Schrijf je in voor onze dagelijkse nieuwsbrief om al het laatste nieuws direct per e-mail te ontvangen!

Inschrijven Ik ben al ingeschreven

U maakt gebruik van software die onze advertenties blokkeert (adblocker).

Omdat wij het nieuws gratis aanbieden zijn wij afhankelijk van banner-inkomsten. Schakel dus uw adblocker uit en herlaad de pagina om deze site te blijven gebruiken.
Bedankt!

Klik hier voor een uitleg over het uitzetten van uw adblocker.

Meld je nu aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief en blijf up-to-date met al het laatste nieuws!

Abonneren Ik ben al ingeschreven
"Bezoekersaantallen liggen stuk boven de verwachtingen"

Gewaagde keuze van organisatie nieuw B2B-event Design Nation pakt goed uit

Design Nation heeft het levenslicht gezien. Afgelopen donderdag en vrijdag (19 en 20 oktober) konden design professionals in Kortrijk Xpo de nieuwste trends en innovaties ontdekken. Het B2B-event met een uitgebreid aanbod designmeubelen, verlichting, interieurtextiel en decoratieobjecten viel duidelijk in de smaak bij zowel exposanten als bezoekers.

"In totaal mochten we 2652 design professionals verwelkomen, bezoekersaantallen die eigenlijk een stuk boven onze target én verwachtingen liggen. Bij een B2B-event zoals Design Nation gaat de kwaliteit van het contact boven de kwantiteit, maar dat je beide bij de allereerste editie kunt combineren is ronduit geweldig. Ik denk dat we gerust mogen stellen dat Design Nation iedereen zijn verwachtingen heel ruim heeft overstegen", stelt exhibition manager Hannelore Caenepeel tevreden vast.


Daniëlle de Lepper van Dôme Deco.

De opvallende scenografie, waarbij standen afgescheiden waren door semi-transparante gordijnen, triggerde om een kijkje te nemen in de showrooms. "Eenzelfde concept voor alle deelnemende partijen vind ik een mooi gegeven", vertelt Louis Rogiers van PR Living, die het nieuwe merk Muundo presenteerde.

Een verdere rondgang op Design Nation leert dat de meeste exposanten tevreden zijn. "Ik vind het vooral een gezellige beurs; mooi dat we onze producten aan architecten en designers kunnen laten zien", zegt Daniëlle de Lepper van Dôme Deco.

"Voor ons is het de eerste beurs in 3,5 jaar", laat ceo Xavier Sagaert van Imagi Lights weten. "Het is wel een beetje buiten onze eigen comformzone, omdat we op andere beurzen altijd onze eigen stand hebben. Maar we zijn tevreden."

"Als Meubelfabriek Theuns vinden we het een leuk beurs, omdat je er een ander publiek mee bereikt dan op bijvoorbeeld Meubelbeurs Brussel. Voor ons is het echt een meerwaarde om hier te staan", vertelt Elke Theuns.

"Pak (nieuwe) contacten"
"De sfeer onder de exposanten was zonder meer goed en positief", laat Hannelore Caenepeel na afloop weten. "De meeste onder hen kwamen hier zonder veel verwachtingen, maar gingen terug naar huis met een pak (nieuwe) contacten. Een louter professioneel publiek, de juiste mensen, heel gerichte vragen en interesse is een greep uit de feedback die wij van expoanten kregen. Ze waren het unaniem eens dat we met Design Nation een heel mooie toekomst tegemoet gaan en velen onder hen staan al te popelen om opnieuw in te tekenen voor 2024."


Volop drukte in de stand van Panton Benes.

Nieuwe hotspot
Het tweedaagse event moet als het aan de organisatie ligt dé nieuwe hotspot voor design worden die alleen toegankelijk is voor professionals binnen het project- en contractsegment. Onder de bezoekers waren inrichters van (high-end) hotels, restaurants, en kantoren, maar ook projectontwikkelaars, interieurarchitecten en design retailers.

Op Design Nation stonden zowel nationale als internationale premium brands. De hoofdmoot van het aanbod bestond uit meubilair, zowel indoor als outdoor, met daarnaast ook keuken- en badkamerinrichting, interieurtextiel, verlichting en decoratieve objecten. De lat lag hoog, want niet iedereen kon zo maar deelnemen.

Trendwatcher Hannah Hombergen gaf een lezing op de Trend Stage.

Innovatie was dan ook de determinator op deze beurs. Een jury van design professionals had zich vooraf over het innovatieve karakter en het creatieve niveau van de collecties en objecten van de potentiele exposanten gebogen, waardoor het productniveau van de deelnemers hoog was.

Gewaagde keuze
"We kijken heel voldaan terug op de voorbije twee dagen", laat exhibition manager Hannelore Caenepeel na afloop weten. "Vanaf de opstart van dit project in februari waren wij als team overtuigd van de unieke scenografie én de keuze om heel duidelijk te focussen op design professionals als bezoekers. Een gewaagde keuze, zo bleek in het traject dat aan de beurs vooraf ging: veel vragen, twijfel, een soms sceptische houding van exposanten. Maar anderzijds ook bedrijven die méteen mee waren in het verhaal en de sprong waagden om als exposant aanwezig te zijn op de állereerste editie van Design Nation."

De editie van 2024 is al ingepland?
Hannelore: "Klopt! Op 17 en 18 oktober 2024 openen we in Kortrijk Xpo opnieuw de deuren voor Design Nation. Grote structurele aanpassingen aan de scenografie zijn niet aan de orde hebben we gemerkt, dat zit hélemaal goed! Maar we zullen uiteraard de tijd nemen om grondig te evalueren en de feedback van zowel bezoekers als exposanten goed te laten bezinken. Want dat is tenslotte het meest belangrijke: hoe hebben zijn deze gedurfde zet ervaren? Wat kan er voor hen geoptimaliseerd worden? Net daar moeten we goed de vinger aan de pols houden."

Komende week besteedt Wonen360 in verschillende artikelen nog aandacht aan de (nieuwe) collecties van Freifrau & Janua, Muundo, Jan Kurtz en Meubelfabriek Theuns.

Bekijk hier de fotoreportage van Design Nation 2023.

Meer informatie:
Design Nation
Kortrijk Xpo
Doorniksesteenweg 216
8500 Kortrijk
www.design-nation.eu