Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Interview met Christian v/d Poel van Van der Poel Home Textiel:

"Als bedrijf vechten we al jaren voor het imago van de branche"

Als retailer in de interieurbranche moet je met de tijd mee. Anders is de kans groot dat je afhaakt. 2023 is wat dat betreft een uitdagend jaar. Dat ervaart ook Christian van der Poel van Van der Poel Home Textiel uit Heinkenszand. De familieonderneming, waar zijn ouders en broer samen met nog drie andere medewerkers werkzaam zijn, heeft ook nog een winkel binnen Pot Interieur in Axel, Koreman Home Textiel. Beide bedrijven richten zich vooral op het hogere segment vloer-, wand- en raambekleding. Wonen360 legt Christian een tiental prangende vragen voor.

Christian (links) met vader Gijs en broer Xander van der Poel.

Hoe kijk je terug op de afgelopen drie kwartalen?
Christian: "Het is een wat vreemd jaar, maar uiteindelijk zeker positief. Als bedrijf zijn we druk bezig ons te ontwikkelen op allerlei gebied. Ons assortiment upgraden, automatiseren en volop kijkend naar hoe-, en op welke vlakken we ons bedrijf verder kunnen verbeteren voor de klant. Ook op het gebied van omzet en het uitgevoerde werk kunnen we positief terugkijken op de afgelopen maanden. Ondanks dat wij goed gedraaid hebben, was het winkelbezoek relatief laag t.o.v. vorige jaren. De mensen die wél komen, zijn daarentegen heel gericht op zoek.

Zeker gezien de wisselende berichten uit de branche mogen we dan ook niet klagen, en kunnen we met een positief gevoel terugkijken op de afgelopen maanden."

Wat zou er moeten veranderen in de interieurbranche?
Christian: "Iets waar wij als bedrijf al jaren voor vechten: namelijk het imago van de branche. Dat is toch een ietwat stoffig imago, hoewel dat echt niet zo is. Ook op het gebied van personeel helpt dat niet altijd mee. Bijvoorbeeld om een goede monteur te vinden. De gedachtegang is vaak dat onze buitendienst enkel ‘gordijnen ophangt’, maar het precieze uitmeten, boren, zagen en leggen van vloeren vergt toch heel wat technische vaardigheden en uitdaging. We proberen dit door middel van onze reclame-uitingen, inrichting van de winkel en uitstraling van onze mensen toch een draai in de goede richting te geven."

Waar moeten producenten mee stoppen?
Christian: "Eigenlijk hebben wij niet zo heel veel te klagen. Een aantal grote producenten slaat echter door in sommige zaken, zoals het berekenen van orderkosten; kosten om een bestelling te plaatsen. Gezien het feit dat wij – de stofferingsbranche – veel per commissie bestellen, loopt dit op jaarbasis aardig op.

Helaas worden steeds meer familie- of kleinere bedrijven overgenomen door de ‘grote jongens’ of investeringsmaatschappijen, wat dergelijke maatregelen tot gevolg heeft. De flexibiliteit van een leverancier wordt in zo’n geval vaak ook gelijk een stuk minder, met bijvoorbeeld langere levertijden als gevolg."

Wat vind je van het koopgedrag van consumenten anno 2023?
Christian: "Als bedrijf kunnen wij tot nu toe enkel nog maar positief zijn daarover, al is er wel één en ander veranderd. De klant komt veel gerichter dan voorheen. Écht drukke zaterdagen zijn er zeker nog wel, maar minder. Het aantal bezoekers in de winkel is dan ook zeker teruggelopen sinds de coronaperiode. Het percentage bezoekers wat ook daadwerkelijk klant wordt, ligt alleen wel veel hoger; wat voor ons en onze collega’s niet per sé nadelig hoeft te zijn. Zo houdt het personeel in de winkel meer tijd over voor bijv. het uitwerken en bestellen van de orders."

Waar liggen voor jullie bedrijf de beste kansen?
Christian: "Wij proberen ons vooral te focussen op het correct opvolgen van alle zaken, met een voor ons bedrijf kenmerkende benadering van de klant: beleefd, actief en altijd met een vleugje humor. Waar anderen steken laten vallen in snelle en duidelijke communicatie richting de klant, zitten wij er bovenop. Althans, dat proberen we! Bovendien willen wij ons onderscheiden door het écht persoonlijk te houden, als familiebedrijf zijnde. We merken dat onze klant dit ook als prettig ervaart en vaak weer bij ons terugkomt. Verder zijn wij altijd op zoek naar unieke producten die we aan ons assortiment kunnen toevoegen, om ons te blijven onderscheiden in een markt waarin er al zó veel van hetzelfde is.

Daarnaast is het keihard nodig om ‘met de tijd mee te gaan’. Softwareprogramma’s, gemotoriseerde producten etc. spelen ook in onze branche een steeds grotere rol. Bovendien ontwikkelt alles op dat gebied ook razendsnel. Een gemotoriseerd product van drie jaar geleden, is vandaag de dag alweer ouderwets. Het up-to-date houden van het assortiment en kennis op dat vlak is dus van groot belang, om onze kansen in de markt zo goed mogelijk te benutten!"

Wat is de beste verkooptip die je ooit hebt gehad?
Christian: "Het is dan wel geen echte ‘sales’ tip, maar wel eentje die er alles mee te maken heeft. Namelijk klanten nooit op hun uiterlijk beoordelen: iets waar je je lelijk in kunt vergissen."

Hoe inspireer jullie je klanten?
Christian: "Dat doen we op verschillende manieren. Natuurlijk in onze showroom, waar we ons assortiment zo breed en goed mogelijk presenteren. Deze houden we steeds up-to-date, met de nieuwste collecties en trends. De uitstraling en sfeer in de showroom is hierbij ook van groot belang voor ons.

Om de consument zover te krijgen ook daadwerkelijk onze showroom te bezoeken, geven we ook gas op het gebied van marketing. Zowel online als offline proberen we de consument te inspireren met natuurlijk beelden van onze producten en uitgevoerde projecten, maar ook waar ons bedrijf voor staat. We proberen in al onze uitingen een eenzelfde stijl te hanteren, die ook weer te herkennen is op onze bussen."


Christian van der Poel is apetrots op zijn ouders.

Waar ben je het meeste trots op?
Christian: "Op ons familiebedrijf en wat we daarin samen voor elkaar boksen! En natuurlijk op de klanten die we mogen bedienen en de prachtige interieurs die we afleveren.

De manier waarop mijn ouders het bedrijf hebben opgebouwd tot waar we nu staan, ben ik apetrots op. Des te mooier is het dat mijn broer en ik hun levenswerk in de toekomst verder kunnen zetten. Ook van het vakmanschap van mijn broer kan ik echt genieten!

Het voordeel van het hebben van een familiebedrijf is bovendien dat we erg flexibel zijn. We zijn allemaal heel multifunctioneel. Als het nodig is staan we in de winkel, maar gaan net zo goed een vloer egaliseren of raamdecoratie monteren. En ook al zit een karwei soms tegen, komt het altijd weer goed!"

Heb je een voorbeeldfiguur in het interieurwereldje?
Christian: "Zeker, mijn vader! Zijn inventieve ingevingen en drive geven het hele bedrijf een impuls. Als hij er is, gebeurt er altijd wel wat. Hij is altijd bezig om alles voor zowel de klant als het bedrijf zo goed en snel mogelijk te regelen. Én, altijd vooruitstrevend: de nieuwste producten, verwerkingsmethoden en een nóg mooiere/modernere showroom en ga zo maar door. Iets waar wij, mijn broer en ik, als 2e generatie nog genoeg van kunnen leren."

Wie zou Wonen360 na jou moeten interviewen?
Christian: "Paul Van Cadsand, eigenaar en oprichter van Van Cadsand Beds. Hij heeft een eigen matrassen- en beddenlijn ontwikkeld, waar zeker zijn matrassen mijns inziens echt een uitvinding zijn."

Meer informatie:
Van der Poel Home Textiel
www.van-der-poel-home-textiel.nl

Koreman Home Textiel
www.koremanhometextiel.nl