Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
Blog van Calago

'PIM Magie in de meubelbranche'

Het uitzoeken van de juiste meubels wordt een steeds lastigere taak. Er is enorm veel keuze en er wordt steeds meer online geshopt. Hierdoor zien klanten de producten vaak niet in echt, en dit vormt een probleem wanneer productinformatie onduidelijk is. Zo kan achteraf bijvoorbeeld blijken dat de kleur niet overeenkomt, dat de maten niet kloppen of dat het materiaal anders is dan gedacht. Dit levert meer retouren, en meer ontevreden klanten op. Calago, dat bedrijven helpt met het analyseren van hun huidige processen rondom productinformatie management en implementeren diverse PIM systemen, gaat hier dieper op in.



Ontbreekt er te veel productinformatie? Dan zullen websitebezoekers geeneens tot aankoop overgaan, en stappen ze over naar een concurrent die de zaken wel voor elkaar heeft. Op het volgende linkje klikken van je Google zoekresultaten is immers minder moeite dan bellen naar een bedrijf voor meer informatie. En wist je dat ruim acht op de tien consumenten zich eerst online oriënteert voordat ze een aankoop doen in een winkel? Dit betekent dat je zelfs fysieke klanten kan verliezen als jouw online omgeving niet voldoet aan hun eisen.

Daarom is het makkelijk te zien dat productinformatie in de meubelbranche een grote noodzaak is. En dit geldt geeneens alleen voor de klanten, maar vooral ook voor het meubelbedrijf zelf. De voordelen van het goed managen van productinformatie zijn namelijk eindeloos. Het geeft je overzicht en bespaart je niet alleen tijd, maar ook geld.

Wat gaat er vaak mis bij de meubelbranche?
Wat wij vaak zien is dat productinformatie in verschillende systemen wordt onderhouden die er niet voor bedoeld zijn. Dit kan leiden tot chaos binnen een bedrijf, omdat er twijfels ontstaan over de correctheid van informatie. Er bestaat namelijk niet één bron van waarheid, maar verdeelde en dubbele informatie. Hierdoor wordt versiebeheer een ware nachtmerrie.

Laten we dit schetsen in een concreet beeld:
Stel, je onderhoudt een gedeelte van jouw productdata in jouw ERP systeem, een ander gedeelde in Excel en de rest op jouw website. Daarnaast koppel je de afbeeldingen van de producten ook nog eens handmatig via het CMS-systeem van jouw website. Hierdoor eindig je met 4 verschillende manieren van data onderhouden. Dit zorgt voor:

  • Verschil in productdata tussen locaties
  • Fouten in de productdata
  • Een gebrek aan overzicht
  • Dubbel handwerk
  • Lange time to market
  • Complexe verspreiding naar meerdere kanalen
  • Verminderd werkplezier

De magie van PIM
Bovenstaande situatie valt gemakkelijk te verhelpen door de implementatie van een Product Informatie Management systeem, ofwel PIM. Met een PIM wordt al jouw commerciële productdata namelijk centraal beheerd. Hierdoor krijg jij één duidelijk overzicht, en voorkom je zoekwerk. Daarnaast kan je met een PIM al jouw productinformatie rechtstreeks doorsturen naar kanalen zoals jouw website en online marktplaatsen. Dit voorkomt niet alleen fouten, maar scheelt je ook nog eens gigantisch veel werk.

Verder zijn er nog vele andere mogelijkheden met PIM waarmee je jouw werk gemakkelijker kan maken. Zo hebben wij bijvoorbeeld een PIM geïmplementeerd bij Zuiver die de kwaliteit van hun productdata kan meten via een compleetheidsscore. Wanneer je dit combineert met het gebruik van rollen en rechten hoeven medewerkers nooit meer te zoeken naar hun volgende taak omtrent productdata. Dit alles wordt dan namelijk door het PIM systeem op een zilver blaadje opgediend.

Wie zijn wij, en wat weten wij van PIM magie?
Calago bestaat uit een team van PIM experts en wij bieden jou het beste advies rondom productinformatie. We helpen bedrijven met het analyseren van hun huidige processen rondom productinformatie management en implementeren diverse PIM systemen. En met 20 jaar ervaring bij verschillende branches is ook de meubelbranche ons niet onbekend. Zo ondersteunen wij bijvoorbeeld Zuiver en Albeka met hun nieuwe PIM systeem.

PIM magie gaat nog verder dan wij hier hebben beschreven. Zo kan je met PIM bijvoorbeeld ook producten automatisch koppelen, je time-to-market versnellen en standaard datamodellen implementeren. Als je meer wil weten over PIM, en alle bijkomende voordelen voor de meubelbranche, dan kan je gerust contact met ons opnemen. Wij voorzien je graag van vrijblijvend advies.

Meer informatie:
Calago
Milan van der Veen
06 – 3027 4557
[email protected]
www.calago.nl

Publicatiedatum: