Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven

In deze twee maanden piekt de verkoop van gordijnstof

Gordijnstoffen met een vintage uitstraling zijn de afgelopen paar jaar populair geworden. Voor gordijnstoffen wordt er door de consument het meest bij Kwantum georiënteerd.

Ten opzichte van alle verschillende soorten raambekleding kent de oriëntatie en aankoop van de consument van gordijnstof een duidelijke piek in de maanden oktober en november. Het belangrijkste productkenmerk waar de consument op let is dat de stof goed verduisterend dient te zijn.



Online zoekgedrag naar gordijnstof
Uit de database van zoekopdrachten die gerelateerd zijn aan raambekleding blijkt dat in de afgelopen vier jaar er maandelijks ruim 12.000 zoekopdrachten in Nederland zijn uitgevoerd naar gordijnstof. Het zoekvolume naar gordijnstof is de afgelopen paar jaar gestegen. Betrof het gemiddeld aantal maandelijkse zoekopdrachten in 2019 nog “slechts” 9.600 zoekopdrachten, in het jaar 2022 werd er maandelijks gemiddeld ruim 11.100 keer gezocht naar gordijnstof. Daarmee is het zoekvolume in drie jaar tijd met 16% toegenomen.


Maandelijks aandeel in het zoekvolume.

Bovenstaand figuur toont het aandeel van het jaarlijkse zoekvolume per maand van zoekopdrachten met de tekst “gordijnstof” er in over de afgelopen vier jaar. Daaruit valt af te lezen dat het zoekvolume redelijk gelijkmatig verdeeld is over de maanden van het jaar. In oktober wordt er het meest gezocht naar gordijnstof. Deze maand vertegenwoordigt 9,9 procent van het jaarlijkse zoekvolume. In de maand december is het zoekvolume het geringst. Ten opzichte van alle raambekleding gerelateerde zoekopdrachten zijn de zoekopdrachten op het gebied van gordijnstof iets gelijkmatiger verdeeld over de maanden van het jaar, maar wel met een piek in oktober-november. Dat het totaal aan raambekleding een lichte piek in het voorjaar heeft wordt voornamelijk veroorzaakt door de productgroep horren. Exacte cijfers per maand tref je in de Raambekleding Marktmonitor 2023.


Verduisterende gordijnstof het meest gezocht
Naar welke productkenmerken wordt er het meest gezocht op het gebied van gordijnstoffen? Onderstaand figuur toont de meest gezochte productkenmerken over de afgelopen vier jaar.


Gemiddeld aantal maandelijkse zoekopdrachten afgelopen vier jaar.

Met afstand wordt er het meest gezocht naar verduisterende gordijnstoffen. Andere veelvuldig gezochte productkenmerken zijn linnen, velours, goedkoop, retro en bloemen.

Sterke groei vintage
Welke trends en ontwikkelingen zien we in het zoekgedrag naar gordijnstoffen qua materiaal en producteigenschappen? Onderstaand figuur toont de procentuele mutatie van het zoekvolume in het jaar 2022 ten opzichte van het jaar 2019 van de meest gezochte kenmerken.


Procentuele mutatie aantal maandelijkse zoekopdrachten 2022 t.o.v. 2019

Ten opzichte van het jaar 2019 werd er in het jaar 2022 ruim twee keer zo vaak gezocht naar vintage gordijnstof en gordijnstof met bloemen. Tegelijkertijd zien we dat de zoekterm “gebloemd” juist een daling laat zien. Hier is dus sprake van een verschuiving van woordgebruik van “gebloemd” naar “met bloemen”. Qua kleuren zitten blauw en groen in de lift.

Kwantum populair
Onderstaand figuur toont de meest gezochte aanbieders (merken en winkelformules) van gordijnstof met het gemiddeld aantal maandelijkse zoekopdrachten over de afgelopen vier jaar. Het gemiddeld aantal maandelijkse zoekopdrachten van een bepaald merk of winkelformule is een optelsom van alle verschillende zoekwoord-combinaties waarin de aanbieder voorkomt in combinatie met gordijnstof. De exacte cijfers kunt u raadplegen in de Raambekleding Marktmonitor 2023.


Gemiddeld aantal maandelijkse zoekopdrachten afgelopen vier jaar.

Over de afgelopen vier jaar is Kwantum veruit de meest gezochte aanbieder op het gebied van gordijnstof. De top vijf wordt gecompleteerd door Leen Bakker, Ikea, Hema en De Ploeg. De afgelopen vier jaar hebben er wel flinke verschuivingen plaatsgevonden op het gebied van aanbieders. De jaarlijkse mutaties en ranglijsten tref je in de Raambekleding Marktmonitor 2023.

Bron: Raambekleding Marktmonitor 2023

Meer informatie:
Van Es Marketing Services
Willem de Clercqstraat 53
7604 AR Almelo
0546 45 66 62
[email protected]
www.marktdata.nl

Publicatiedatum: