunnen eindeloos hergebruikt worden, zonder kwaliteitsverlies.

Eco-labels
Thomas Hibert: "Dat bedrijven aandacht schenken aan ecologie en hierover communiceren is geen nieuwe trend, wat wel steeds meer opvalt is een evolutie waar er meer in detail gecommuniceerd wordt over het gewicht van ondernomen acties. Wanneer we op zoek gaan naar trends op basis van ons eigen ECO-Stories markering, kunnen we stellen, weliswaar zonder enige wetenschappelijke relevantie, dat vooral fabrikanten uit Duitsland en fabrikanten in de beddingsector bereid zijn om hun ervaringen te delen. In Duitsland valt het gebruik van diverse labels op. Deze eco-labels gelden als respectabele, objectieve keurmerken, waarmee de meubelindustrie in Duitsland duidelijk voorop loopt. Daarnaast merken we via de communicatiekanalen van de exposanten zelf dat velen onder hen aandacht schenken aan ecologie, maar dat ze hun initiatieven niet voldoende achten om er een ECO-verhaal rond te vertellen."

Op de valven in hal 3 (zone Square) werd door middel van posters ook aandacht geschonken aan de ECO-verhalen van andere actoren uit onze sector. "Deze verhalen kunnen retailers en exposanten inspireren tot het schrijven van hun eigen ECO-verhaal, maar ze bevatten ook concrete informatie waarmee ze direct aan de slag kunnen."

Daarnaast probeert de Meubelbeurs zelf haar steentje bij te dragen door middel van bijvoorbeeld herbruikbare standbouwelementen en signalisatie, het verminderen en het efficiëntiseren van papieren zendingen, het beperken van prints ter plaatse en natuurlijk ook het bieden van een medium aan de reeds vernoemde actoren uit de meubelsector.

Toekomst van beurzen
Bovenop het volgen van trends en evoluties binnen de meubel- en interieurwereld, moet de beurs als eventorganisator ook kijken naar hoe de eventsector zelf evolueert. Hoe ziet dié toekomst er uit? Thomas: "De laatste jaren werd duidelijk dat ervaringen en beleving een steeds centralere rol spelen op events, of het nu B2C of B2B betreft.

Daarom heeft de Meubelbeurs nog meer als anders ingezet op een mooie aankleding van de hallen en op het maken van ontdekkingen. Maar niet ten koste van de kern van de zaak, namelijk goede business. Om dit te vrijwaren werden middelen gezocht op nieuwe plaatsen. Bijvoorbeeld aan de hand van samenwerkingen met exposanten van de winkel van morgen of door nieuwe reclameopportuniteiten te creëren. Binnen dit kader werd ook de ‘press reading corner’ aangekleed in samenwerking met de exposant Rom, en de champagnebar er net naast in samenwerking met Drappier.

Wanneer we kijken naar de toekomst van de Meubelbeurs als event, wordt de focus ook gericht naar de manier waarop informatie ter plaatse gedeeld wordt. Hierbij is het belangrijk om een goeie mix te vinden tussen digitaal en fysiek. Namelijk het juiste middel, voor de juiste content, afhankelijk van het moment van verspreiding. Dat het BE-magazine bijvoorbeeld ingewisseld werd voor een blog met nieuwsbrief, terwijl er opnieuw een fysiek krantje wordt verdeeld op de beursvloer is daarom heus geen toeval, maar een weloverwogen keuze", aldus Thomas.

De Meubelbeurs Brussel 2023 in cijfers
De Meubelbeurs 2023 werd, onder meer, gekenmerkt door enkele verschuivingen van trouwe standhouders. Calia Italia vond een nieuwe plaats in hal 4, net als Passe Partout en Recor Group. Hierdoor kwam er heel wat plaats vrij in hallen 5 en 3, waar verschillende nieuwe namen deze kwam invullen. Met Yac, Saunaco, WR Inspired, Poleposition, Aquinos, Beka en Girardeau kende hal 5 het grootst aantal wijzigingen in meer dan 20 jaar. Ook in hal 3 bewoog er heel wat, met een aantal nieuwe exposanten.

Op de beursvloers stonden in totaal 229 standhouders (een stijging van 14 exposanten t.o.v. 2022), waarvan 79 uit België, 75 uit Nederland en 17 uit Duitsland. Wat opviel was de sterke stijging van exposanten uit België (+10) en Nederland (+7). Over de totale bezette oppervlakte betekent dit een stijging van bijna 5000 m². Mecam had de grootste stand (1523m²), gevolgd door Recor (1328m²) en Passe Partout (1040m²).

Brussels By Night
Het slaapsegment Brussels By Night blijft voor Meubelbeurs Brussel een segment met veel potentieel. De Meubelbeurs zette weliswaar ook in 2023 een grote stap vooruit, want het is in dit segment dat de groei het beste opvalt, met een stijging van 350 m² t.o.v. de voorgaande editie. Thomas: "Ook hier leggen we de link met de toekomst: We geloven namelijk dat Brussel de juiste plaats is om een ‘slaapbeurs’ te houden. Een aanzienlijk deel van onze bezoekers geeft bij de registratie ook aan te werken in een beddenzaak, of interesse te hebben in producten uit het slaapsegment (+20%). Het commerciële succes van de Brussels By Night. Dat hoorden we vorig jaar nog tijdens de beurs van de exposanten zelf. Het belangrijkste voor deze editie was een grotere tentoonstellingsoppervlakte, met behoud van kwaliteit. Met exposanten als Hilding Anders, Nill Spring, Haarhuis & Jansen, Hukla, Aya of Sweden, Dauny, Elsach en Arctic Living die voor het eerst in Brussel tentoonstellen, of die terugkomen na een afwezigheid, kunnen we zelfs spreken van een kwaliteitsinjectie."

Natuurlijk zijn er nog stappen te zetten, zo weet de directie ook. Thomas: "Zo valt bijvoorbeeld op dat er in Brussel By Night geen exposanten uit buurland Frankrijk aanwezig zijn, nochtans een land met veel potentieel op gebied van slaapcomfort."

Contract
Een belangrijke evolutie, intussen welbekend, is de stijgende aandacht van fabrikanten voor de projectmarkt. Een trend die ook opviel op de Meubelbeurs zelf. "Steeds meer exposanten richten zich op contractspecialisten en vragen daarom dat we hun stand voorzien van het Contract-label op het hallenplan. We tellen dit jaar 65 exposanten die het label aangevraagd hebben, een stijging van 30% t.o.v. de voorgaande editie. We merken een gelijklopende trend wanneer we ons buigen over de bezoekersprofielen. Zo ontvangt de Meubelbeurs elk jaar een groter aantal interieurarchitecten, al loopt hun opkomst nog niet recht evenredig met de stijging van de contract exposanten. Een signaal voor ons dat er verder gewerkt moet worden op deze opportuniteit!", aldus Thomas.

Toekomstvisie
Op de persconferentie werd ook alvast een blik op de toekomst geworpen. "Wat mogen jullie verwachten voor de Meubelbeurs 2024? De volgende editie van de Meubelbeurs zal plaatsvinden van 3 tot 6 november 2024. De basis blijft onveranderd. De Meubelbeurs staat voor zekerheid, efficiëntie en goed zakendoen in een sfeervolle omgeving. Daarnaast willen we de eerder genoemde opportuniteiten verder uitbouwen. Hierbij is het niet de bedoeling van te groeien om te groeien, maar vooral een event zijn voor alle actoren uit onze sector, zodat de Meubelbeurs door iedereen wordt ervaren als dé feestdag voor de meubelprofessionals."