Online inkoopplatform Orderchamp heeft een nieuwe dropshipping-oplossing gelanceerd: Dropshipping by Orderchamp. Retailers kunnen duizenden premium producten van de marketplace toevoegen aan hun webshop zonder vooraf te investeren in voorraad. Merken versturen de bestellingen direct naar de eindklanten van de retailers.
Met deze nieuwe oplossing wil Orderchamp haar retailer en leveranciers netwerk in uitdagende economische tijden ondersteunen door hen de mogelijkheid te bieden om nieuwe verkoopkanalen te openen en cashflow uitdagingen te verminderen. Retailers kunnen nu bepalen welke producten ze op voorraad willen houden en welke producten ze willen toevoegen voor 'direct-to-consumer' levering via merken. Dit betekent dat retailers hun assortiment exponentieel kunnen uitbreiden zonder voorraadrisico. Voor merken is het een gemakkelijke manier om hun bereik te vergroten en in contact te komen met nieuwe klanten.
"We hebben geluisterd"
"Onze missie blijft duidelijk - zelfstandige retailers en merken helpen succesvol te zijn in de markt van morgen. We hebben geluisterd naar de behoeften van onze groeiende community van 7.000 premium-merken en 150.000 retailers en zijn ontzettend verheugd om deze volgende stap in ‘inkopen zonder risico’ te zetten", aldus Joost Brugmans, medeoprichter en CEO van Orderchamp.
Dropshipping by Orderchamp wordt gedreven door de technologische basis van het succesvolle inkoopplatform. Onder de eerste 200 merken bevinden zich woonmerken als House Nordic, Jesper Home & vtwonen, beautymerk Rock Your World en sieradenmerk Bazou. Met volledige automatisering via integraties kunnen retailers en merken bestellingen efficiënt verwerken, waardoor ze kostbare tijd besparen. De dienst is nu beschikbaar voor Shopify en WooCommerce webshops, en andere integraties zoals Lightspeed, Adobe Commerce (voorheen Magento) en Prestashop volgen later dit jaar.
Als interieurnieuwsplatform Wonen360 (B2B) leggen we ceo en mede-oprichter Joost Brugmans nog een aantal vragen voor, waarvoor hij uitgebreid de tijd neemt om deze te beantwoorden waardoor we een interessant inkijkje krijgen over de werkwijze van zijn inkoopplatform en hoe hij de toekomst ziet.
Is dit de toekomst, dat retailers hun assortiment kunnen uitbreiden zonder voorraadrisico?
Joost: "Absoluut, maar niet enkel en alleen. Wij denken dat retailers een mix van zowel traditionele wholesale inkopen zullen combineren met dropshipping ‘backorders’.
In het traditionele inkoopmodel kopen retailers voorraden in (waarbij ze profiteren van groothandelsprijzen, maar wel het voorraadrisico op zich nemen) die ze vervolgens doorverkopen aan hun consumenten. Met onze bestaande B2B marktplaats faciliteren we deze transacties en helpen we het risico voor retailers te verlagen door een slimmere manier van merk-ontdekking mogelijk te maken (middels algoritmes en speciale condities) en de minimale bestelwaarde te verlagen.
Wij zijn echter van mening dat het toekomstige retaillandschap oplossingen nodig heeft om de uitdagingen van retailers verder aan te pakken, en hen tegelijkertijd in staat te stellen te groeien via ‘inventory light’ modellen. Retailers kunnen daardoor groeien zonder extra voorraadrisico op zich te nemen of kostbaar werkkapitaal te verbruiken en daarmee 1) hun assortiment uitbreiden, 2) nieuwe categorieën uitproberen of 3) geen ‘nee-verkoop’ meer hebben door een te gelimiteerde voorraad. Dit werkt allemaal complementair aan het traditionele groothandelsmodel."
Is hier sprake van een win-winsituatie?
Joost: "Zeker! Er is zelfs sprake van een win-win-winsituatie. Retailers kunnen hun assortiment uitbreiden met nieuwe producten, meer varianten en minder voorraad beperkingen. Merken kunnen toegang krijgen tot meer retailers en extra kanalen om hun producten te verkopen, en de drempel voor retailers verlagen om hun collecties in te kopen. Beide partijen winnen aan efficiëntie bij het beheren van de voorraad en het leveren van goederen aan klanten. Maar daarbij, Consumenten hebben eenvoudigere en bredere toegang tot veel meer producten van leveranciers, kunnen daardoor meer van hun behoeften vervullen via de kassa van één retailer en goederen worden rechtstreeks en snel van de leverancier naar hen verzonden."
Wie wordt het kind van de rekening als gevolg van deze nieuwe dropshipping-oplossing?
Joost: "We zien niet dat dit model enig bedrijfsmodel kannibaliseert, maar het zal de oplossingen van ons en die van onze klanten aanvullen. Ook in de fysieke retail is deze vorm zeer interessant (denk bijvoorbeeld aan die groene stoel die een consument in rood of blauw wil hebben, maar die de winkel niet op voorraad heeft). Veel retailers (en dus merken) doen al tijdenlang aan ‘dropshipping’ en noemen dit geïntegreerde inkoop of backorders bij hun leveranciers. We helpen ze deze stromen volledig te automatiseren, en daarnaast voegen we er een ‘discovery model’ aan toe, waardoor zowel merken als retailers nieuwe klanten kunnen vinden."
Nu we je toch spreken: hoe is het Orderchamp in de afgelopen drie kwartalen vergaan? Hoe ziet de tussentijdse balans van 2023 eruit?
Joost: "We laten het bedrijf nog steeds met dubbele cijfers op jaarbasis groeien, en daar zijn we blij mee nadat we de afgelopen twee jaar drievoudige cijfers schreven (maar waar we ook zwaarder investeerden in snelle groei). We hebben de afgelopen twaalf maanden zeker onze uitdagingen gehad, net als de meeste e-commerce bedrijven, en vooral op de sectoren home/living/kitchen na de COVID-19 groeispurt. We bereiden ons nu voor op 2024, met een aanvullend bedrijfsmodel voor onszelf en nieuwe oplossingen voor onze klanten, die hun groei zullen brengen, kosten zullen besparen, hun risico’s zullen verkleinen en veel zullen automatiseren, waardoor ze tijd besparen."
Hoe ziet Orderchamp de nabije toekomst van de retail c.q. wholesale?
Joost: "Dat is een hele grote vraag, maar ik ga er graag dieper op in. De toekomst van de retail is offline, online en overal tussenin. Het behoort daarom toe aan innovatieve retailers die traditionele en digitale mogelijkheden naadloos integreren, en klanten ongekende controle met flexibiliteit bieden in de customer journey. Winkels zullen evolueren van verkooppunten naar marketingmiddelen, en vice versa, waardoor hun volledige potentieel wordt gerealiseerd. Het betekent niet dat elke fysieke retailer een complexe e-commerce operatie met orderafhandeling moet runnen, maar het betekent wel dat ze digitale oplossingen in hun activiteiten zullen moeten integreren, zoals verkoop via sociale media, digitaal leveranciers-relatiebeheer of omnichannel-marketingcampagnes. Op dezelfde manier omarmen webwinkels en merken steeds meer het fysieke, hetzij door hun eigen verkooppunten te openen, hetzij door samen te werken met bestaande offline retailers om consumenten de fysieke koopervaring te bieden.
Dit heeft momenteel ook al invloed op de manier waarop retailers hun goederen willen inkopen.
Het traditionele wholesale model is uiteraard bekend: a) de retailer koopt goederen om grotere hoeveelheden voorraad in te slaan (hij profiteert daarmee van de betere groothandelsprijzen, maar neemt een groot voorraadrisico); b) de detailhandelaar verkoopt in de loop van de tijd artikelen aan consumenten, leegt de gekochte voorraad en vult deze indien nodig opnieuw aan. Wij zijn ervan overtuigd dat dit model altijd zal bestaan voor fysieke winkels die artikelen live nodig hebben voor presentatie en directe pick-up, en voor grote online retailers die hun marges willen maximaliseren.
Echter, voor premium retailers en merken in categorieën home, kitchen, maar ook op het gebied van mode, kids, sieraden en accessoires staat de ‘inventory light’ benadering steeds meer centraal. Wat betekent dit? Over het algemeen zullen alle soorten retailers goederen blijven opslaan om hun klanten zo snel mogelijk tevreden te stellen (‘instant satisfaction’), passen/bekijken van goederen en de algemene shop-ervaring. Maar voor producten die deze beperkte behoeften te boven gaan, zal het tijdperk van ‘dropshipment’ verdere mogelijkheden bieden. Retailers zullen directe toegang hebben tot de inventaris van hun leveranciers en kunnen producten van die leveranciers verkopen zonder vooraf (aanzienlijke) hoeveelheden van die producten aan te schaffen. Wanneer een product door de retailer wordt verkocht, verzendt de leverancier het rechtstreeks naar de klant van de retailer, wat betekent dat de retailer het fysieke product nooit zelf in handen heeft gehad.
Dus, de toekomst van de retail (en daarmee wholesale) is volgens ons een boeiende mix van traditie en innovatie, waarbij de verbeelding geen grenzen kent en de mogelijkheden net zo groot zijn als de digitale wereld zelf."
Staan er op korte termijn nog meer uitvoeringsplannen op de agenda?
Joost: "Momenteel zijn wij druk bezig met het implementeren en optimaliseren van ons nieuwe dropshipment model, waardoor we voldoende om handen hebben.
We onderzoeken en ontwikkelen voortdurend nieuwe oplossingen om onze kernmissie te verwezenlijken: retailers en merken voorzien van technologische oplossingen die hen helpen succesvol te zijn in de markt van morgen.
Er zijn veel dingen in de maak, maar onze focus op dit moment is het leveren van een geweldige dropshipping ervaring voor onze klanten met deze nieuwe SaaS oplossing."
Meer informatie:
Orderchamp
www.orderchamp.com