Het slachtofferschap van online oplichting begint consumenten steeds meer te kosten, met een stijging van 20 procent in de gemiddelde schade tot 350 euro in het afgelopen jaar, volgens gegevens van de Fraudehelpdesk. In de categorie gedupeerden die bedragen van duizend euro of meer rapporteerden, was zelfs een stijging van 36 procent zichtbaar. Gezamenlijk hebben zij in de afgelopen twaalf maanden 365.000 euro uitgegeven, in vergelijking met 277.000 euro vorig jaar.
De Fraudehelpdesk, samen met het Landelijk Meldpunt Internetoplichting van de politie, brengt dit nieuws naar buiten als een jaarlijkse waarschuwing voor consumenten, vlak voor de drukste online winkelperiode van het jaar, wanneer internetoplichters het meest actief zijn. Het LMIO verwacht dit jaar meer dan 40.000 aangiftes met betrekking tot aan- en verkoopfraude. Dit jaar zijn al duizend frauduleuze webwinkels offline gehaald, wat neerkomt op een stijging van 30 procent vergeleken met vorig jaar.
Om deze zorgwekkende trend aan te pakken, lanceren de Fraudehelpdesk, ACM, Consumentenbond, het Europees Consumenten Centrum en het LMIO opnieuw een campagne tegen oplichting door malafide webwinkels. De campagne benadrukt vooral het belang van het grondig controleren van onbekende webwinkels.
Uit gegevens blijkt namelijk dat 59 procent van de consumenten het afgelopen jaar iets heeft gekocht bij een webshop die ze niet eerder kenden. Hoewel dit vaak goed gaat, benadrukken de betrokken organisaties het belang van zorgvuldige controle voordat consumenten op de aankoopknop drukken.
Meer informatie:
Fraudehelpdesk
www.fraudehelpdesk.nl